dnes
Čtvrtek - jasno
2°C
zítra
Pátek - jasno
2°C
pozítří
Sobota - skorojasno
0°C
Končí éra starých pantografů, poslední žabotlam zamíří do sbírek technického muzea
Dnes již legendární pantograf začal vozit cestující v šedesátých letech. Foto: archiv Ropid

Končí éra starých pantografů, poslední žabotlam zamíří do sbírek technického muzea

Končí éra úspěšných elektrických jednotek řad 451/452, se kterými jsou spojeny přezdívky pantograf, emilka nebo žabotlam(a). Dnes je plánovaný poslední den pravidelného provozu poslední jednotky 451.025–26. V sobotu 11. srpna se vydá na cestu do depozitáře Národního technického muzea v Chomutově.  

Pantografy, vlaky ze 60. let minulého století, výrazně překročily původně plánovanou životnost. Vyráběny byly ve Vagónce ve Studénce na severní Moravě v letech 1964 až 1968 a znovu v letech 1972 a 1973. Celkem jich bylo vyrobeno 62. Postupně se objevily v provozu po celé zemi, jejich stěžejním místem se stala Praha a její okolí.

Staré končící pantografy představují velmi úspěšnou konstrukci vlaků, která v 60. letech minulého století předběhla dobu nejen u nás, ale v celé Evropě. Výrazně překročily svou původně plánovanou životnost a odvedly velké množství práce v příměstské i regionální dopravě. V 80. letech stály u zavedení taktové dopravy a po roce 1989 u založení Pražské integrované dopravy.

Rozloučení s posledním žabotlamem   

Poslední plánovaný den provozu jednotek 451 je v pátek 10. srpna. Při té příležitosti se vypraví do Prahy také muzejní jednotka 451.045–46 ze Šumperka, která pojede jako zvláštní vlak s přepravou cestujících. V pátek v podvečer je pak plánované společné fotografování posledních dvou provozních jednotek ve stanici Praha-Libeň.

V sobotu 11. srpna je plánovaná poslední společná jízda obou jednotek z Prahy-Libně do Chomutova. Mimořádný rychlík pojede v 9:05 z Prahy-Libně, v 9:12 zastaví v Praze-Holešovicích a dál pojede přes Lovosice (10:41), Ústí nad Labem západ (11:05) do Chomutova (12:15), kde svou jízdu ukončí. Jednotka 451.025–26 již zůstane v Chomutově a bude předána do sbírek Národního technického muzea.

Historická souprava Českých drah se pak vrátí z Chomutova (15:00) přes Ústí nad Labem západ (16:05) a Lovosice (16:40) do Prahy-Holešovic (18:47) a Prahy-Libně (18:54).

Elektrické jednotky 451/452 se v posledních letech uplatnily hlavně v Pražské integrované dopravě na území hlavního města a Středočeského kraje. Na těchto linkách byly postupně nahrazeny moderními dvoupodlažními jednotkami CityElefant s klimatizací.

Posledním útočištěm „žabotlamů“ byla v pracovní dny takzvaná městská linka S 41 Roztoky u Prahy – Praha-Libeň. Na této lince je dočasně nahradí jiná bezbariérová vozidla, například motorové jednotky RegioNova.

Pokud získají České dráhy dlouhodobý kontrakt na provoz linky i po roce 2019, pak na ní během plnění tohoto kontraktu nasadí moderní elektrické bezbariérové jednotky. Soutěž na moderní vlaky již společnost vypsala.  

Z historie a parametrů jednotek 451/452

Pantografy řadového označení 451 a 452 byly vyráběny ve Vagónce ve Studénce na severní Moravě v letech 1964 až 1968 a znovu pak ještě v letech 1972 a 1973. Celkem jich bylo vyrobeno 62 kusů (celých 4vozových jednotek). Postupně byly v provozu například v okolí Košic, na Ostravsku, na trati Olomouc – Nezamyslice, ve východních Čechách, nebo jezdily až na sever Čech do Ústí nad Labem. Jejich stěžejním působením však byla především Praha a její okolí. Pouze díky nim bylo možné zvládat silné přepravní špičky na hlavních tratích kolem hlavního města.

Díky svým vynikajícím parametrům – velmi rychlému rozjezdu, výkonné elektrodynamické brzdě, ve své době revolučnímu částečně nízkopodlažnímu uspořádání prostoru pro cestující se širokými dvoukřídlými centrálně ovládanými nástupními dveřmi – umožnily zavedení intervalové dopravy na velmi frekventovaných tratích okolo Prahy již v 80. letech minulého století.

Ještě v roce 2005 by se bez nich příměstská doprava v Praze neobešla. V té době jich bylo v provozu nasazeno stále ještě 29 oproti pouze 17 CityElefantům (451/452 – 63 % el. vozidel v PID), v roce 2010 již převažovaly v provozu moderní City Elefanty, ale staré pantografy měly stále velký podíl na provozu hlavně ve špičkách. Kvůli rychle rostoucí dopravě v Praze a okolí a přibývajícím spojům hlavně ve špičce pracovních dní jich bylo v provozu stále 23, CityElefantů už ale bylo v provozu 38 (451/452 – stále ještě 38 % el. vozidel v PID). Posledními útočišti jednotek 451/452 se staly posilové vlaky linek S4 Praha Masarykovo nádraží – Kralupy nad Vltavou a úplně posledním výkonem takvaná městská linka S 41 Roztoky u Prahy – Praha-Libeň.


Neděle: Změna trasy a zastávek pro linku číslo 102

Dnes v 08:48

Z důvodu konání společenské akce Starobohnické vánoční těšení dojde v neděli 16. prosince k dočasné změně trasy a zastávek pro linku číslo 102. Opatření platí pouze pro spoje zajíždějící do zastávky Staré Bohnice.

Praha 6: Vánoční režim pro parkování

Včera ve 12:40

Víkendy 22. – 23. prosince a 29. – 30. prosince je parkování v celé Praze 6 zdarma. V době vánočních prázdnin od 22. prosince do 2. ledna bude v Praze 6 ve smíšených – fialových – zónách omezena maximální cena parkovného na 20 – 40,– Kč/den dle cenového pásma, tedy Dejvice a Bubeneč 40 korun,...

Ze soboty na neděli bude uzavřen Bubenečský tunel

Včera v 11:08

Z důvodu pravidelné údržby a kontroly technologie tunelů bude úplně uzavřen Bubenečský tunel od soboty 15. prosince od 23 hodin do neděle 16. prosince do 5 hodin.

Těšnov – Vltavská: V sobotu nepojedou tramvaje

11. prosince 2018 v 08:03

Z důvodu studijní zatěžovací zkoušky silničního mostu přes kolejovou křižovatku Vltavská dochází od soboty 15. prosince přibližně od 4.30 hodin do neděle 16. prosince do 0.30 hodin k obousměrnému přerušení provozu tramvají v úseku Těšnov – Vltavská.

Další články
Nahoru