Dnes Čtvrtek - obcasny-dest 18°C
Zítra Pátek - obcasny-dest 12°C
Čtvrtek 10. 10. 2024
Svátek má Marina
Pražské drby
Co se v Praze povídá aneb Tak trochu jiný pražský bulvár
Pro inzerenty
Inzercí na serveru www.prazskypatriot.cz cílíte na pražské zákazníky
Lék na parkování v Praze
V bytových novostavbách bývá málo parkovacích stání. Ilustrační foto: www.cibulky.info

Lék na parkování v Praze

Pražské zastupitelstvo by se mělo zasadit o to, aby v novém metropolitním plánu byla promyšlená pravidla pro počet parkování v novostavbách. Pravidla výhodná pro místní obyvatele, která odvrátí jejich vystěhování za město a uleví ulicím od zaparkovaných aut. Zároveň sníží automobilový provoz ve městě.

„Koukejte vycouvat, já před Vámi tu dávno byl …“ zpíval Ivan Mládek o svízelích s parkováním už v sedmdesátých letech minulého století. Nyní je situace doslova katastrofální, vyvolává stresy, které zhoršují náladu ve společnosti, a nedivil bych se, kdyby zhoršovaly statistiku infarktů.

Nejhorší přitom kupodivu není parkování v samotném historickém centru, ale na sídlištích. Vinu svádíme na rostoucí počet aut v Praze, vždyť od dob prvních písní Ivana Mládka se počet aut zvýšil víc než pětinásobně.

Nyní máme v Praze přes 730 tisíc osobních aut, takže jedno osobní auto připadá na 1.7 obyvatele Prahy. Stupeň automobilizace Prahy patří mezi absolutně nejvyšší v Evropě. Praha je vskutku v patologickém stavu, který volá po rázných regulačních opatřeních.

Špatná vyhláška o novostavbách

I když neúnosný počet aut je dominantní důvod proč stále hůř a hůř zaparkujeme, existují i nečekaně skryté důvody. Jedním z nich je zcela nedostačující vybavenost novostaveb v Praze parkovacími místy. Přitom garáže v domě jsou hlavní šancí jak řešit zoufalý problém parkování.

Možná jste si také všimli, že nová sídliště (nebo jak se teď říká “developerské projekty”) mají během několika let problém, že není dostatek garáží v domě, mnohde chybí i parkovací místa okolo domů.

I když samozřejmě ze začátku měla většina zájemců o byt hluboko do kapsy a garáže kupovat nechtěli, po pár letech si zoufali, proč to neudělali.

Přitom Praha má svoji vlastní vyhlášku o obecných technických požadavcích na výstavbu v Praze (tzv. OTPP), aby mohla uplatňovat na stavebníky přísnější pravidla než jinde v České republice. U garáží v novostavbách je to ale paradoxně naopak.

Zde je příklad: Když se má v Praze budovat nový bytový dům, kde česká norma stanovuje 100 stání na stavebním pozemku (v Praze jde téměř výhradně o garáže v domě) tak stavebnímu úřadu stačí podle pražské vyhlášky pouhých 66 stání.

Praha má přitom právo stanovit vyhláškou jiný počet. Klidně může požadovat ne 66 (resp. 100 podle platné normy), ale 150 míst. A bude to právně v pořádku. Jak radikálně, relativně brzo a bez zátěže na městský rozpočet by to změnilo zoufalou situaci s parkováním v Praze!

Může to být náhoda, ale stávající stav je nápadně výhodný pro developery a je proti obyvatelům Prahy. Zatímco byt v Praze se dá pořídit typicky mezi 50 – 80 tisíci za m2, tak garáže stojí méně než 20 tisíc korun za m2.

Přitom náklady na výstavbu jsou zhruba podobné. Představu si můžeme udělat z cenových ukazatelů ve stavebnictví, kde se u novostaveb udávají náklady kolem 5 tisíc Kč/m3. Je tedy zřejmé, že na garážích developer moc nevydělá. Známé jsou i triky, kdy některé z bytů se prohlásí za „ateliér“ a nemusí se proto budovat parkovací místa.

Co na to odborníci?

V územně analytických podkladech hl. m. Prahy z roku 2010 se dočítáme, že parkování vozů na ulici vede “k degradaci veřejných prostorů, kvality prostředí a »měkkých forem dopravy« (MHD, pěších a cyklistická doprava)” a jejich diskriminaci bez vyvážení přiměřenou protihodnotou.

Z dlouhodobého hlediska je podle odborníků řešením parkování v hromadných garážích. Ať už samostatných nebo v bytových domech. Jenže kdo hromadné garáže zaplatí a zorganizuje jejich náročnou výstavbu? Tato nevděčná úloha připadne městu.

Své o tom mohou vyprávět na Proseku na Praze 9, kde obec chystá výstavbu tří garážových domů. Bude se tak muset splatit dluh, který se nashromáždil nejen z dávné minulosti, ale hlavně při výstavbě nových bytů podle stávající vyhlášky.

Hromadné garáže budou navíc atraktivní jen tehdy, pokud si občané uvědomí, jak obrovskou cenu má veřejný prostor obětovaný parkování. Jenže zavádění parkovacích zón radnicím popularitu určitě nepřinese.

Jednoduché řešení neexistuje

Oprava vyhlášky může během několika let přinést zlepšení, ale není samospasitelná. Vyřešení dopravy v klidu v Praze je natolik složitý a celospolečensky citlivý problém, že náprava bude jen postupná a pomůže mnoho různých opatření. Varujme se těch, kdo slibují jednoduchá a radikální řešení.

