Dnes Středa - polojasno 19°C
Zítra Čtvrtek - polojasno 17°C
Středa 5. 10. 2022
Svátek má Eliška
Zpravodajství
Aktuální zprávy z hlavního města
Kvůli pandemii covidu pokračují v pražské MHD dezinfekce ozonem a čištění savem
Dezinfekce autobusu ozonem. Zdroj foto a se souhlasem: DPP

Kvůli pandemii covidu pokračují v pražské MHD dezinfekce ozonem a čištění savem

V souvislosti se zhoršováním epidemiologické situace se vrací diskuse nad bezpečností cestování pražskou MHD. Dopravní podnik (DPP) dezinfikuje všechny prostředky ozonem, kvůli pandemii byl zesílen i ruční úklid savem a dalšími prostředky. Na dotaz serveru Pražský patriot to uvedla mluvčí DPP Aneta Řehková.

S ozonizací interiérů tramvají a autobusů se začalo v Praze prakticky hned po začátku pandemie v březnu 2020. Nedlouho poté byla tato dezinfekce rozšířena i do metra. Loni v únoru na přání hygieniků a po stížnostech některých cestujících na používání chemikálií DPP na pár týdnů s ozonizací přestal, od loňského března ji opět průběžně provádí.

V jaké míře to je nyní, kdy kvůli variantě omikron opět začíná přibývat nakažených? „U tramvají dezinfekce ozonizací probíhá průběžně a dle epidemiologické situace. V okamžiku prokazatelného výskytu covid pozitivní osoby, ať už provozního pracovníka nebo cestujícího, navíc provedeme mimořádnou dezinfekci,“ ujistila Řehková.

Dezinfekce se dělá mechanickou cestou, to znamená, že při denním úklidu před každým výjezdem vlaku je prováděn za pomoci zvýšené koncentrace dezinfekčních prostředků otěr madel, sedaček, stropů a komponentů v kabině řidiče.

Před rokem proběhla i zkouška dezinfikovat interiér vozů za pomoci UVC lampy s kombinací ozonového generátoru, nicméně tato kombinace se podle vyjádření DPP neosvědčila. Stejně tak nebyla doporučena odborníky z Akademie věd ČR polymerová dezinfekce ploch. Jedná se o čištění vodou ředitelným prostředkem bez klasického zápachu. 

Dezinfekci autobusů ozonem zajišťuje zasmluvněná úklidová firma. Dezinfekce jednoho standardního dvanáctimetrového autobusu ozonem zabere zhruba třicet minut. Na jedno vozidlo jsou potřeba dva generátory „aktivního kyslíku“ O3 s výkonem 7 gramů ozonu za hodinu, jak dříve uvedl DPP.

Anketa

Jste spokojeni s čistotou ve vozech pražské MHD?

47.2%
(47.2%)
52.8%
(52.8%)
Po ozonizaci je ještě v celém autobuse proveden velký úklid s použitím roztoku vody a běžného tekutého dezinfekčního prostředku typu savo. Takto jsou dezinfikována především madla, zádržný systém a dotykové plochy.

„Ozonování souprav metra je prováděno dodavatelsky na venkovních určených místech, a to jako doplňková činnost ke klasické formě každodenní dezinfekce souprav metra. Před přistavením soupravy metra k ozónování je vždy proveden úklid této soupravy,“ sdělila mluvčí.

Od počátku covidové pandemie je vždy bezprostředně po návratu soupravy metra do depa proveden úklid, jehož součástí je i dezinfekce zádržných madel, tyčí, klik a tlačítek dveří, samozřejmostí je podle Řehkové i dezinfekce podlahy. Dezinfekce je kromě prostoru pro cestující prováděna i v kabině strojvedoucích, a to včetně ovládacího pultu. 

Ze sloupků u vstupů do stanic metra byly odstraněny dávkovače dezinfekce. Pokud by došlo k dalšímu zhoršování situace, je ve hře jejich návrat? „Dávkovače byly nainstalovány v začátcích epidemie v roce 2020. Během podzimu stejného roku byly postupně nahrazovány bezkontaktními dezinfekčními stojany. Nové stojany jsou u každého vstupu do stanic a plně nahrazují staré dávkovače. Jsou také mnohem odolnější oproti vandalismu ze strany cestujících,“ sdělila mluvčí DPP Aneta Řehková.


Autor: Jan Puci
Další články
Nahoru