Dnes Středa - polojasno 18°C
Zítra Čtvrtek - polojasno 18°C
Čtvrtek 6. 10. 2022
Svátek má Hanuš
Zpravodajství
Aktuální zprávy z hlavního města
Kriminalita, hustota dopravy nebo třeba počet domů ovlivní, jak bude vypadat osvětlení ulic
Veřejné osvětlení v Praze. Foto: Jan Puci

Kriminalita, hustota dopravy nebo třeba počet domů ovlivní, jak bude vypadat osvětlení ulic

V Praze jsou zařazovány ulice do jednotlivých kategorií, podle kterých se bude postupně určovat míra osvětlení. Jak se bude v jednotlivých místech metropole svítit, ovlivní různé faktory. Někde nebude světlo tak ostré.   

Před necelými dvěma lety pražští radní odsouhlasili vznik vůbec první dlouhodobé koncepce pražského veřejného osvětlení (VO). Ta má být koncepčním materiálem upravujícím nejen jeho budoucí opravu a údržbu, ale i modernizaci a obnovu.

Práce na koncepci probíhají a všech jejích devět částí má být hotovo příští rok v lednu. Čtyři z nich pro hlavní město zpracovávají externí dodavatelé, zbylých pět pak městská společnost Technologie hlavního města Prahy (THMP). Ta aktuálně pracuje na zatřídění 4 600 pražských komunikací podle různých předem stanovených kritérií.

Nové zatřídění ulic a veřejných prostorů je součástí vznikající koncepce. „V této chvíli máme jasně stanovenou metodiku hodnocení a definované parametry, podle kterých probíhá. Teď už jen musíme každé ulici, uličce nebo veřejnému prostoru v Praze přiřadit konkrétní zařazení, které vlastně definuje, jak se v daném místě bude svítit,“ uvedl pražský radní Jan Chabr.

„Někde bude například definováno, že má mít osvětlení vyšší teplotu chromatičnosti, jinde nižší, někde bude koncepce požadovat černý nátěr stožárů, jinde zelený a podobně,“ zobecnil radní různé pohledy na budoucí parametry pražského veřejného osvětlení.

Podle předsedy představenstva THMP Tomáše Jílka městská společnost při zařazování ulic do jednotlivých kategorií zvažuje celou řadu aspektů. „Určující je například kriminalita, hustota dopravy, parkování vozidel, jestli jde o rezidenční oblast, zda je komunikace jednosměrná, nebo směrově rozdělená, kolik je třeba na ulici přechodů pro chodce, podchodů a podobně,“ popsal. 

Při zpracování je využívána i analýza dopravní nehodovosti. „Vymezili jsme si křižovatky, kde často dochází k dopravním nehodám. Tam se budeme snažit dimenzovat svítidla tak, aby odpovídala reálné situaci na pražských komunikacích. Nehodovost ale nemusí nutně souviset s nevhodným osvětlením, veřejné osvětlení by však mělo k bezpečnosti vždy přispívat,“ pokračoval Jílek.

Základní klasifikace ulic a veřejných prostorů je rozdělena do tří kategorií, z nichž každá se dále člení do různých tříd, na něž navazují zejména normované intenzity osvětlení.

„A tady dochází k zásadnímu průlomu, poprvé budou hromadně pražské komunikace a prostory zatříděny i do takzvaných adaptivních tříd osvětlení. To je odborný název pro budoucí stmívání osvětlení například v době nižší intenzity dopravy nebo v pozdních nočních hodinách. Adaptivní třídy zajistí, aby i v době ztlumeného osvětlení nedošlo k porušování platných norem,“ vysvětlil Jílek, jak to bude se stmíváním nebo vypínáním osvětlení v Praze.


Autor: Jan Puci
Další články
Nahoru