
Letiště kvůli uzavření dráhy přesměruje letadla i nad Prahu 6, radnice chce vyjednat kompenzace
11. února 2025 09:03
Letiště Praha zahájí poslední březnový den uzavírku hlavní dráhy, která potrvá zruba do poloviny srpna. Obsáhne tedy větší část letní sezóny. Veškerý provoz letadel bude po dobu uzavírky hlavní dráhy převeden na vedlejší dráhu, která svými příletovými a odletovými směry vede letadla nad hustě osídlenými částmi Prahy a Středočeského kraje. Praha 6 dostane největší „zásah“.
„S vedením Letiště Praha jednáme pravidelně a budeme požadovat minimalizaci negativních dopadů a kompenzace pro obyvatele městské části. Například v roce 2024 Letiště Praha podpořilo náš program jazykového vzdělávání pro děti na základních školách částkou tři miliony korun, dalších 500 tisíc investovalo do projektů na podporu biodiverzity a v rámci grantu Dobré sousedství významně podpořilo i činnost místních spolků a organizací,“ sdělil radní pro dopravu Prahy 6 Ondřej Matěj Hrubeš (ODS).
Letiště Praha se pomoci nebrání a v rámci finanční podpory svého okolí má v plánu zohlednit zvýšený provoz nad rezidenčními oblastmi v důsledku uzavření hlavní dráhy. „V rámci dobrých sousedských vztahů a s důrazem na společenskou odpovědnost pravidelně finančně podporujeme blízké okolí, a to i ve standardním provozu. Jde o lokality, kde bydlí i řada našich zaměstnanců. I pro letošní rok počítáme s finanční podporou, která bude samozřejmě přihlížet k aktuálnímu hlukovému zatížení,“ sdělila serveru Pražský patriot mluvčí letiště Denisa Hejtmánková.
Letiště podle ní bude i letos podporovat své okolí prostřednictvím prospěšných programů. Mezi nimi je další kolo grantového programu Biodiverzita, pokračující program Ventilace a 16. ročník grantového programu Dobré sousedství. Celkově Letiště Praha rozdělí v řádu desítek milionů korun na podporu ekologických či komunitních projektů.„Občané Prahy 6 jsou pro nás na prvním místě. Jsme si vědomi nepříjemných dopadů tohoto opatření na jejich každodenní život, a proto s Letištěm Praha intenzivně jednáme o možnostech, jak kompenzovat negativní vliv zvýšeného hluku a zátěže pro naši městskou část. Tato situace opět ukazuje, jak důležité je urychlit výstavbu paralelní dráhy, která by v budoucnu podobné komplikace eliminovala,“ řekl starosta Prahy 6 Jakub Stárek (ODS).
Jak uvedla již dříve ředitelka komunikace a marketingu Letiště Praha Eva Krejčí, úprava okolí hlavní dráhy je zcela nezbytná a nelze ji odkládat. „Během modernizace okolí dráhy dojde k nutným stavebním a technologickým pracím, které mají za cíl udržet dráhu ve standardech požadovaných předpisy a zvýšit provozní bezpečnost,“ upřesnila.
Práce zahrnují rekonstrukci pojezdových drah, modernizaci stokového systému a další technologické úpravy, které mají zlepšit infrastrukturu v okolí hlavní dráhy. Samotná hlavní dráha byla naposledy kompletně rekonstruována v letech 2012 a 2013 a těchto oprav se netýká. S ohledem na rozsah nezbytných prací bude údržba pokračovat v podobném rozsahu i v příštím roce.
Vedlejší dráha 12/30 není přizpůsobena pro provoz za snížené viditelnosti, proto byly opravy naplánovány na období s nejnižším výskytem mlh.