Dnes Čtvrtek - jasno 15°C
Zítra Pátek - polojasno 15°C
Čtvrtek 11. 8. 2022
Svátek má Zuzana
Zpravodajství
Aktuální zprávy z hlavního města
Krysám dlouho patřilo spojení mezi Bratislavou a Prahou, konec legendárních lokomotiv se blíží
Lokomotivy původní řady ES 499.0 jsou pro jeden z prototypových nátěrů v šedé barvě přezdívány krysy. Kvůli výkonu se jim také říká gorily. Zdroj foto: se souhlasem České dráhy

Krysám dlouho patřilo spojení mezi Bratislavou a Prahou, konec legendárních lokomotiv se blíží

Poslední tři páry denních spojů na našem území dopravují legendární slovenské lokomotivy řady 350 známé pod přezdívkami ‚gorila‘ nebo ‚krysa‘. Několik desetiletí ovládaly dopravu na rušné trati mezi Prahou, Brnem a Bratislavou. V současnosti jich jezdí už jen pár, v horizontu několika let skončí definitivně. Informoval o tom mluvčí národního dopravce České dráhy (ČD).

Tyto lokomotivy dopravovaly legendární transevropské expresy jako Balt-Orient, Pannonia, Hungaria nebo Metropol. V minulosti to byly naše nejvýkonnější a nejrychlejší lokomotivy a patřily mezi nejhezčí elektrické stroje u nás i v Evropě. Nyní v Česku obsluhují už jen několik málo posledních spojů.

„Od poloviny 70. let až do prosince 2014 zajišťovaly tyto lokomotivy dopravu prakticky všech vnitrostátních a mezistátních rychlíků a expresů z Prahy přes Brno do Bratislavy a Štúrova na československo-maďarských hranicích. S vlaky EuroCity jezdily až do Budapešti a během své téměř padesátileté kariéry zamířily v čele expresů také z Prahy do Děčína, z Břeclavi do Bohumína nebo po koridorech z Prahy přes Valašsko nebo Ostravsko na Slovensko,“ uvedl Tomáš Mohr, ředitel odboru provozu osobní dopravy ČD.

„Z desítek výkonů denně jim dnes na území Česka zbývá posledních šest denních a dva noční expresy a během několika let zmizí z našich tratí úplně,“ pokračoval.

Lokomotivy původní řady ES 499.0, dnes označené jako řada 350 a přezdívané pro svou sílu jako ‚gorila‘ nebo pro jeden z prototypových nátěrů v šedé barvě jako ‚krysa‘, nyní obsluhují po jednom páru vlaků na trase Bratislava – Praha, Budapešť – Bohumín a Žilina – Praha.

V noční době navíc dopravují pár vlaků Slovakia mezi Bohumínem a Slovenskem. V těchto posledních vlacích si lze užít cestu s legendární ‚gorilou‘ a obdivovat ji v jejich čele, například při výletu vlakem do některých z míst na jejich trase, například do Olomouce nebo Prahy. 

Původní řada ES 499.0 pro Československé státní dráhy vznikla v plzeňské lokomotivce Škoda kvůli zavedení dvou různých napájecích systémů v Československu. Jednalo se o naši první dvousystémovou lokomotivu pro napájení 3 kV DC, kterým byly vybaveny tratě na severu republiky, a 25 kV 50 Hz AC, které bylo používáno na jihu Československa.

V době výroby v letech 1973 až 1975 byla díky výkonu 4 000 kW považována za nejvýkonnější čtyřnápravovou vícesystémovou lokomotivu Evropy. Její konstrukční rychlost byla 160 km/h.

Tu však mohla využívat až od roku 2000 po modernizaci železničních koridorů a doplnění vlakového zabezpečovače, který je pro provoz rychlostí 160 km/h nezbytný.  Dodnes je považována za jednu z našich nejhezčích lokomotiv.

‚Gorily‘ s nástupem moderních elektrických lokomotiv řady 380 ČD a Siemens Vectron postupně mizí z čela mezistátních expresů v Česku. Rychle tak ubývá příležitostí, kdy si lze užít cestu vlakem taženým legendární ‚gorilou‘ či chcete-li ‚krysou‘. Může to být ale zajímavý tip na výlet vlakem s nebo za legendární lokomotivou.  

Vlaky pravidelně dopravované lokomotivami řady 350 

EC 284 Metropolitan Slovenská strela Bratislava – Břeclav (6:07) – Brno hl.n. (6:38) – Praha hl.n. (9:42)

EC 285 Metropolitan Slovenská strela Praha hl.n. (19:12) – Brno hl.n. (22:20) – Břeclav (22:52) – Bratislava

EC 220 Valašský expres Žilina – Vsetín (8:53) – Val. Meziříčí (9:11) – Olomouc (10:03) – Praha hl.n. (12:52)

EC 221 Valašský expres Praha hl.n. (15:02) – Olomouc (17:51) – Val. Meziříčí (18:44) – Vsetín (19:03) – Žilina

EC 130 Báthory Budapest – Břeclav (12:10) – Přerov (13:13) – Ostrava hl.n. (14:07) – Warszawa – Terespol 

EC 131 Báthory Terespol – Warszawa – Ostrava hl.n. (13:52) – Přerov (14:45) – Břeclav (15:45) – Budapest

Pozn: dle jízdního řádku pro rok 2022

Zdroj: ČD


Autor: Jan Puci

Petržílkova je dočasně uzavřena

Dnes v 09:07

V rámci probíhající rekonstrukce lávky Petržílkova je celá ulice do 23. srpna uzavřena. Objízdná trasa vede ulicí V Hůrkách.

Vodítkem přivázal fenku k sedačce auta

28. července 2022 v 09:26

Když procházel mladý pár ulicí po Dvořákově nábřeží, všiml si na zadním platě kufru ležícího psa. Auto stálo na přímém slunci, venkovní teplota se blížila k 30 stupňům, všechna okna byla zavřená, proto zhruba po 15 minutách muž kontaktoval tísňovou linku...

Rekonstrukce křižovatky Poděbradská – Průmyslová – Kbelská začne 1. srpna

28. července 2022 v 07:04

Technická správa komunikací (TSK) zahájí v pondělí 1. srpna rozsáhlou rekonstrukci křižovatky Poděbradská – Průmyslová – Kbelská, díky které dojde ke zvýšení kapacity a bezpečnosti chodců i dopravy.

Na další části Strakonické vznikne nový jízdní pruh pro hromadnou dopravu a IZS

25. července 2022 v 10:14

Technická správa komunikací (TSK) zahájí ve středu 27. července další etapu rozšíření Strakonické v úseku od nadjezdu mimoúrovňové křižovatky Mezichuchelské ulice po autobusovou zastávku Malá Chuchle.

Dopravní omezení v Roztocké ulici

22. července 2022 v 11:31

Od 26. července do 8. srpna bude TSK Praha opravovat část Roztocké ulice v úseku od křižovatky V Podbabě ke kruhovému objezdu ve směru z centra.

Část Roztocké projde na přelomu července a srpna rekonstrukcí

21. července 2022 v 11:38

V období od 26. července do 8. srpna 2022 provede Technická správa komunikací (TSK) rekonstrukci části komunikace Roztocká, v úseku od křižovatky V Podbabě ke kruhovému objezdu ve směru z centra.

Další články
Nahoru