
Kvůli uzavření hlavní dráhy letiště budou mít Pražané nad hlavami několik měsíců víc letadel
31. ledna 2025 08:46
„Úprava okolí hlavní dráhy je zcela nezbytná a nemůžeme ji odkládat. Během modernizace okolí dráhy dojde k nutným stavebním a technologickým pracím, které mají za cíl udržet dráhu ve standardech požadovaných předpisy a zvýšit provozní bezpečnost,“ vysvětlila Krejčí.
Uzavírku využije také Ředitelství silnic a dálnic k pracím, které souvisejí s výměnou lávky s navigačním zařízením pro letecký provoz i se zkapacitněním dálnice D7 v této části. Modernizace okolí hlavní dráhy bude probíhat i v roce 2026.
S ohledem na to, že tato dráha není přizpůsobena pro vzlety a přistání za snížené viditelnosti, provádí se opravy v měsících, kdy je na základě dlouhodobých statistik výskyt mlh nejnižší.
„O této skutečnosti jsme také s předstihem informovali i představitele dotčených lokalit. Omlouváme se občanům, kterých se tato situace dotkne, ale dokud nebude v provozu paralelní dráha, nemáme jinou možnost než převést veškerý provoz na vedlejší dráhu,” řekla Krejčí.
O další dráze se hovoří a jedná už roky, odpor proti ní pramení z obav obyvatel a samospráv z okolí letiště, že by to dál zvýšilo provoz na letišti. Ten po útlumu během covidové pandemie každoročně stoupá. Podle nedávno zveřejněných informací pražské letiště loni odbavilo 16,4 milionu cestujících, letos jich má ambici odbavit ještě od dva miliony víc.Letiště Praha v plánu výstavby paralelní dráhy pokračuje. Aktuálně probíhá územní řízení na tuto stavbu. Podle Krejčí se po zprovoznění dráhy opravy či úpravy dráhového systému budou řešit mimo hustě osídlené oblasti Prahy a Středočeského kraje.
V průběhu letošní uzavírky hlavní dráhy budou přílety plánovány převážně směrem na Prahu, vzlety pak směrem na Kladno.
Údržba v okolí dráhy zahrnuje realizaci celkem 15 stavebních a technologických projektů s cílem maximálně využít období uzavírky. Mezi ty největší projekty budou patřit opravy či výstavba pojezdových drah a rekonstrukce části stokového systému za účelem zkapacitnění odvodu vod ze zpevněných ploch letiště.
„Všechny tyto stavby se nacházejí v těsné blízkosti hlavní dráhy a neumožňují ji tedy současně využívat pro vzlety a přistání letadel. Opravy se však netýkají samotné hlavní dráhy, která prošla kompletní rekonstrukcí v roce 2012 a 2013,“ vysvětlila Krejčí.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) využije uzavírku na Letišti Václava Havla Praha k vlastní stavební činnosti na dálnici D7, která významně ovlivňuje provoz hlavní dráhy. Z tohoto důvodu jsou akce vzájemně koordinovány.„Na dálnici D7, v blízkosti mimoúrovňové křižovatky Aviatická, plánujeme celkovou rekonstrukci lávky pro letiště. Jedná se o lávku, která není veřejně přístupná a je osazena letištní technikou,“ uvedl Jan Rýdl, vedoucí Odboru komunikace Ředitelství silnic a dálnic.
Během demolice původního mostního objektu dojde k úplné uzavírce dálnice na jeden víkend. „Rekonstrukci bychom chtěli zahájit koncem března a bude trvat maximálně 200 dnů. Aktuálně pro ni vybíráme zhotovitele,” dodal.
V roce 2026 budou práce pokračovat přibližně ve stejném termínu, přičemž se bude pokračovat v dalších stavebních akcích a technologických pracích. „Opravy bohužel nelze provést najednou v jednom roce, neboť bychom se již termínově pohybovali v měsících s vyšším výskytem nepříznivých povětrnostních podmínek, zejména mlh,“ upřesnila Krejčí.