dnes
Sobota - zatazeno
4°C
zítra
Neděle - prehanky-snih
3°C
pozítří
Pondělí - snih
2°C
Lanovky v Praze: petřínská není jediná
Lanovka na Letnou. Foto: archiv DPP

Lanovky v Praze: petřínská není jediná

Od pondělí lze zdolat petřínský vrch jen hezky po svých. Lanovka se totiž zastaví. Naštěstí jen na dva týdny, během kterých projde pravidelnou jarní revizí. I když zařízení z Újezdu na Petřín funguje s přestávkami přes 120 let, nejde o jedinou lanovku v hlavním městě. Je jich zde víc a o některých nových se uvažuje.

Jelikož Praha není „placka“ jako třeba Paříž a lze ji považovat za geograficky poměrně členité město, nelze se divit, že mezi nadmořskou výškou nejnižšího (Vltava u Suchdola – 177 m. n. m.) a nejvyššího (Vrch Taleček na Zličíně – 399 m. m. m.) bodu je rozdíl přes dvě stě metrů.

Lidem pomáhá zdolat převýšení metro, autobusy či tramvaje, někde musí pěšky. Jsou však i místa, kde se při cestě do kopce nezadýchají díky lanovkám.

Petřín

Nejznámější pražskou lanovkou je dráha na Petřín. Provoz zahájila 25. července 1891, od té doby však dvakrát delší dobu nejezdila. První přerušení přišlo po pětadvaceti letech provozu v roce 1916 v souvislosti s 1. světovou válkou. Druhý válečný konflikt ji sice nezastavil, ale pozdější přírodní katastrofa již ano.

V druhé polovině šedesátých let došlo na Petříně po vydatných deštích k rozsáhlým sesuvům půdy, které s sebou vzaly i trať lanovky. Obnova se protáhla na dlouhých dvacet let. Vozy začaly jezdit na půlkilometrové trati mezi Újezdem a Petřínem opět až v roce 1985. Petřínská lanovka je od té doby začleněna do systému MHD, takže je zde možné využívat běžné cestovní doklady.

V roce 1996 si příroda vynutila další rekonstrukci, protože zatékalo do konstrukce mostu. Pauza však trvala tentokrát naštěstí jen čtvrt roku. V současnosti je celoroční provoz lanovky přerušován jen kvůli zhruba dvoutýdenním revizím na jaře a na podzim. Jarní výluka začíná toto pondělí a potrvá až do středy 27. března. Ročně převeze lanovka 1,2 milionu cestujících.

ZOO

Sedačková lanovka v trojské zoo vozí návštěvníky více než tři desetiletí. Již během své druhé sezóny v roce 1978 musel být její provoz zastaven kvůli technickým nedostatkům. lanovka-zoo Jezdit začala až po tříleté pauze, kdy se jejím provozovatelem stal pražský dopravní podnik.

V současnosti funguje lanovka od jara do podzimu, ale když silně fouká vítr, nejezdí. Letos zahájí provoz ve čtvrtek 28. března bude jezdit až do začátku listopadu. Na lanovce si musí lidé starší šesti let kupovat dvacetikorunové jednosměrné lístky, které se označují v historických automatech před nástupem do sedačky.

Hotel

Nejmladší pražská lanovka je na Smíchově. Slouží především hostům hotelu Mövenpick, který stojí naproti vyústění Strahovského tunelu, tedy nedaleko od stanice metra Anděl. Zhruba 150 metrů dlouhá lanovka spojuje dvě budovy luxusního hotelu. Bez ní by se muselo jet přes Santošku dlouhých pět kilometrů. 

Anebo šlapat 191 schodů. I když je lanovka označována jako pozemní, není to úplně pravda. V jedné své části totiž zdolává ve vzduchu silnici. Lanovkou mohou kromě ubytovaných hostů jezdit i návštěvníci veřejně přístupné restaurace v horní části hotelového komplexu. Lanovka nemá žádný jízdní řád. Zájemci si ji jednoduše přivolají jako výtah stiskem tlačítka.

Eskalátor na Letnou

V červenci 1891 začala jezdit od Švermova mostu (z místa, kde dnes ústí Letenský tunel) lanovka na Letnou. Stala se první lanovkou v Praze, protože ta petřínská začala fungovat až o dva měsíce později. Fungovala jen do roku 1915, kdy byl její provoz ukončen. 

Na jejím místě začal v roce 1926 provozovat soukromý majitel „pohyblivý chodník“, který lze přirovnat k eskalátoru, ale s dřevenými schody. Kvůli řadě technických problémů se však definitivně zastavil již v roce 1935.

Úvahy

Již mnoho let se v Praze uvažuje o lanovce z Podolí na Kavčí hory. Jedna z verzí záměru dokonce uvažuje o visuté lanovce, která by vedla ze Zlíchova přes řeku až k parku na Kavčích horách. Střízlivější verze počítá s dvousetmetrovou pozemní lanovkou z Podolí.

Zatím jen v rovině úvah je lanovka, která by v budoucnu mohla propojit Barrandov s Novými Butovicemi. Mezi oběma čtvrtěmi je Prokopské údolí a tak cesta autem či MHD musí vést oklikou přes Smíchov.

Anketa

Chtěli byste v Praze více lanovek?

87.2%
(87.2%)
12.8%
(12.8%)

V konceptu územního plánu se v minulosti objevila skoro kilometr dlouhá lanová dráha Radlická – Dívčí hrady, který by zpřístupnila pláň Dívčích hradů.

Pro všechny uvažované lanovky by se však musel změnit územní plán. Navíc názor odborníků, politiků i veřejnosti na jejich potřebu a význam pro Prahu není jednotný, takže pokud budou tyto projekty někdy realizovány, je to spíše hudba vzdálenější budoucnosti.


Další články
Nahoru