Dnes Pondělí - obcasny-dest 2°C
Zítra Úterý - obcasny-dest 3°C
Pondělí 30. 1. 2023
Svátek má Robin
Pražské masopusty
Letošní masopustová sezona v Praze zahrnuje řadu akcí
Krysám dlouho patřilo spojení mezi Bratislavou a Prahou, konec legendárních lokomotiv se blíží
Lokomotivy původní řady ES 499.0 jsou pro jeden z prototypových nátěrů v šedé barvě přezdívány krysy. Kvůli výkonu se jim také říká gorily. Zdroj foto: se souhlasem České dráhy

Krysám dlouho patřilo spojení mezi Bratislavou a Prahou, konec legendárních lokomotiv se blíží

Poslední tři páry denních spojů na našem území dopravují legendární slovenské lokomotivy řady 350 známé pod přezdívkami ‚gorila‘ nebo ‚krysa‘. Několik desetiletí ovládaly dopravu na rušné trati mezi Prahou, Brnem a Bratislavou. V současnosti jich jezdí už jen pár, v horizontu několika let skončí definitivně. Informoval o tom mluvčí národního dopravce České dráhy (ČD).

Tyto lokomotivy dopravovaly legendární transevropské expresy jako Balt-Orient, Pannonia, Hungaria nebo Metropol. V minulosti to byly naše nejvýkonnější a nejrychlejší lokomotivy a patřily mezi nejhezčí elektrické stroje u nás i v Evropě. Nyní v Česku obsluhují už jen několik málo posledních spojů.

„Od poloviny 70. let až do prosince 2014 zajišťovaly tyto lokomotivy dopravu prakticky všech vnitrostátních a mezistátních rychlíků a expresů z Prahy přes Brno do Bratislavy a Štúrova na československo-maďarských hranicích. S vlaky EuroCity jezdily až do Budapešti a během své téměř padesátileté kariéry zamířily v čele expresů také z Prahy do Děčína, z Břeclavi do Bohumína nebo po koridorech z Prahy přes Valašsko nebo Ostravsko na Slovensko,“ uvedl Tomáš Mohr, ředitel odboru provozu osobní dopravy ČD.

„Z desítek výkonů denně jim dnes na území Česka zbývá posledních šest denních a dva noční expresy a během několika let zmizí z našich tratí úplně,“ pokračoval.

Lokomotivy původní řady ES 499.0, dnes označené jako řada 350 a přezdívané pro svou sílu jako ‚gorila‘ nebo pro jeden z prototypových nátěrů v šedé barvě jako ‚krysa‘, nyní obsluhují po jednom páru vlaků na trase Bratislava – Praha, Budapešť – Bohumín a Žilina – Praha.

V noční době navíc dopravují pár vlaků Slovakia mezi Bohumínem a Slovenskem. V těchto posledních vlacích si lze užít cestu s legendární ‚gorilou‘ a obdivovat ji v jejich čele, například při výletu vlakem do některých z míst na jejich trase, například do Olomouce nebo Prahy. 

Původní řada ES 499.0 pro Československé státní dráhy vznikla v plzeňské lokomotivce Škoda kvůli zavedení dvou různých napájecích systémů v Československu. Jednalo se o naši první dvousystémovou lokomotivu pro napájení 3 kV DC, kterým byly vybaveny tratě na severu republiky, a 25 kV 50 Hz AC, které bylo používáno na jihu Československa.

V době výroby v letech 1973 až 1975 byla díky výkonu 4 000 kW považována za nejvýkonnější čtyřnápravovou vícesystémovou lokomotivu Evropy. Její konstrukční rychlost byla 160 km/h.

Tu však mohla využívat až od roku 2000 po modernizaci železničních koridorů a doplnění vlakového zabezpečovače, který je pro provoz rychlostí 160 km/h nezbytný.  Dodnes je považována za jednu z našich nejhezčích lokomotiv.

‚Gorily‘ s nástupem moderních elektrických lokomotiv řady 380 ČD a Siemens Vectron postupně mizí z čela mezistátních expresů v Česku. Rychle tak ubývá příležitostí, kdy si lze užít cestu vlakem taženým legendární ‚gorilou‘ či chcete-li ‚krysou‘. Může to být ale zajímavý tip na výlet vlakem s nebo za legendární lokomotivou.  

