Dnes Středa - mlha 5°C
Zítra Čtvrtek - zatazeno 13°C
Středa 3. 3. 2021
Svátek má Kamil
Koronavirus
Aktuální informace o šíření epidemie v Praze.
Lidé chodí kvůli covidu více do přírody, změnilo se proto chování zvěře. A ovlinilo to i nehody
Auto po nehodě, kterou způsobila srážka se zvěří. Foto: HZS ČR

Lidé chodí kvůli covidu více do přírody, změnilo se proto chování zvěře. A ovlinilo to i nehody

V Praze došlo letos mezi dubnem a zářím ke 108 střetům aut se zvěří. Meziročně jde o nárůst o 12 nehod, který jde proti celostátnímu trendu úbytku počtu srážek se zvěří, způsobenému koronavirovými opatřeními. 

Srna index vždy na jaře a na podzim přináší aktuální informace o výši škod i přehled rizikových míst ve vztahu ke střetům aut se zvěří v Česku. Pracuje s počtem nehod zanesených v policejních statistikách, výší škod na majetku, zdraví i životech. Dává je do souvislosti s rozsahem silniční sítě v krajích a okresech. 

Jarní koronavirová pandemie měla velký dopad na život každého člověka. Projevila se i utlumením dopravy na českých silnicích. Ta podle Michala Bíla z Centra dopravního výzkumu výrazně klesla hned na začátku března.

„V 11. týdnu roku prudce poklesla intenzita dopravy, a to především na silnicích I. tříd a dálnicích. Následně se intenzita dopravy postupně zvyšovala, a to až do 25. týdne, kdy se vrátila na úroveň z předchozích let,“ vysvětluje.

Pokles dopravy se ale projevil i na poklesu úmrtnosti zvěře na silnicích. Po zavedení karanténních opatření na začátku března totiž došlo k meziročnímu poklesu četnosti srážek vozidel se zvěří. „Snížení počtu srážek se zvěří je naprosto jednoznačně dáno nižší intenzitou dopravy danou opatřeními covid-19,“ potvrzuje Miloš Fischer z Českomoravské myslivecké jednoty.

Jasná data přináší Srna index, vydávaný dvakrát ročně Generali Českou pojišťovnou. Zatímco loni v období mezi dubnem a zářím došlo na českých silnicích k 7 872 nehodám, letos v tomto období bylo evidováno „jen“ 7 238 srážek.

V Praze se tento celostátní trend neprojevil, a to nejspíš kvůli nárůstu individuální automobilové dopravy v hlavním městě, kdy lidé na jaře jezdili více automobily a méně hromadnou dopravou. Zatímco loni mezi dubnem a zářím došlo v Praze k 96 srážkám se zvěří, letos jich bylo policií evidováno 108.

Vzhledem k hustotě silniční sítě ve městě to znamená, že ke srážce se zvěří za sledované období došlo každých 1,8 kilometru, což je výrazně horší hodnota než průměrných 6,2 kilometru v rámci celé České republiky.

Policejní statistiky v metropoli evidují za sledované období méně srážek se zvěří než v sousedním Středočeském kraji (1528), což je logicky dáno i velikostí a rozsahem silniční sítě obou celků. Škoda na zdraví, životě a majetku způsobená srážkami se zvěří činí v hlavním městě v přepočtu 24 273 korun na kilometr, což je jasně nejvyšší hodnota ze všech sledovaných územních celků.

Podle nejaktuálnějších dat je v Praze v porovnání s českými kraji výrazně nadprůměrná četnost srážek se zvěří. To znamená, že s ohledem na délku silniční sítě došlo v Praze k většímu počtu srážek se zvěří než ve zbytku republiky.

nehody-se-zveri

Nejrizikovějším úsekem v Praze je silnice I/12 mezi Běchovicemi a Újezdem nad Lesy. Na jednom úseku dlouhém 184 metrů ve sledovaném období došlo k 6 srážkám vozidel se zvěří s celkovou škodou 170 000 korun.

Covid změnil chování zvěře

Snížení počtu srážek zvěře však neznamená, že zde riziko neexistuje. Srážka osobního automobilu s divokou zvěří je na českých silnicích stále významné téma. Ve sledovaném období bylo chování zvěře ovlivněno velkým nárůstem počtu návštěvníků krajiny: lidé častěji chodili do přírody, a to i proto, že nejeli na zahraniční dovolenou.

To vedlo k tomu, že se zvěř začala chovat jinak. „Zvěř je velmi silně rušena a svoji aktivitu přesunuje více do nočních hodin. Zároveň ale před turisty uniká i přes komunikace a kvůli tomu dochází ke srážkám během celého dne, tedy mimo tradiční hodiny po západu a před východem slunce,“ doplňuje Miloš Fischer.

Rozptyl škod je do značné míry závislý na tom, s jakým zvířetem se auto srazí. Nejnákladnější bývají škody způsobené srážkou s prasetem divokým. Nejvíce pak pojišťovna vyplácí za opravy vozidel z kategorie SUV. Pod koly automobilů nejčastěji končí srnčí zvěř – a to zhruba z 80 procent všech případů.


V úseku Flora – Náměstí Míru nepojedou tramvaje

Včera v 15:37

Z důvodu údržby tramvajové trati dochází od pátku 5. března od 20 hodin do neděle 7. března přibližně do 22:30 hodin k obousměrnému přerušení provozu tramvají v úseku Flora – Náměstí Míru.

Křižovatku ulic Karlická x Pod Klapicí čeká rekonstrukce

Včera v 11:14

Technická správa komunikací začne v pondělí 8. března v okolí Karlické ulice s přípravnými pracemi pro stavbu a její objízdnou trasu v Radotíně. Hlavní práce na stavbě začínají od 15. března a skončit by měly začátkem srpna 2022.

Kdy na radnici Prahy 13 v březnu

1. března 2021 v 16:37

V návaznosti na usnesení vlády se od pondělí 1. března mění úřední hodiny Úřadu městské části Praha 13.

Tunely Strahovský, Brusnický a Dejvický budou uzavřeny

1. března 2021 ve 13:01

Z důvodu údržby technologie a čištění kamer bude Strahovský tunel uzavřen od středy 3. března od 23 hodin do čtvrtka 4. března do 5 hodin.

Křižovatka Suchdolské a Kamýcké je v provozu

1. března 2021 v 11:48

Od pondělí 1. března je křižovatka Suchdolské a Kamýcké ulice opět v obousměrném provozu. Do Suchdolské se vrátily i autobusy linky 147 ve směru do centra.

Další články
Nahoru