Dnes Úterý - polojasno 20°C
Zítra Středa - oblacno 19°C
Úterý 10. 9. 2024
Svátek má Irma
Pražské drby
Co se v Praze povídá aneb Tak trochu jiný pražský bulvár
Nabídka pro inzerenty
Inzerujte na serveru www.prazskypatriot.cz za zvýhodněné ceny.
Lanovka v Zoo Praha přepravila devítimiliontého cestujícího
Jan Bureš ze Záryb a malý Pavlík. Foto: Václav Holič / DPP

Lanovka v Zoo Praha přepravila devítimiliontého cestujícího

Lanovku v Zoo Praha, jejímž provozovatelem je pražský dopravní podnik (DPP), za 46 let její existence využilo celkem devět milionů cestujících. Tím jubilejním se ve čtvrtek dnes stal Jan Bureš ze Záryb a malý Pavlík. Informovala o tom mluvčí podniku Aneta Řehková. DPP letos lanovkou v Zoo Praha, za necelé tři měsíce provozu, přepravil už 151 tisíc cestujících. Za celý loňský rok jich bylo více než 314 tisíc, téměř stejně jako v předcovidovém roce 2019.

Pokud bude o lanovku stejný zájem i po zbytek roku, DPP letos očekává nejvyšší počet cestujících v celé její historii. Lanovku v současnosti využije zhruba každý čtvrtý návštěvník Zoo Praha. 

„Předchozí, osmimiliónovou metu jsme zvládli v rekordně krátkém čase tří let a dvou měsíců. Na dosažení devítimilióntého cestujícího na lanovce v Zoo Praha jsme potřebovali přesně 1400 dnů, tj. 200 týdnů nebo tři roky a deset měsíců. Stejně jako na dosažení mety sedmimiliónové. Tehdy, v roce 2013, opět postihly Zoo Praha povodně, lanovka byla několik měsíců mimo provoz. V uplynulém období, zejména v letech 2020 a 2021 zase úřadovala pandemie covidu, restrikce a omezení pohybu. Zdá se však, že se zájem návštěvníků o lanovku v Zoo Praha vrací opět na předcovidovou úroveň. Loni jsme jich přepravili ještě o necelé čtyři procenta méně než v roce 2019. Aktuální výsledky ale naznačují, že letos bychom mohli překonat rekord z roku 2017, kdy lanovku využilo více než 330 tisíc zákazníků,“ řekl Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP. 

„Lanová dráha patří nejen k oblíbeným, ale navíc k opravdu ikonickým stavbám v Zoo Praha. Byť podle původních plánů z 60. let mělo být lanovek v areálu dokonce hned několik, a nakonec se uskutečnila realizace pouze té stávající, takzvané ‚dětské‘ lanovky, patří k těm nejvyhledávanějším místům na trase návštěvníků v areálu. Ti tuzemští se na ni zpravidla těší a s ohledem na ni plánují svou návštěvu, ti zahraniční ji považují za zábavnou výstřednost a ve svých recenzích ji oceňují,“ popsal Miroslav Bobek, ředitel Zoo Praha. 

Lanovka v Zoo Praha v letech 2020 až 2021 prošla kompletní, předepsanou generální opravou, v rámci které DPP na ní kompletně vyměnil hydrauliku hlavní i provozní brzdy, kladkové baterie a čepy kladkových baterií na všech podpěrách, zmodernizoval zázemí pro obsluhu lanovky a nainstaloval bezpečnostní kamerový systém, který zde doposud chyběl.

Zoo Praha v roce 2021 kompletně vyměnila bezpečnostní síť pod lanovkou. Uplynulou zimní sezónu DPP využil ke kontrole převodovky a měření všech ložisek pohonu lanovky, provedl pozinkování všech kovových částí sedaček a vyměnil všechny sedáky a opěradla za nové. 

„V nejbližších třech letech nás na lanovce v Zoo Praha čeká kompletní výměna ložisek lanáčů na hlavním pohonu i ve vratné stanici, která se za celou dobu provozu lanovky zatím nemusela měnit. V rámci údržby je budeme pravidelně proměřovat včetně zvukové diagnostiky. Zhruba ve stejném časovém období, tj. do tří let budeme muset na lanovce vyměnit dopravní lano. V roce 2026 nás pak čeká předepsaná střední oprava lanovky po pěti letech od uplynutí generální opravy,“ vyjmenoval další plánované nezbytné opravy Pavel Kejha, vedoucí provozu LD Petřín, pod který patří i lanovka v Zoo Praha. 

Z historie lanovky v Zoo Praha

  • 1964 – Ze záměru o vybudování tří lanovek v Zoo Praha se podařilo prosadit jedinou, tzv. „dětskou“, jejíž dolní stanice měla být umístěna u dětského koutku a horní stanice pojmenovaná „Černohouska“ u výběhů koní Převalského.

  • 1966 – Dokončen projektový záměr lanovky.

  • 1968 – Dokončen projekt technologie lanovky.

  • 1972 – Odbor výstavby Okresního národního výboru (ONV) v Praze 7 vydal stavební povolení k výstavbě lanovky.

  • 1972–1976 – Výstavba lanovky, zhotovitel Vodní stavby Praha (samotná lanová dráha byla vyrobena již v roce 1970 Transportou Chrudim).

  • 14. září 1977 – Zahájení provozu lanovky, jejím majitelem byla Zoo Praha, provozovatelem se stal Středočeský park kultury a oddechu.

  • 31. srpna 1978 – Kvůli závažným nedostatkům v technické dokumentaci a v dalších oblastech byl provoz lanovky zastaven.

  • 1. července 1981 – Obnoven provoz lanovky pro její přestavbě a odstranění stavebně-technických nedostatků. Novým provozovatelem se stal DPP.

  • 1983 – Lanovka byla převedena do majetku DPP.

  • Srpen 2002 – Ničivá povodeň zasáhla Zoo Praha i lanovku. V dolní stanici kulminovala vodní hladina ve výšce 7,1 metru. Po povodních se povedlo vyměnit všechny elektrické části ovládání lanovky, opravit dolní stanici, zavést moderní zabezpečovací systém, ozvučení dráhy a obnovit provoz.

  • Červenec 2009 – DPP lanovkou přepravil pětimiliontého cestujícího.

  • 2010 – Lanovka byla převedena z vlastnictví DPP do majetku Zoo Praha, DPP ale zůstal jejím provozovatelem.

  • 16. srpna 2012 – DPP lanovkou přepravil šestimiliontého cestujícího.

  • 2013 – Zoo Praha i lanovku opět postihla povodeň. Vodní hladina v dolní stanici dosahovala výšky 3,6 metru. Po povodních DPP opět lanovku opravil, osadil nové elektrické rozvaděče, nainstaloval záložní zdroj a další moderní zařízení.

  • 13. června 2016 – Lanovka odvezla sedmimiliontého cestujícího.

  • 15. srpna 2019 – DPP na lanovce v Zoo Praha přepravil osmimiliontého cestujícího.

  • Podzim 2019 – zahájení generální opravy lanovky po 10 letech.

Zdroj: Dopravní podnik hl. m. Prahy


Autor: Jan Puci
Další články
Nahoru