Kvůli špatném stavu železničního mostu po něm začalo jezdit méně vlaků
11. prosince 2023 08:13
Podle mluvčího organizace Ropid Filipa Drápala nyní jezdí do Prahy vlaky S7 ve špičkách každých 15 minut a polovina pokračuje do Českého Brodu, zatímco zbylé soupravy končí na hlavním nádraží. Od neděle vlaky v kratší trase končí na Smíchově. Na smíchovské nádraží jsou zkráceny také všechny vlaky linky S65 z Rudné u Prahy, která dosud končila na hlavním nádraží.
Státní organizace Správa železnic (SŽ) uvedla, že omezení na mostě vychází z výsledků stálého monitoringu, který spustila v roce 2020. Omezení se v případě linky S7 podle organizace dotkne 59 spojů za den. „Tato situace bude výhledově pro cestující ještě méně příjemná ve chvíli, kdy začne rekonstrukce smíchovského nádraží, kdy se dají čekat další výluky," uvedl ředitel odboru přípravy staveb SŽ Pavel Paidar. V případě linky S65 se zkrácení na Smíchov dotkne 35 spojů denně.
Od neděle platná omezení podle SŽ zahrnují zákaz míjení dvou vlaků a snížení povolení rychlosti ze současných 40 km/h na 20 km/h. Intenzity železniční dopravy se na mostu sníží o zhruba dvě třetiny. „To znamená, že výtoňský most bude moct využívat výrazně méně vlaků a de facto žádný nákladní vlak," uvedla SŽ v tiskové zprávě.Organizace plánuje v prvním pololetí příštího roku zadat přepočet údajů k mostu, který na určí další případné omezení a upřesní zbytkovou životnost konstrukce. „Výsledky těchto přepočtů pak mohou vést k dalším provozním omezením, v krajním případě i zastavení provozu," dodal Paidar.
Neděle přinesla v Praze a i další změny na železnici, například zkrácení linky S40 o úsek Slaný–Telce, prodloužení linky S57 o úsek Blatno u Jesenice–Žlutice a její významné posílení nebo obnovení celoročního víkendového provozu linky S58 mezi Rakovníkem a Kralovicemi.
Linka S3 nově končí na hlavním nádraží namísto Masarykova. V neděli také začala v Praze fungovat nová vlaková zastávka Praha-Rajská zahrada, kde zastavují linky S2, S3, S22 a S34.
O dalším osudu mostu na pražské Výtoni se v poslední době vede diskuze. SŽ dříve na řešení špatného stavu mostu vypsala mezinárodní architektonickou soutěž, jejíž výsledky představila loni.Vítězný projekt počítá s tím, že zůstane zachována jen spodní část mostu s pilíři a nynější nýtovanou konstrukci nahradí nová. Proti záměru se vzedmula vlna odporu mezi obyvateli, komunálními politiky či památkáři a vznikla proti němu on-line petice s více než 20 000 podpisy. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) dříve uvedl, že o dalším postupu rozhodne do konce roku.