
Komunikovat vietnamsky přiměly magistrát blikající večerky. Běh na dlouhou trať, připouští
9. června 2021 16:35
Příslušný dokument o finanční podpoře přeměn podoby prodejen schválili pražští radní tento týden v pondělí. Jeden žadatel může dosáhnout na dotaci až do výše 200 000 korun a do maximální výše 70 procent uznatelných nákladů.
O dotace mohou žádat majitelé domů, ve kterých podniky jsou, anebo přímo obchodníci. Magistrátní úředníci posoudí nejen správnost každé žádosti po formální stránce, ale také zhodnotí skutečný stav provozovny. Pod drobnohledem má být také cenová kalkulace potřebných prací, které má dotace pokrývat.
Vedení hlavního města v minulosti schválilo Manuál pro kultivovanou Prahu, který obsahuje soubor pravidel, jak provozovnu vizuálně prezentovat s respektem k hodnotám historického centra. Zároveň nabízí přehledný návod, jak se vyznat v předpisech a úspěšně získat potřebná povolení.
Dokument shrnuje požadavky jednotlivých úřadů, které se vyjadřují k podobě označení provozovny. Jde zejména o několik odborů magistrátu, třeba živnostenský.Pravidla například určují, že polep na výloze nemá být větší než 20 procent prosklené plochy, nebo že nesmí být používány reflexní barvy, sériové nápisy nebo rotující a blikající poutače. Pravidla jsou platná pro domy v majetku hlavního města, se soukromníky bude magistrát o jejich dodržování jednat.
V historickém centru je vizuální smog hodně patrný na večerkách, kterých je zde velké množství a provozují je především Asiaté. Na výlohy s oblibou umisťují různé blikající poutače.
„Náš tým, který se zaměřuje na vizuální smog, dosáhl toho, že Manuál pro kultivovanou Prahu byl přeložen do vietnamštiny. Byly vytvořeny letáčky, které distribuujeme do večerek, proběhly i schůzky s předáky komunity,“ uvedla pražská radní pro oblast kultury, památkové péče, výstavnictví a cestovního ruchu Hana Třeštíková (Praha Sobě).
„Komunikace a kontakty tak navázány byly. Ale vím, že to jsou u těchto večerek dlouhodobě navázané procesy, jak si je jejich majitelé zdobí a bude chvíli trvat, než je přesvědčíme, aby se na to více zaměřili a manuál využívali,“ dodala Třeštíková, podle které se jedná o další střípek do snahy vyčistit centrum města od vizuálního smogu.
Kritika vyhlášky
Podle Sdružení českých firem venkovní reklamy (SČVR) pražský magistrát pod záminkou boje proti vizuálnímu smogu vytvořil novelu vyhlášky z roku 2005, která je diskriminační a zvýhodňuje velké hráče na reklamním trhu. Nařízení omezuje reklamní plachty na území hlavního města.
Podle SVČR vyhláška, jejíž další novela by měla platit od letošního podzimu, problematiku vizuálního smogu neřeší a pouze se zabývá malým segmentem, zatímco mnohem agresivnější reklamu přehlíží.
Stížností sdružení se kormě několika státních institucí zabývá i Evropská komise. „Jsme pro to, aby vznikla koncepce, která by nastavila pravidla užití venkovní reklamy v hlavním městě. Magistrát ovšem s žádnou nepřišel, pouze vydal vyhlášku, která omezuje jen určitý malý segment. Výsledkem nebude likvidace vizuálního smogu, ale malých firem zabývajících se reklamou,“ uvedl předseda SČVR Josef Soušek.