Dnes Čtvrtek - zatazeno 9°C
Zítra Pátek - oblacno 14°C
Čtvrtek 29. 2. 2024
Svátek má Horymír
Nabídka pro inzerenty
Inzerujte na serveru www.prazskypatriot.cz za zvýhodněné ceny.
Libeňský most nahradí replika, z původního zůstanou jen pilíře
Takto by měl vypadat Libeňský most po rekonstrukci. Zdroj vizualizace: Magistrát hl. m. Prahy

Libeňský most nahradí replika, z původního zůstanou jen pilíře

Pražští silničáři budou muset při rekonstrukci Libeňského mostu v jeho části přes Vltavu zbourat větší část, než se původně předpokládalo. Zbudou pilíře, na kterých vznikne replika původního mostu podle podoby od architekta Pavla Janáka. Důvodem jsou výsledky statických zkoušek. Některé původně plánované postupy pak zakazuje nová evropská legislativa. Informovali o tom náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti) a ředitel Technické správy komunikací (TSK) Jozef Sinčák. Cenu oprav, tedy 2,1 miliardy korun, by to podle Sinčáka změnit nemělo.

„V případě Libeňského mostu nejde jen opravu samotného mostu přes řeku s kubistickými prvky, ale o komplexní rekonstrukci celého soumostí od Manin po Palmovku v délce 1 200 metrů, a to včetně stavby protipovodňových opatření. Prostory pod trámovými konstrukcemi z Janákových dochovaných skic nabídnou kavárny, obchůdky a další služby. Počítáme i s novými přístupy k řece,“ uvedl Zdeněk Hřib (Piráti), náměstek primátora Prahy a radní pro dopravu. 

Změny v projektové přípravě vyplynuly z požadavků plánovaných stavebních záměrů v přilehlém okolí soumostí. Nutné bylo řešit zejména nové požadavky na zajištění dopravní obslužnosti jižní části Rohanského ostrova a plánovaných stavebních prací na jeho revitalizaci. Také se musely zohlednit požadavky provozovatele veřejného přístavu Praha Libeň na zajištění dopravní obslužnosti. 

Uskutečnily se aktuální statické přepočty s ohledem na nové normové požadavky, dodatečné průzkumy, a dále studie zohledňuje proveditelnost rekonstrukce. Hlavní most přes Vltavu bude rekonstruován ve větším rozsahu, než se původně předpokládalo. Stávající klenby nahradí replika konstrukce obloukových částí se zachováním vizuálního stylu podle návrhu architekta Pavla Janáka na stávajících pilířích ve Vltavě. Čtyři trojkloubové oblouky původního mostu pak nahradí čtyři vetknuté betonové oblouky v každém poli.

„Od vedení Prahy jsem se dozvěděli, že z původního Libeňského mostu zbydou jen kousky pilířů. Praha postaví most nový. Trvalo to 6 let a bude to stát 2,5 miliardy! Tomu se ani nechce věřit. Kdyby v roce 2017 prošlo naše řešení, stálo by to čtyřikrát méně, to znamená 600 milionů korun a most už byl hotový. Poděkujme nekompetentnosti předchozího radního Adama Scheinherra z Prahy Sobě, který na nebourání Libeňského mostu vybudoval politickou kariéru,“ uvedl předseda hnutí ANO v Praze Ondřej Prokop. 

Podle náměstka primátora Prahy pro oblast územního a strategického rozvoje Petra Hlaváčka (STAN) hlavní město rozvíjí lokalitu jako funkční celek. S projektem opravy mostu se souběžně pracuje také na revitalizaci Rohanského ostrova, který se má stát zelenou zónou pro volný čas, sport i kulturu. „Chystáme také novou čtvrť na Palmovce a spolu s ní přeměnu nedostavěného torza místní radnice na sídlo evropské agentury kosmického výzkumu,“ sdělil Hlaváček.  

Cílem rekonstrukce je nejen oprava Libeňského mostu přes Vltavu a obloukového inundačního mostu na Rohanském ostrově, ale i kompletní vybudování všech dalších mostních objektů. A také přilehlých komunikací a nutných přeložek inženýrských sítí od křižovatky Dělnická – Jankovcova v Praze 7 ke křižovatce Palmovka v Praze 8. Jedná se o úsek dlouhý 1,2 kilometru.  

Součástí rekonstrukce Libeňského mostu je také oprava tramvajové trati, kterou po něm vede. Počítá se i se stavbou retenční nádrže a souboru protipovodňových opatření.

„Finalizujeme přípravu projektové dokumentace a současně jsme podali žádost o vydání aktualizovaného stavebního povolení pro I. etapu rekonstrukce soumostí,“ sděl Jozef Sinčák. 

Kromě výsledků statického modelu musela TSK přihlédnout také k nové evropské legislativě, která byla zpřísněna v souvislosti s pádem mostu v italském Janově. V důsledku toho je zákaz nově opravovat konstrukce, které jsou z prostého betonu a nejsou odhalené, takže není vidět, zda nejsou poškozené.

„Tady konstrukce, jak je tam násyp a není to vidět, tak původní metoda se ukázala jako nevyužitelná," řekl ČTK Sinčák. Původní konstrukce by podle něj rovněž neunesla takzvané tramvajové těleso, které nese koleje a další příslušenství.

Společnost Metrostav TBR zahájila svou činnost loni v březnu prací na zpracování projektové dokumentace pro veškerá územní rozhodnutí a stavební povolení či jejich změny potřebné pro uskutečnění celé stavby.

V současnosti pokračují projekční práce pro celé soumostí a připravuje se aktualizace dokumentace pro stavební povolení. Stavební práce by se na plno měly rozjet v roce 2025.


Autor: Karel Netolický

Muž zemřel po pádu z lešení

26. února 2024 v 18:54

Policie vyšetřuje smrtelný pád muže, který se na Žižkově v pondělí po poledni zřítil z lešení. Policisty zajímá, zda nedošlo k porušení bezpečnosti práce.

V Podolí hořela garáž

25. února 2024 v 10:38

Nad nedělním ránem zasahovali pražští hasiči Praze 4 Podolí u požáru garáže. Informovali o tom na síti X. „Vynesli jsme tlakovou lahev a plameny jsme uhasili dvěma vodními proudy,“ sdělili.

Další články
Nahoru