dnes
Úterý - obcasny-dest
9°C
zítra
Středa - oblacno
11°C
pozítří
Čtvrtek - zatazeno
11°C
Byznys

Kontrolní hlášení ohrožuje povinnost mlčenlivosti. Jsou citlivá data v bezpečí?

Advokáti i daňoví poradci jsou vázáni mlčenlivostí. Novinka v podobě kontrolního hlášení ale vše mění. Plátci daně z přidané hodnoty v něm totiž musí uvádět data, díky kterým se snadno zjistí, pro koho a za kolik pracují. To však nejsou jediné komplikace, které s sebou nová povinnost přináší.

Podnikatelé, kteří budou odevzdávat kontrolní hlášení měsíčně, jej  musejí podat do 25. února. Jsou jejich data v bezpečí? „Kontrolní hlášení je nutné podat v elektronické podobě. Pokud někdo podá byť perfektní hlášení na papíře, čeká ho pokuta 2000 korun za to, že k podání došlo jinou formou, než přikazuje zákon. Všechna hlášení se budou shromažďovat v analytickém centru v Pardubicích. K datům bude mít přístup 30 pracovníků, kteří musí mít prověrku na stupeň důvěrné. Že by došlo k úniku dat přímo v Pardubicích, je velmi nepravděpodobné. Riziková je spíše elektronická komunikace mezi klientem a jeho účetní. V případě, že by se k této komunikaci někdo dostal, bude mít přehled o všech finančních transakcích a klientech daného podnikatele,“ upozornila Blanka Štarmanová, daňová poradkyně společnosti TaxVision a portálu www.eDane.cz.

Proti podávání kontrolního hlášení se ohradila i Česká advokátní komora. Neúspěšně.  Advokáti tak musí v rámci kontrolního hlášení uvádět detailní údaje o svých klientech. „Česká advokátní komora zejména upozornila na to, že kontrolní hlášení může pro advokáty znamenat ohrožení povinnosti mlčenlivosti, neboť se státu dává do rukou nástroj, jímž může sledovat platby mezi advokátem a jeho klientem, jejich četnost a frekvenci. Kontrolní hlášení tak významným způsobem snižují ochranu klienta proti zásahům státu, pokud jde o garanci jeho práv na právní pomoc,“ uvedl Jiří Hartmann z advokátní kanceláře Hartmann, Jelínek, Fráňa a partneři.

Povinnost dávat elektronicky finanční správě přehled všech vydaných i přijatých faktur budou mít všichni plátci DPH. „Kontrolní hlášení musí obsahovat všechny kontaktní údaje plátce, a to především identifikační číslo datové schránky plátce či jeho zástupce. Pokud nebude kompletně vyplněna hlavička formuláře, bude podání kontrolního hlášení považováno za neúčinné. V kontrolním hlášení je pak nutné uvádět zejména uskutečněná zdanitelná plnění a přijaté platby, evidenční čísla daňových dokladů nebo DIČ odběratele. Právě podle něj je velmi snadné zjistit další podrobnosti, které by v případě úniku dat mohly sloužit konkurenci nebo dalšímu zneužití,“ varoval Jiří Hartmann.

Detailně musí být v kontrolním hlášení popsány všechny vystavené a přijaté daňové doklady s hodnotou nad 10 tisíc korun. „Doklady, které jsou pod 10 tisíc korun nebo jsou přijaty či poskytnuty od neplátců DPH, se uvádějí souhrnně jednou částkou za celý měsíc. Typickým příkladem jsou restaurace. Ty budou v kontrolním hlášení uvádět jen celkovou částku za celý měsíc. Opačná situace nastane, když se v restauraci bude konat firemní akce, na kterou zákazník vyžaduje daňový doklad. Tuto službu pak bude muset restaurace v kontrolním hlášení vykázat včetně celkové částky a DIČ odběratele,“ vysvětlila Blanka Štarmanová.


Obliba oboru podnikání je závislá na věku i pohlaví

15. listopadu 2017 v 18:04

S věkem se významně mění podnikatelské preference. Zatímco muži ve věkové skupině do 45 let nejčastěji podnikají v oborech souvisejících s počítači a informačními technologiemi, starší muži dávají přednost výrobním oborům. Ženy ve věkové kategorii do 45 let jsou výrazně zastoupeny v orgánech...

