
Letenský tunel má sedmdesátiny, plány o tramvajích zhatily břidlice
25. září 2023 09:42
Výstavba tunelu začala v září 1949 (jeho projekt byl na papíře ale již ve 30. letech). Má pouze jeden obousměrný tubus, který je esovitě prohnutý dvěma protioblouky (dolní má poloměr 100 metrů a horní 168,8 metru). J
Je široký 10,3 metru a vysoký 6,5 metru. Velké problémy při ražbě tunely představovaly břidlice, nebylo proto možno jej prorazit tak, aby v něm mohly jezdit tramvaje, jak se původně plánovalo. Na zdech a stropě má keramický obklad.
Jako součást systému civilní obrany byl tunel napojen na přilehlé kryty pod Letnou. V roce 1968 byla do tunelu vyhloubena větrací šachta a dispečink. V letech 2002 a 2003 byl po povodních kompletně opraven, kdy centrální dopravní a technický dispečink převzal dohled nad provozem tunelu. Původní dlážděná vozovka byla vyměněna za asfaltovou a byla též postavena druhá větrací šachta.
Nejstarším pražským silničním tunelem je 34 metrů dlouhý Vyšehradský tunel, který byl vybudován v letech 1902 až 1904.