Laterna magika: derniéra Casanovy a vylepšené Antikódy
25. září 2013 15:20
Antikódy vznikly jako experimentální představení, které přibližuje Havlovu vizuální poezii skrz moderní technologie a divadelní poetiku. Inscenátoři v nich využili metodu realtime tracking umožňující interakci performera s technologií v reálném čase. Do nové sezóny ale vstupují Antikódy v upravené podobě, protože byly od počátku koncipovány jako dynamický tvar, který se neustále vyvíjí. Režisér Braňo Mazúch k tomu říká: „Pod dramaturgickým vedením Marty Ljubkové a s novou hudbou Filipa Míška (Dikolson) se Antikódy nadechují k většímu rozletu. Ubíhající roky ze životopisu Václava Havla se prolínají s dynamickými grafickými obrazy. Zlomové historické okamžiky 1948, 1968 a 1989 narážejí na svou reflexi zakódovanou v typogramech. Místo meditace přichází na řadu jednání.“ Choreografkou i dál zůstává Věrka Ondrašíková a tanec by měl být stále podstatnou součástí inscenace.
V říjnu se Laterna magika po osmnácti letech rozloučí s inscenací Casanova. Dramatický balet o osudech slavného muže v režii Juraje Jakubiska na derniéře dosáhne 761 repríz. V posledních představeních ztvární Giacoma Casanovu, neúnavného a vášnivého svůdce žen, první sólista baletu Národního divadla Alexandre Katsapov. Poslední série tří představení připadá na 24. – 26. října.
Inscenace Casanova měla premiéru v roce 1995 pod režijním vedením věhlasného Juraje Jakubiska (Tísícročná včela, Bathory). Režisér se nechal inspirovat skutečným životním příběhem proslulého dobrodruha a diplomata, v jeho pojetí ale Casanova reprezentuje spíše určitý typ a v inscenaci ztrácí na své cestě mezi pestrými, stylizovanými obrazy konkrétní historická ohraničení. Kromě Juraje Jakubiska se na inscenaci podílel choreograf a několikaletý šéf souboru Laterny magiky Jean-Pierre Aviotte, hudební skladatel Zdeněk Merta nebo scénograf Josef Svoboda, který zde poprvé použil elektronický obraz ze čtyř pohyblivých projektorů.