
Koridor mezi Prahou a Žilinou už bude bez banánů, legendární lokomotivy se loučí
26. prosince 2024 14:11
Řada 151 (E 499.2) je považována za jeden z ikonických typů lokomotiv Československa a Česka. V roce 1978 ji v počtu 27 kusů vyrobila plzeňská lokomotivka Škoda. Určené byly pro těžké dálkové rychlíky a expresy na prvním železničním tahu socialistického Československa z Prahy do Košic a Čierné nad Tisou.
„Tento typ lokomotiv dodnes patří mezi železničáři a železničními fanoušky mezi nejobdivovanější stroje. Jediná lokomotiva bez pomoci dalšího stroje dokázala dopravit přes horské rampy v Beskydech a Tatrách i více než 600 tun těžký expres s 15 nebo 16 vozy," popsal mluvčí.
Díky modernizaci zajistila řada 151 také zavedení rychlosti 160 km/h na koridoru z Prahy do Ostravy. Za dobu svého provozu ujely tyto lokomotivy přes 216 milionů kilometrů, což odpovídá vzdálenosti ze Slunce na Mars.
Od nového jízdního řádu 2025 je na koridoru z Prahy na východ republiky nahradily úplné nové lokomotivy Siemens Vectron.
„Odcházející stroje si zaslouží naše poděkování za odvedenou službu. Železničním fanouškům chceme umožnit rozloučit se s touto řadou legendárních lokomotiv na jejich původní trati, proto jsme připravili na konci roku mimořádné nasazení několika strojů na vybraných spojích,“ řekl Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.Lokomotivy dostaly svou přezdívku „banán“ díky původnímu nátěru s převažující krémovou barvou doplněnou v dolní části zelenou. Podle původního řadového označení E 499.2 se jim přezdívalo také „dvojka“. V současnosti je většina lokomotiv v modro-šedém korporátním nátěru Českých drah.
„Několik lokomotiv neslo také reklamní nátěry, například k propagaci vlaků InterCity nebo propagující Univerzitu Pardubice, Dopravní fakultu Jana Pernera. Lokomotiva 151.023 je opatřena jedním z původních krémovo-zelených retronátěrů," dodal Šťáhlavský.