dnes
Čtvrtek - polojasno
23°C
zítra
Pátek - obcasny-dest
17°C
pozítří
Sobota - obcasny-dest
11°C
Kvůli stavbě Nuselského mostu šlo k zemi 17 domů, tato demolice si „zahrála" i ve filmu
Výstavba Nuselského mostu. Foto: archiv DPP

Kvůli stavbě Nuselského mostu šlo k zemi 17 domů, tato demolice si „zahrála" i ve filmu

Výstavba Nuselského mostu byla zahájena v roce 1967 demolicí sedmnácti domů na dně údolí. Režisér Zdeněk Podskalský záběry z ní použil do hudební komedie Ta naše písnička česká.

Jednou z klíčových staveb pražského dopravního systému a zároveň zajímavým technickým a architektonickým dílem je Nuselský most. Otevřen byl v únoru 1973. U příležitosti oslav 25. výročí Vítězného února tehdy slavnostně přestřihl pásku generální tajemník ÚV KSČ Gustáv Husák za přítomnosti tehdejšího prezidenta republiky Ludvíka Svobody. Most přes Nuselské údolí proslul i jako místo, kde svůj život skokem do čtyřicetimetrové hloubky ukončilo přes 200 lidí.

Železobetonový most s rámovou konstrukcí na čtyřech pilířích je dlouhý 485 metrů, široký 26,5 metru a jeho průměrná výška nad Nuselským údolím je 42,5 metru. Po vrchní části mostu vede dvouproudá šestipruhová Severojižní magistrála spojující Pankrác s Karlovem. Uvnitř tubusu je vedena linka C pražského metra.

Historie sahá do 19. století

První myšlenky na překlenutí Nuselského údolí se datují už do roku 1893. V letech 1903 až 1938 proběhla řada architektonických soutěží, ve kterých nejčastěji vítězily návrhy architekta Bohumíra Kozáka a stavitele mostů profesora Stanislava Bechyně. Známý architekt Jan Kotěra navrhoval, aby v pilířích mostu vznikly obytné domy. On i další vizionáři však měli nakonec smůlu, protože politici projekt neschválili.

Zlom přinesla šedesátá léta. V tomto období se k Praze připojily desítky obcí a na pankrácké pláni rostly paneláky jakou houby po dešti, což logicky přineslo zvýšení provozu a nároků na cestování. Hranice metropole se posunula i na jejím jihu, takže vznik mostu přes Nuselské údolí se stal nadmíru aktuálním a preferovaným tématem. Byla uspořádána architektonická soutěž, z níž vítězně vyšel návrh trojice architektů Vojtěcha Michálka, Stanislava Hubičky a Svatopluka Kobra.

nuselsky-most-stavba-nahled Samotná výstavba mostu byla zahájena v roce 1967 demolicí rozsáhlého bloku 17 domů na dně Nuselského údolí. Záběry z ní použil režisér Zdeněk Podskalský do hudební romantické komedie Ta naše písnička česká. Ve dvanácté minutě filmu jsou domy k zemi, k tomu je zpívána píseň My jsme ti Pražáci (My jsme ti Pražáci, vltavská krev, my Prahu nedáme za celý svět, my Prahu nedáme, radši ji zbouráme, radši ji zbouráme, zbouráme hned.)

Podle původních plánů měla mostem jezdit speciální tramvaj, která by, stejně jako dnes metro, pokračovala po překonání údolí dále pod zemí. V průběhu roku 1968 s příchodem pražského jara byl původní koncept podpovrchové tramvaje změněn na koncept metra s tím, že budou použity vlaky československé výroby.

Z politických důvodů bylo bohužel nakonec rozhodnuto o využití podstatně těžších ruských vagonů. Na jejich hmotnost však nebyl most navržen, proto musela být nosná konstrukce zesílena speciálním roznášecím roštem o váze 700 tun. Zatímco jeden tuzemský vůz R1 vážil zhruba 22 tun, sovětský měl přes 32 tun.

vysehrad-budovani-stanice-metra-nahled
V listopadu 1970 byla provedena úspěšná statická zatěžkávací zkouška pomocí 66 tanků T55. Následně most vyhověl i dynamickým zkouškám, při nichž byly použity raketové motory. Dodnes je most jednou z největších staveb z předpjatého betonu v Česku. Pět mostních polí lichoběžníkového průřezu je podepíráno čtyřmi pilíři. Celkem stavba spolykala kolem 20 000 metrů krychlových nejkvalitnějšího betonu.