Vlaky pravidelně dopravované lokomotivami řady 350 

EC 284 Metropolitan Slovenská strela Bratislava – Břeclav (6:07) – Brno hl.n. (6:38) – Praha hl.n. (9:42)

EC 285 Metropolitan Slovenská strela Praha hl.n. (19:12) – Brno hl.n. (22:20) – Břeclav (22:52) – Bratislava

EC 220 Valašský expres Žilina – Vsetín (8:53) – Val. Meziříčí (9:11) – Olomouc (10:03) – Praha hl.n. (12:52)

EC 221 Valašský expres Praha hl.n. (15:02) – Olomouc (17:51) – Val. Meziříčí (18:44) – Vsetín (19:03) – Žilina

EC 130 Báthory Budapest – Břeclav (12:10) – Přerov (13:13) – Ostrava hl.n. (14:07) – Warszawa – Terespol 

EC 131 Báthory Terespol – Warszawa – Ostrava hl.n. (13:52) – Přerov (14:45) – Břeclav (15:45) – Budapest

Pozn: dle jízdního řádku pro rok 2022

Zdroj: ČD


Autor: Jan Puci

Další zastávky v Praze 4 získají nové přístřešky

25. ledna 2023 ve 12:25

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) pokračuje v Praze 4 v obměně přístřešků na tramvajových zastávkách. Během uplynulého víkendu byla vyměněna zastávka Palouček na Táborské ve směru k Nuselské radnici a příští víkend, 28. ledna, přijde na řadu zastávka ve směru Pražské...

TSK využila teplého počasí. Za první lednové týdny opravila přes sedm a půl tisíce výtluků

23. ledna 2023 v 10:55

Mrazivé počasí v první polovině prosince s následnou rychlou oblevou poškodilo na řadě míst vozovky tak, že by bez provizorní opravy musela být snižována rychlost nebo jinak omezována doprava, a to zejména na hlavních tazích, kde jezdí i MHD.

Samoobslužné bezhotovostní jízdenkové terminály jsou v provozu ve všech autobusech DPP

23. ledna 2023 v 10:14

Cestující na všech městských linkách provozovaných Dopravním podnikem hl. m. Prahy (DPP) si mohou zakoupit jízdenky bezhotovostně prostřednictvím samoobslužných terminálů. DPP jich od podzimu nainstaloval 1200 kusů do všech svých autobusů, elektrobusů a trolejbusů. 

Zlíchovský tunel bude ve středu uzavřen

22. ledna 2023 v 11:53

Od 25. ledna do 26. ledna bude v noci od 23 do 5 hodin uzavřen západní tubus A (směr Barrandovský most) a druhý tubus bude jednosměrný v původním směru.

Nehoda auta, tramvaje a sypače zablokovala Argentinskou

21. ledna 2023 ve 21:43

V sobotu 21. ledna po 13 hodině zasahovali hasiči u nehody osobního automobilu, tramvaje a posypového vozu v Argentinské ulici. Událost se obešla bez zranění a hasiči na místě provedli protipožární opatření.

Stavební údržba uzavře Těšnovský tunel

21. ledna 2023 v 09:03

Z důvodu stavební údržby bude Těšnovský tunel dvě noci uzavřen.

Radnice žádá doplnit chybějící zastávku na Červeném vrchu

19. ledna 2023 v 17:50

Když dochází k plánovaným výlukám provozu tramvají a nahrazují je autobusy, obyvatelé sídliště Červený vrch přicházejí o možnost vystoupit na sídlišti ve směru z centra. Radní Prahy 6 pro dopravu Ondřej Matěj Hrubeš (ODS) se proto z podnětu místních obrátil na Ladislava Urbánka, dopravního...

Praha 6 žádá více informací o tramvajové trati na Dědinu, DPP reaguje

19. ledna 2023 v 17:39

Radní Prahy 6 pro dopravu Ondřej Matěj Hrubeš (ODS) dopisem vyzval pražský dopravní podnik (DPP), aby zlepšil informovanost veřejnosti o výstavbě tramvajové trati z Divoké Šárky na Dědinu. „Na základě toho vedení dopravního podniku slíbilo více informací o projektu na svém webu,“ sdělil v tiskové...

Další články
Nahoru