Firmy vyplatí vánočním brigádníkům rekordní mzdy

13. listopadu 2017 ve 14:37

Přestože některé firmy s letošním náborem zaměstnanců na vánoční brigády začaly skoro o měsíc dříve než loni, už teď pociťují problémy. Lidé nejsou, a ten, kdo chtěl jít na brigádu, si ji zajistil již s předstihem, a navíc zvolil méně náročnou práci. Firmám tak nezbývá nic jiného, než zájemce...

Den otevřených dveří innogy Zákaznické služby v Ostravě

7. listopadu 2017 ve 12:34

Svět zákaznických služeb přímo na dlani uvidíte na Dnu otevřených dveří v Ostravě, který proběhne 8. listopadu v 9, 12, nebo 15 hodin.

V říjnu zbankrotovalo 78 obchodních společností a 478 fyzických osob podnikatelů

7. listopadu 2017 v 09:37

V říjnu letošního roku bylo vyhlášeno 78 bankrotů obchodních společností, 478 bankrotů fyzických osob podnikatelů a 998 osobních bankrotů. Zároveň bylo podáno 108 návrhů na bankrot obchodních společností, 518 návrhů na bankrot fyzických osob podnikatelů a 1 090 návrhů na osobní bankrot. Počet...

Pražský Smart Energy Hackaton bude maraton nápadů, jak ušetřit energie v domácnostech, autech i ve městě

2. listopadu 2017 ve 14:46

Sídlo innogy ve  Strašnicích přivítá o víkendu mladé talenty, kteří přijedou soutěžit do Prahy na mezinárodní maraton technologického „hackování“ CEEHacks Smart Energy Hackaton Prague 2017, konaného pod záštitou Úřadu vlády, Ministerstva průmyslu a obchodu a hlavního...

Počet britských firem v české republice roste

1. listopadu 2017 v 15:12

Uběhl více než rok od jednoho z nejklíčovějších referend v historii Evropské unie. Přesto, že se obyvatelé Velké Británie 23. června 2016 rozhodli odejít z EU, dodnes se vyjednávání o podmínkách odchodu nepohnuly výrazněji vpřed. Nejnovější analýza poradenské společnosti Bisnode však naznačuje, že...

Jiří Šimek novým jednatelem innogy Energo

1. listopadu 2017 ve 14:23

Novým jednatelem společnosti innogy Energo se od 1. listopadu stane Jiří Šimek (43). Přichází do innogy s rozsáhlými profesními zkušenostmi v oblasti energetiky a povede innogy Energo po boku Zdeňka Kaplana.

Zákazníci oceňují nejen kvalitu služeb, ale i vysokou profesionalitu jejich zaměstnanců

1. listopadu 2017 ve 12:20

Vysokou spokojenost s úrovní služeb ukázal poslední průzkum spokojenosti, který pro vodárenské společnosti ze skupiny Veolia Česká republika provedla nezávislá výzkumná agentura IBRS – International Business and Research Services s.r.o.

V prvních třech čtvrtletích vzrostl meziročně počet nových společností o pětinu

1. listopadu 2017 v 09:55

V září letošního roku vzniklo 2254 nových obchodních společností a 5 tisíc fyzických osob podnikatelů. Svoji činnost naopak ukončilo 860 obchodních společností (OS) a více než 2400 fyzických osob podnikatelů (FOP). V září tak v České republice přibylo necelých 1 400 OS a více než 2,5 tisíce FOP....

V innogy vzrostou mzdy. V průměru o osmnáct procent

30. října 2017 ve 20:20

Všichni zaměstnanci skupiny innogy v ČR si v následujících letech výrazně polepší. Firma schválila zvyšování mezd do roku 2020, na kterém se dohodla s odbory. V letech 2017–2020 dojde k celkovému nárůstu mezd zaměstnanců společností innogy v ČR v průměru o 18 %. Ještě v letošním roce innogy...

Další články
Nahoru