dnes
Neděle - jasno
0°C
zítra
Pondělí - jasno
-1°C
pozítří
Úterý - jasno
0°C
Libeňskému mostu korodují pilíře, ukázal průzkum
Libeňský most není v dobrém technickém stavu. Foto: archiv

Libeňskému mostu korodují pilíře, ukázal průzkum

Betonové pilíře pražského Libeňského mostu jsou poničeny korozí a mechanické vlastnosti betonu jsou nestálé. Novinářům to dnes řekl ředitel Kloknerova ústavu ČVUT Jiří Kolísko a náměstek primátorky Petr Dolínek. Kloknerův ústav zkoumal třetí pilíř mostu.

„Most z roku 1928 je delší dobu v havarijním stavu. Pražské zastupitelstvo loni schválilo rekonstrukci, termín jejího zahájení není znám. Město čeká na verdikt ministerstva kultury, které jedná o prohlášení mostu památkou.

Anketa

Zaslouží si podle vás Libeňský most památkovou ochranu?

69.7%
(69.7%)
30.3%
(30.3%)
„Most je založen na únosném podkladu tvořeném břidlicemi, ale beton má nehomogenní makrostrukturu, je velice pórovitý a probíhají zde degradační procesy, takzvaná síranová koroze," řekl Dolínek.

Síranová koroze se může objevit v cementu za přítomnosti síranových iontů. Jejich zdrojem může být spodní voda, některá látka, která se dovnitř dostala při výrobě betonu, nebo látky z Vltavy. „Dochází k chemické reakci, kdy vznikají nové krystaly, které expandují a mají větší objem než původní materie. Vznikají tlaky a dochází k poškozování struktury betonu," řekl Kolísko.

Praha s Technickou správou komunikací (TSK) nechají prověřit zbylé pilíře a další technické části mostu. Prověřeno bude i podloží dalších pilířů. Práce by měl Kloknerův ústav dokončit do konce letošního roku.

Kloknerův ústav byl založen v roce 1921 pod názvem Výzkumný a zkušební ústav hmot a konstrukcí stavebních. Nyní má čtyři odborná oddělení, centrum kompozitů, akreditovanou laboratoř a od roku 1986  soudněznalecké pracoviště v oboru stavebnictví.

Libeňský most by potřeboval nový kabát

Co bude s mostem dál, není zatím jasné. Praha čeká, kdy ministerstvo oznámí, zda jej prohlásí za památkově chráněný a případně které části. „Chybějící rozhodnutí pro nás začíná být limitující, když nemůžeme začít chystat opravy. Ale můžeme začít se monitoringem mostu," řekl Dolínek. TSK plánuje, že nechá prozkoumat stejnou metodou i další mosty. Mezi nimi třeba Hlávkův, Legií, Palackého a Barrandovský most.

Od roku 1928, kdy byl Libeňský most uveden do provozu, nebyla ani jednou opravena jeho nosná konstrukce. Autory mostu, který spojuje Holešovice a Libeň, jsou architekt Pavel Janák a konstruktér František Mencl.


Uzavření Bubenečského tunelu od soboty do neděle

18. ledna 2019 v 07:15

Z důvodu pravidelné údržby a kontroly technologie bude probíhat úplné noční uzavření Bubenečského tunelu od soboty 19. ledna od 23 hodin do neděle 20. ledna do 5 hodin.

I. P. Pavlova – Muzeum – Flora – Želivského: Přerušení provozu tramvají

14. ledna 2019 v 18:26

Z důvodu údržby tramvajové trati dochází v pátek 18. ledna od 0.40 hodin do 4.30 hodin k obousměrnému přerušení provozu tramvají v úseku I. P. Pavlova – Muzeum – Flora – Želivského – Nákladové nádraží Žižkov.

Radošovická – Nádraží Hostivař: Zítra nepojedou tramvaje

12. ledna 2019 v 11:52

V neděli 13. ledna bude od 10 do 16:30 hodin obousměrně přerušen provoz tramvají v úseku Radošovická – Nádraží Hostivař.

Průběžná – Nádraží Hostivař: Zítra ráno nepojedou tramvaje

12. ledna 2019 v 11:48

V neděli 13. ledna bude od 7:30 do 10 hodin obousměrně přerušen provoz tramvají v úseku Průběžná – Nádraží Hostivař.

Víkendové přerušení provozu tramvají: Čechovo náměstí v Moskevské ulici

10. ledna 2019 ve 12:25

Z důvodu údržby tramvajové trati dojde od soboty 12. ledna od 7 hodin do neděle 13. ledna do 16:20 hodin k dočasnému přerušení provozu v zastávce Čechovo náměstí v Moskevské ulici – pro směr Koh-i-noor, respektive Bohemians.

Další články
Nahoru