Lávka u stanice metra Rajská zahrada je konečně kompletní, umožnuje přístup k vlaku
3. dubna 2024 07:56
„V Praze aktuálně probíhá boom ve výstavbě pěších lávek. Během loňského roku jsme totiž v Praze otevřeli Štvanickou lávku, lávku Havraňák a dvě lávky v Radotíně. Dnes zprovozňovaná lávka propojuje metro B s novou železniční stanicí Rajská zahrada a přilehlými obytnými čtvrtěmi a významně tak usnadňuje pohyb mezi nimi,“ řekl I. náměstek primátora Prahy pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti).
„Posílená infrastruktura na Rajské zahradě znamená nejenom řešení konkrétního problému v obsluze místa, ale i anticipaci budoucího rozvoje tohoto území. Budu rád, když se i v jiných částech Prahy nebudeme věnovat pouze řešení akutního dopravního problému, ale naopak mu účinnou přípravou investic do dopravní infrastruktury budeme předcházet,” uvedl Tomáš Pek (TOP 09), předseda Výboru pro územní rozvoj Zastupitelstva hl. m. Prahy.
Část lávky přes železniční trať byla otevřena pro veřejnost již v prosinci minulého roku. Nyní byla dokončena a zkolaudována celá lávka, tedy včetně úseku vedoucího přes Chlumeckou ulici. Technicky se jedná o dvě prostě uložené příhradové ocelové lávky a dvě věže pro spojení výškových úrovní na koncích lávek. Věže obsahují výtahové šachty a schodiště. Světlá šířka lávek je 3,8 metru, světlá šířka schodišť je 1,8 metru. Délka lávky přes Chlumeckou činí 49,4 metru, železniční těleso překlenují dvě pole o rozpětí 20,3 a 16,7 metru.
Na nové železniční zastávce Praha-Rajská zahrada zastavují vlaky pěti linek již od prosince 2023, avšak až do této chvíle chybělo kvalitní a rychlé propojení se sídlištěm Černý Most, zatím bylo jen ve směru do části Hutě. Nyní je však již zastávka kompletně bezbariérově přístupná, a to právě díky zprovoznění pěší lávky přes Chlumeckou ulici.
„V rámci této stavby testujeme i nový systém statické navigace projektu Čitelná Praha. Zkoušíme zde nové prosvětlené nosiče, které by se v budoucnu měly objevit také v pražském metru. Zdálky upozorňuje na přítomnost vlakové zastávky také výrazný totem se symbolem vlaku a Eska,“ sdělil Petr Tomčík, ředitel organizace Ropid, která plánuje MHD v metropoli.
„Na lávce navigační systém směřuje cestující k jednotlivým nástupištím, výtahům i východům. Pro jednotlivé směrové tabule jsou zde použity prototypy prosvětlených nosičů a také směrovky navigující na jednotlivé pěší i dopravní cíle v okolí,“ dodal.
„Lávka je velmi důležitá zejména kvůli pěšímu propojení Černého Mostu a Hutí, což jsou části, které spolu sousedí, nicméně jsou od sebe odříznuty frekventovanou Chlumeckou ulicí,“ uvedla místostarostka Prahy 14 Soňa Tománková (NAŠE Čtrnáctka), podle které ještě u severního okraje stanice metra chybí výtah, aby handicapovaní lidé nebo maminky s kočárky měli snadnější přístup na obě úrovně stanice
„Prověřujeme, jak by šel výtah začlenit do architektury stanice. Ale určitě to chceme řešit, časový horizont zatím nemáme, plánujeme totiž i další bezbariérové přístupy, bude to také otázka investičních priorit,“ řekl Hřib.