Lidé někdy odmítají aktualizovat pojištění nemovitostí, někteří nepojišťují vůbec
8. prosince 2024 13:50
Špatné či nedodatečné pojištění nemovitosti, typicky rodinného domu, se může podle Poula ukázat jako zásadní problém. „V případě škody peníze od pojišťovny nemusí a asi ani nebudou na opravu či znovupořízení nemovitosti stačit,“ uvedl.
Zkušenosti ze zářijových povodní podle něj odkryli letitý problém, který spočívá v tom, že někteří klienti smlouvu o pojištění již řadu let neaktualizovali a nemají tak svůj majetek dostatečně chráněn.
„Zářijové povodně bohužel potvrdily naše předpoklady. Ze škod, které jme řešili a řešíme, je podpojištěno přes 60 procent rodinných domů, přičemž téměř polovina z těchto nedostatečně pojištěných nemovitostí je podpojištěna o 30 a více procent. A několik set jich je podpojištěno dokonce z 50 a více procent,“ sdělil Poul.
Podle výzkumu České asociace pojišťoven zůstává stále 1,6 milionů nemovitostí nepojištěných. A stále existuje až 30 procent nemovitostí, které nejsou vůbec pojištěny. Majitelé často nereagují na řadu faktorů, které tuto situaci zásadně ovlivňují – inflaci, rostoucí ceny stavebních prací a materiálů. Často ani na rozšiřující se vybavení domovů.
Problém podpojištění (majetek pojištěný na výrazně nižší částku, než je jeho hodnota pozn. aut.) se podle ředitele Úseku neživotního pojištění Kooperativy Luboše Hudce týká především starších smluv.
„Podíváme-li se třeba na smlouvy sjednané v roce 2014, tedy 10 let staré, míru podpojištění 30 a více procent najdeme skoro u poloviny. Tento problém samozřejmě dále zhoršila inflace v posledních třech letech a prudký růst zejména cen stavebních materiálů a prací,“ uvedl.
Problém nízkých pojistných částek, které neodpovídají ceně majetku, je i při řešení menších škod. V těchto případech má pojišťovna právo snížit pojistné plnění ve stejném poměru, v jakém je pojistná částka k hodnotě nemovitosti.
Tedy jde-li podpojištění 50 procent (například majetek za 5 milionů korun pojištěn pouze na 2,5 milionu korun), vyplatí pojišťovna i při menší škodě pouze 50 procent pojistného plnění.
Kdyby vyplatila 100 procent byť menší škody, znevýhodnila by klienty, kteří mají odpovídající pojistnou částku (a tedy také platí dvojnásobné pojistné).
Podle Poula je důležité pojištění pravidelně, například každé dva roky, aktualizovat. „Zároveň můžete získat novější produkt pojištění majetku s dalšími výhodami, u Kooperativy například s řadou zajímavých domácích asistencí a cykloasistencí zdarma,“ dodal.
Podle Hudce je možné aktualizaci pojištění nechat na pojišťovně, která aktualizaci pohlídá. Tento automatický mechanismus nazýváme indexace. Pojišťovna inflaci a související faktory neustále vyhodnocuje a nabízí klientům aktualizace pojistných částek, limitů plnění a pojistného v závislosti na inflačním vývoji.
„Stačí, když klient s indexací vyjádří souhlas a jeho pojištění se pak již může aktualizovat automaticky. Aktualizovat smlouvu či přejít na nový produkt se vyplatí i z důvodu neustále se vyvíjejících a modernějších pojištění, které mají řadu výhod,“ sdělil.