Není například vhodné zjednodušovat vyhlášku týkající se parkování u novostaveb, nebo dokonce parkování nepožadovat vůbec. Omezit parkování je potřeba u komerčních staveb (obchodů, kanceláří …) a na ulicích, ale rezidenti musí mít kam uložit své auto, i když jezdí do práce MHD nebo na kole, jinak se příslušná část města vylidní.

Architekt Koucký chce dokonce bydlení ve městě podpořit nižšími daněmi. Je tedy nutné podpořit i parkování místních obyvatel. Množstvím různých dílčích opatření se jistě podaří velmi výrazně snížit intenzitu individuální automobilové dopravy v širším centru města.

Příklady z Německa nebo Anglie jsou velkou nadějí. Podstatné snížení počtu aut v Praze je však nerealistické a neprozíravé. Snížení množství aut může přinést rozvoj sdílení vozů, tzv. „car sharing“, jako v Německu nebo ve švédském Hammarby, ale výrazné snížení to asi v Praze nebude.

Nutnost promyšleného systému

S rozvojem elektromobility bude aut spíše přibývat. Elektromobil bude na krátké cesty po městě s radniční regulací a “normální” vůz na delší cesty mimo město. Vůz, či spíše několik vozů na byt, však lidé budou mít stále: pro cesty na dovolenou, na víkendy, nebo pro svou bezpečnost, například pro náhlé cesty do nemocnice.

Pražské zastupitelstvo by se mělo zasadit o to, aby v novém metropolitním plánu byl zakotven promyšlený systém, který vybalancuje parkování v novostavbách. Systém, který bude výhodný pro rezidenty a současně sníží intenzitu dopravy auty do práce a za nákupy a uvolní veřejný prostor (nyní zabraný parkujícími auty) pro chodce a cyklisty.

S odkazem na platné normy, které jsou navíc snadno dostupné zdarma všem, může být systém stále automaticky aktualizován a může být krátký a jasný.


Autorem textu je Občanské sdružení Cibulka (www.Cibulky.info)

 

Zdobený maxi hrnek pomůže

7. října 2024 ve 13:03

Chladné podzimní počasí přímo vybízí k tomu zachumlat se do deky a dát si teplý čaj v krásném novém hrníčku. Příjemně zahřeje, a navíc zlepší náladu v sychravých dnech, které přicházejí.

Více než 500kg věcí se měnilo na SWAPu

29. září 2024 v 18:37

Na SWAP, který se konal minulý týden ve vegetariánské restauraci Green Table, donesli zájemci 597kg věcí k výměně. Z toho bylo 87% směněno přímo na místě a zbytek věcí putuje potřebným.

Každý může být umělcem – výstava a charitativní aukce obrazů lidí s mentálním postižením

27. září 2024 v 10:55

Výstava obrazů výtvarné soutěže Každý může být umělcem pro lidi s mentální postižením probíhá do 6. října v prostorách Konírny Musea Kampa. 

Jarmark sociálních podniků

20. září 2024 v 07:18

Nakoupit originální dárky, ochutnat dobroty a podpořit tak dobrou věc můžete 26. září na Kampě.

Praha 4: Centrální festival vol. 1

12. září 2024 v 07:15

Ve čtvrtek 19. září se v Centrálním parku na Pankráci koná festival pro malé i velké, kde se můžete seznámit s organizací Proxima Sociale. Ta se zaměřuje na práci s dětmi a mládeží, ale poskytuje i služby dospělým.

Dny Prahy 15: Den pro spolky

10. září 2024 v 08:11

Den pro spolky a sportovní kluby pořádá radnice Patnáctky v rámci Dnů Prahy 15 v neděli 15. září od 15 hodin. Vystoupí Petra Černocká, moderuje Michaela Jadrná. Připraven je program pro děti.

Sbírka Školákům od srdce pomůže sociálně slabším rodinám

27. srpna 2024 v 07:27

Diakonie ČCE pořádá po celém Česku třetí ročník charitativní sbírky Školákům od srdce. Od poslední srpnové soboty, 31. 8. 2024, bude mít každý možnost podpořit děti z rodin ohrožených chudobou darováním školních pomůcek. Cílem letošní sbírky je získat pro 20 000 školáků na 200 000 školních pomůcek...

Klienti neziskovky POHODA balí dárky už třináct let

22. srpna 2024 v 10:39

Smysluplnou náplň dne a přispění k dobré věci nabízí klientům neziskové organizace POHODA spolupráce s Nadačním fondem Veolia. Lidé s mentálním postižením se podílí na expedici balíčků z e-shopu NF Veolia. Každoročně zabalí v rámci denního stacionáře kolem tisícovky zásilek. Nadační fond Veolia se...

Lata přijme do svých řad dobrovolníky

6. srpna 2024 v 08:17

Lata pomáhá dospívajícím, mladým lidem a rodinám v nelehkých životních situacích. Tvoří ji stálý tým dobrovolníků, kteří pracují s mladými lidmi a jejich rodinami v programech v Centru rodinných konferencí Lata.

Certifikáty pomáhají chránit cenné lokality v přírodě

14. července 2024 v 08:26

Mokřady jsou hned po pralesech a korálových útesech největším fondem biodiverzity. Taková unikátní místa skrývá i naše země.

Přidejte se k Běhu proti násilí, začala registrace

10. července 2024 v 09:20

Případů násilí mezi blízkými lidmi stále přibývá. Často je ale obtížné domácí násilí odhalit a zůstává skryté za zavřenými dveřmi. Aby toto téma nebylo tabu, pořádá Středisko celostátních programů a služeb Diakonie ČCE již šestý ročník „Běhu proti násilí“. Jeho cílem je upozornit širokou veřejnost...

Další články
Nahoru