Most byl dokončen v roce 1973 a do užívání veřejnosti slavnostně předán 22. února téhož roku. Vzhledem k nedokončené části navazující Severojižní magistrály na pankrácké straně bylo jeho okamžité využití omezené. To se změnilo až s dokončením této části významné dopravní tepny 30. dubna 1973.

První soupravy pražského metra v pravidelném provozu tunelem projely o rok později, 9. května 1974. Most, původně nesoucí z politických důvodů jméno dělnického prezidenta Klementa Gottwalda, byl v roce 1990 přejmenován na Nuselský. Za dobu provozu si v různých časových obdobích vyžádal pouze dílčí opravy.

V roce 1981 byla provedena rekonstrukce vozovky. Od roku 1981 probíhaly i částečné opravy dilatačních závěrů a na stávající zábradlí byla v devadesátých letech instalována bezpečnostní opatření bránící sebevražedným pokusům. V druhé polovině devadesátých let musel být kvůli trhlinám vyměněn ocelový rošt, což na pár týdnů přerušilo provoz metra.

Anketa

Líbí se vám Nuselský most?

89.6%
(89.6%)
10.4%
(10.4%)
Rozsáhlejší opravy mostu byly zahájeny roku 2011 výměnou dilatačních závěrů. Kvůli havarijnímu stavu těch původních zatékala voda do elektroinstalace metra umístěné v tubusu nosné konstrukce a hrozilo tak riziko omezení provozu metra.

V rámci průběžných prohlídek mostu byly diagnostikovány i další jeho části za hranou životnosti, proto byla správcem vypsána soutěž na celkovou rekonstrukci, reprezentující kompletní výměnu mostního svršku, příslušenství a sanaci betonových částí spodní stavby i nosné konstrukce. Tato generální oprava začala v roce 2013 a byla dokončena o čtyři roky později.

Zajímavost na závěr: Před pár lety Praha uvažovala o tom, že se Nuselský most barevně promění. Betonová konstrukce nad údolím se měla stát malířskou plochou pro dvanáct streetartových umělců z České republiky i ze zahraničí. Návrh rozdělil veřejnost i umělce. Město nakonec od záměru upustilo.


Internacionální ulice v Suchdole bude uzavřena

Včera v 11:14

Z důvodu výstavby nového vodovodního řadu v Suchdolské ulici bude uzavřena ulice Internacionální na křižovatce s ulicí Suchdolskou od soboty 26. září do úterý 29. září pro veškerý provoz v obou směrech. Ulice Internacionální bude průjezdná od Kamýcké po Suchdolské náměstí. Zastávka Suchdolské...

Letenský tunel bude příští týden uzavřen

Včera v 09:31

Noční uzavření Letenského tunelu proběhne od 29. září od 23 hodin do 30. září do 5 hodin.

V ulici Jana Želivského pokračují opravy

Včera v 08:20

Od soboty 26. září 2020 bude Technická správa komunikací pokračovat v souvislé údržbě vozovky na komunikaci Jana Želivského v úseku Koněvova – Olšanská ve směru z centra.  Práce by měly skončit 10. října 2020.

Začala rekonstrukce tramvajové trati v ulicích Na Veselí a Soudní

21. září 2020 v 10:11

Pražský dopravní podnik (DPP) se v sobotu 19. září pustil do rekonstrukce další tramvajové trati v Praze, která je v havarijním stavu, konkrétně v ulicích Na Veselí a Soudní. Z tohoto důvodu bude do 27. listopadu obousměrně přerušen provoz tramvají v úseku Pražského povstání – Vozovna...

Dopravní opatření v souvislosti s akcí 400 let od bitvy na Bílé hoře

18. září 2020 v 08:23

V pátek 18. září v čase od cca 18:45 do 20:15 hodin se v rámci akce 400 let od bitvy na Bílé hoře uskuteční v Praze 6 slavnostní průvod historických vojsk od Písecké brány do parku Maxe van der Stoela. 

Oprava mostu Ve Žlíbku – Počernická

14. září 2020 ve 13:00

Od úterý 22. září začne Technické správa komunikací s opravou mostu X 526 Ve Žlíbku – Počernická, MČ Praha 20 – Horní Počernice. Jedná se o most přes D10, Novopackou.  

Další články
Nahoru