Dnes Pondělí - prehanky-snih 3°C
Zítra Úterý - obcasny-dest 3°C
Pondělí 29. 11. 2021
Svátek má Zina
Koronavirus
Aktuální informace o epidemii.
Legendární parní lokomotivu Albatros soustruží v pražském depu
Parní lokomotiva 498.104 Albatros. Foto: ČD

Legendární parní lokomotivu Albatros soustruží v pražském depu

Do Prahy dorazila ze Slovenska legendární parní lokomotiva 498.104 Albatros. Ve Středisku údržby Jih v Michli jí pracovníci Českých drah (ČD) obrábějí kola na moderním podúrovňovém soustruhu, jediném svého druhu u nás. Lokomotivní řada 498.1 drží československý parní rychlostní rekord 162 km/h. Informoval o tom mluvčí ČD Lukáš Kubát.

Speciální soustruh obrábí tandemově, a je tak podstatně rychlejší než jiná obdobná zařízení. Železniční dvojkolí soustruží přímo na vozidlech bez toho, aby se jakékoliv komponenty musely odmontovávat, navíc lze k soustružení přistavit i ucelené jednotky bez nutnosti rozpojení.

„Albatros je první parní lokomotivou, kterou jsme soustružili, proto si přípravy vyžádaly poměrně velké množství času. Občas se k nám dostanou vozidla, která ještě nejsou v běžném režimu na tratích, ale zatím se testují ve VUZ. Mezi jiné zajímavé kusy, které jsme soustružili, patřily například podbíječky. Soustruh běží každý den na denní a obden na noční směně. Od začátku používání tento stroj osoustružil už celkem 14 976 náprav,“ popisuje František Kozel, ředitel Oblastního centra údržby Střed Českých drah.

Lokomotiva 498.104 Albatros

O lokomotivu se stará slovenský Albatros klub, ten tento stroj využívá k historickým jízdám a setkáním, a to nejen na Slovensku.

Lokomotivy řady 498.1 vyrobily Škodovy závody v Plzni pro Československé státní dráhy v letech 1954 až 1955, a to v souvislosti s narůstajícím rozsahem železniční dopravy. Celkem bylo vyrobeno 15 kusů této řady, které v provozu doplňovaly čtyřicítku rychlíkových lokomotiv předchozí řady 498.0. Novější řada 498.1 drží Československý parní rychlostní rekord 162 kilometrů za hodinu.

Slovenská lokomotiva 498.104 navštívila soustruh naposledy v roce 1972. „Když kola osoustružíte, máte je jako nová a na jízdě je to znát. Dynamika je daleko lepší, lokomotiva lépe sedí na kolejnicích,“ uvedl strojvedoucí Albatros klubu Milan Bauer.

Nově osoustružená kola parní lokomotivy by se ve vší parádě měla předvést už 4. prosince, kdy Albatros čeká Mikulášská jízda v okolí Bratislavy.


Autor: puc
Další články
Nahoru