dnes
Čtvrtek - jasno
7°C
zítra
Pátek - snih-dest
5°C
pozítří
Sobota - snih
2°C
Libeňskému mostu korodují pilíře, ukázal průzkum
Libeňský most není v dobrém technickém stavu. Foto: archiv

Libeňskému mostu korodují pilíře, ukázal průzkum

Betonové pilíře pražského Libeňského mostu jsou poničeny korozí a mechanické vlastnosti betonu jsou nestálé. Novinářům to dnes řekl ředitel Kloknerova ústavu ČVUT Jiří Kolísko a náměstek primátorky Petr Dolínek. Kloknerův ústav zkoumal třetí pilíř mostu.

„Most z roku 1928 je delší dobu v havarijním stavu. Pražské zastupitelstvo loni schválilo rekonstrukci, termín jejího zahájení není znám. Město čeká na verdikt ministerstva kultury, které jedná o prohlášení mostu památkou.

Anketa

Zaslouží si podle vás Libeňský most památkovou ochranu?

76.4%
(76.4%)
23.6%
(23.6%)
„Most je založen na únosném podkladu tvořeném břidlicemi, ale beton má nehomogenní makrostrukturu, je velice pórovitý a probíhají zde degradační procesy, takzvaná síranová koroze," řekl Dolínek.

Síranová koroze se může objevit v cementu za přítomnosti síranových iontů. Jejich zdrojem může být spodní voda, některá látka, která se dovnitř dostala při výrobě betonu, nebo látky z Vltavy. „Dochází k chemické reakci, kdy vznikají nové krystaly, které expandují a mají větší objem než původní materie. Vznikají tlaky a dochází k poškozování struktury betonu," řekl Kolísko.

Praha s Technickou správou komunikací (TSK) nechají prověřit zbylé pilíře a další technické části mostu. Prověřeno bude i podloží dalších pilířů. Práce by měl Kloknerův ústav dokončit do konce letošního roku.

Kloknerův ústav byl založen v roce 1921 pod názvem Výzkumný a zkušební ústav hmot a konstrukcí stavebních. Nyní má čtyři odborná oddělení, centrum kompozitů, akreditovanou laboratoř a od roku 1986  soudněznalecké pracoviště v oboru stavebnictví.

Libeňský most by potřeboval nový kabát

Co bude s mostem dál, není zatím jasné. Praha čeká, kdy ministerstvo oznámí, zda jej prohlásí za památkově chráněný a případně které části. „Chybějící rozhodnutí pro nás začíná být limitující, když nemůžeme začít chystat opravy. Ale můžeme začít se monitoringem mostu," řekl Dolínek. TSK plánuje, že nechá prozkoumat stejnou metodou i další mosty. Mezi nimi třeba Hlávkův, Legií, Palackého a Barrandovský most.

Od roku 1928, kdy byl Libeňský most uveden do provozu, nebyla ani jednou opravena jeho nosná konstrukce. Autory mostu, který spojuje Holešovice a Libeň, jsou architekt Pavel Janák a konstruktér František Mencl.


Praha 2: Údržba chodníků v zimě

3. ledna 2018 ve 13:12

Radnice Prahy 2 bude pro zimní sezonu  2017/18  zajišťovat schůdnost na chodnících, které jsou zařazeny ve vyhlášce hl. m. Prahy mezi neudržované komunikace.

Další články
Nahoru