Lepší příprava na praxi, lékařská fakulta rozšíří kapacity simulačního centra
27. září 2024 09:40
Simulační výuka je podle Mlčka jednou z nejintenzivnějších a nejinteraktivnějších metod vzdělávání v medicíně, a je tak příkladem nejmodernějších výukových trendů. Typickými didaktickými metodami jsou samostatné řešení problémů, práce v malých skupinách, vysoce realistické provádění úloh, reflexní učení, důraz na porozumění souvislostem a aplikace znalostí v praxi.
„Takový styl výuky dnes bohužel ani v medicínských oborech zdaleka nepatří mezi standardy. Mezinárodní zkušenosti ale jasně potvrzují, že vede k lepší připravenosti absolventů na klinickou praxi,“ sdělil Mlček, vedoucí centra a autor myšlenky jeho vybudování na 1. lékařské fakultě.
Vybavení hi-end simulátory
Ve shodě s výzvou, kterou vypsalo ministerstvo zdravotnictví, je projekt zaměřen na specializační vzdělávání, zejména na doplnění nejmodernějšího přístrojového vybavení pro výuku. Současná infrastruktura centra zahrnuje osm multifunkčních simulačních učeben a variabilní prostor pro nácvik technických dovedností.
Pro budoucí rozvoj centra je nyní nutné jej dovybavit „hi-end“ simulátory ultrazvuku, simulátorem ventilace a laparoskopickým simulátorem. Využití najdou simulátory ve výuce interních, chirurgických a intenzivních oborů.
„Jednotlivé úlohy však budou zaměřeny na nácvik řešení akutních situací i mimo urgentní příjem a JIP a na rozpoznání hrozícího zhoršení stavu s nutností včasného zásahu na příjmových místech, v ambulancích, na interních a chirurgických, pediatrických i gynekologicko-porodnických odděleních,“ popsal Malý.
Výuka v centru bude provázaná s výukou bakalářských a magisterských programů i v rámci postgraduálního studia.