dnes
Neděle - zatazeno
19°C
zítra
Pondělí - obcasny-dest
17°C
pozítří
Úterý - oblacno
20°C
Končí éra starých pantografů, poslední žabotlam zamíří do sbírek technického muzea
Dnes již legendární pantograf začal vozit cestující v šedesátých letech. Foto: archiv Ropid

Končí éra starých pantografů, poslední žabotlam zamíří do sbírek technického muzea

Končí éra úspěšných elektrických jednotek řad 451/452, se kterými jsou spojeny přezdívky pantograf, emilka nebo žabotlam(a). Dnes je plánovaný poslední den pravidelného provozu poslední jednotky 451.025–26. V sobotu 11. srpna se vydá na cestu do depozitáře Národního technického muzea v Chomutově.  

Pantografy, vlaky ze 60. let minulého století, výrazně překročily původně plánovanou životnost. Vyráběny byly ve Vagónce ve Studénce na severní Moravě v letech 1964 až 1968 a znovu v letech 1972 a 1973. Celkem jich bylo vyrobeno 62. Postupně se objevily v provozu po celé zemi, jejich stěžejním místem se stala Praha a její okolí.

Staré končící pantografy představují velmi úspěšnou konstrukci vlaků, která v 60. letech minulého století předběhla dobu nejen u nás, ale v celé Evropě. Výrazně překročily svou původně plánovanou životnost a odvedly velké množství práce v příměstské i regionální dopravě. V 80. letech stály u zavedení taktové dopravy a po roce 1989 u založení Pražské integrované dopravy.

Rozloučení s posledním žabotlamem   

Poslední plánovaný den provozu jednotek 451 je v pátek 10. srpna. Při té příležitosti se vypraví do Prahy také muzejní jednotka 451.045–46 ze Šumperka, která pojede jako zvláštní vlak s přepravou cestujících. V pátek v podvečer je pak plánované společné fotografování posledních dvou provozních jednotek ve stanici Praha-Libeň.

V sobotu 11. srpna je plánovaná poslední společná jízda obou jednotek z Prahy-Libně do Chomutova. Mimořádný rychlík pojede v 9:05 z Prahy-Libně, v 9:12 zastaví v Praze-Holešovicích a dál pojede přes Lovosice (10:41), Ústí nad Labem západ (11:05) do Chomutova (12:15), kde svou jízdu ukončí. Jednotka 451.025–26 již zůstane v Chomutově a bude předána do sbírek Národního technického muzea.

Historická souprava Českých drah se pak vrátí z Chomutova (15:00) přes Ústí nad Labem západ (16:05) a Lovosice (16:40) do Prahy-Holešovic (18:47) a Prahy-Libně (18:54).

Elektrické jednotky 451/452 se v posledních letech uplatnily hlavně v Pražské integrované dopravě na území hlavního města a Středočeského kraje. Na těchto linkách byly postupně nahrazeny moderními dvoupodlažními jednotkami CityElefant s klimatizací.

Posledním útočištěm „žabotlamů“ byla v pracovní dny takzvaná městská linka S 41 Roztoky u Prahy – Praha-Libeň. Na této lince je dočasně nahradí jiná bezbariérová vozidla, například motorové jednotky RegioNova.

Pokud získají České dráhy dlouhodobý kontrakt na provoz linky i po roce 2019, pak na ní během plnění tohoto kontraktu nasadí moderní elektrické bezbariérové jednotky. Soutěž na moderní vlaky již společnost vypsala.  

Z historie a parametrů jednotek 451/452

Pantografy řadového označení 451 a 452 byly vyráběny ve Vagónce ve Studénce na severní Moravě v letech 1964 až 1968 a znovu pak ještě v letech 1972 a 1973. Celkem jich bylo vyrobeno 62 kusů (celých 4vozových jednotek). Postupně byly v provozu například v okolí Košic, na Ostravsku, na trati Olomouc – Nezamyslice, ve východních Čechách, nebo jezdily až na sever Čech do Ústí nad Labem. Jejich stěžejním působením však byla především Praha a její okolí. Pouze díky nim bylo možné zvládat silné přepravní špičky na hlavních tratích kolem hlavního města.

Díky svým vynikajícím parametrům – velmi rychlému rozjezdu, výkonné elektrodynamické brzdě, ve své době revolučnímu částečně nízkopodlažnímu uspořádání prostoru pro cestující se širokými dvoukřídlými centrálně ovládanými nástupními dveřmi – umožnily zavedení intervalové dopravy na velmi frekventovaných tratích okolo Prahy již v 80. letech minulého století.

Ještě v roce 2005 by se bez nich příměstská doprava v Praze neobešla. V té době jich bylo v provozu nasazeno stále ještě 29 oproti pouze 17 CityElefantům (451/452 – 63 % el. vozidel v PID), v roce 2010 již převažovaly v provozu moderní City Elefanty, ale staré pantografy měly stále velký podíl na provozu hlavně ve špičkách. Kvůli rychle rostoucí dopravě v Praze a okolí a přibývajícím spojům hlavně ve špičce pracovních dní jich bylo v provozu stále 23, CityElefantů už ale bylo v provozu 38 (451/452 – stále ještě 38 % el. vozidel v PID). Posledními útočišti jednotek 451/452 se staly posilové vlaky linek S4 Praha Masarykovo nádraží – Kralupy nad Vltavou a úplně posledním výkonem takvaná městská linka S 41 Roztoky u Prahy – Praha-Libeň.


Uzavření Bubenečského tunelu

16. května 2019 ve 12:32

Bubenečský tunel bude od soboty 18. května od 23 hodin do neděle 19. května do 5 hodin uzavřen.

TSK opraví dva mosty na Jižní spojce. Řidiči musí počítat s omezením

14. května 2019 v 07:06

V pátek 17. května začne Technická správa komunikací s údržbou mostů X620 a X621 nad ulicí Rabakovská. Jedná se o komunikaci Jižní spojka ve směru z centra. 

Ulice V středu v Praze 6 bude uzavřena

13. května 2019 ve 22:04

Od 14. do 19. května bude uzavřena ulice V středu v úseku mezi ulicemi Vokovická – V Nových Vokovicích z důvodu rekonstrukce kanalizační a vodovodní přípojky.

Motorkářská mše zítra omezí dopravu

10. května 2019 ve 21:59

Zítra se v Praze v souvislosti s 10. ročníkem akce „Motorkářská mše“ uskuteční tzv. spanilá jízda. Kolona motorkářů pojede po komunikacích v Praze 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 14 a 15 mezi 13. a 14. hodinou. Na trase jízdy je povolena postupná uzavírka.

Doprava na Palackého mostě bude na dva víkendy omezena, proběhnou zatěžovací zkoušky

10. května 2019 v 09:42

O víkendech 11. a 12. května a 8. a 9. června proběhnou zatěžovací zkoušky Palackého mostu. Ty ověří stav a zatížitelnost jednotlivých částí v rámci celkové diagnostiky pro přípravu jeho opravy. Měření začne v sobotu v nočních hodinách a potrvá do nedělního rána. Další zkouška proběhne v noci ze...

Další články
Nahoru