Dnes Pátek - zatazeno 18°C
Zítra Sobota - jasno 22°C
Pátek 29. 3. 2024
Svátek má Taťána
Nabídka pro inzerenty
Inzerujte na serveru www.prazskypatriot.cz za zvýhodněné ceny.
Nejmladší pražská vozovna s unikátní střechou půjde na podzim k zemi
Hlavní hala hloubětínské vozovny. Do loňského ledna v ní ještě byly tramvaje. Foto: Jan Puci

Nejmladší pražská vozovna s unikátní střechou půjde na podzim k zemi

Demolice nejmladší pražské tramvajové vozovny v Hloubětíně už je nevyhnutelná. Unikátní skořepinová betonová konstrukce střechy haly je v havarijním stavu, potvrdila analýza Kloknerova ústavu ČVUT, kterou si nechaly pražský dopravní podnik (DPP) a město vypracovat. Je paradoxem, že stavbu z roku 1951 čeká demolice, zatímco staré modernizované vozovny z dob Rakouska-Uherska či první republiky bez problémů fungují.

Střechu budovy z roku 1951 tvoří železobetonové monolitické skořepiny, u kterých hrozí, že se zřítí. „Výsledky (analýzy) ukazují, že stavbu nemá cenu zachraňovat. Deformace střechy jsou až do velikosti 150 milimetrů a dochází tam k viditelným deformacím. Vozovna a její střecha nejsou bezpečné. Je to trochu smutné, že je to nejmladší vozovna, kterou máme, ale je z období krize, kdy byl nedostatek materiálu a šetřilo se," řekl náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě).

Neobvyklý průhyb střešní konstrukce budovy byl zjištěn už před pěti lety, ale dlouho byla snaha hledat možná řešení. Pro záchranu by bylo nutné nad i pod konstrukcí použít dost betonu, takže by se sice původní střechu podařilo zachránit, ale nebyla by vidět. Takže jaksi by se vytratil původní záměr. A jelikož novou konstrukci střechy nejde nelze osadit na nynější budovu, tak musí dojít k demolici celého objektu. Navíc se zjistilo, že poškozena je kromě střechy i samotná konstrukce haly.

vozovna-hloubetin-strecha Odlehčenou konstrukci střechy tvoří celkem 65 železobetonových monolitických skořepin navržených po sovětském vzoru z důvodu nedostatku oceli v tehdejším Československu. Tato neobvyklá konstrukce dosluhuje, na vině je i nedodržení technologií při stavbě. Tloušťka betonové konstrukce byla v projektu navržena pouze pět centimetrů, přičemž podle současných technických norem by již takováto konstrukce nesměla být navržena.

Po demolici začne výstavba nové vozovny, která by měla být hotova v roce 2022. Do jejího dokončení budou tramvaje umístěny na nově vybudovaných odstavných kolejích v ústředních dílnách DPP v Hostivaři. Ze stávajících budov hloubětínské vozovny zůstanou zachovány haly s myčkou tramvají a soustruhem pro údržbu kol.

Nové koleje v Hostivaři budou hotovy do léta a následně sem budou přesunuty všechny tramvaje z Hloubětína. Na podzim začne samotná demolice haly.

Celkové předpokládané náklady stavby činily před dvěma lety zhruba 1,6 miliardy korun, až 85 procent nákladů by mohly být hrazeny z dotačních programů Evropské unie. Vzhledem ke zdražení stavebních prací a inflaci se dá předpokládat, že náklady budou nakonec vyšší.

vozovna-hloubetin


Autor: red

Na Štěrboholské spojce budou opravena svodidla

25. března 2024 v 06:58

V termínu od 28. března do 28. dubna bude na Štěrboholské spojce probíhat oprava svodidel a zábradlí mostní konstrukce přes Hostavický potok.

Výměna plynového potrubí na Lehovci a omezení dopravy v Kukelské

24. března 2024 v 07:47

V termínu od 6. dubna do 30. dubna bude postupně pro veškerý automobilový provoz i parkování uzavírána Kukelská ulice na Lehovci. Důvodem postupného uzavírání ve 3 fázích je výměna starého plynového potrubí, které vede ve vozovce.

Koncem března se mění vedení dopravy v Komořanské ulici

22. března 2024 v 09:35

Technická správa komunikací hl. m. Prahy (TSK) naplno obnoví po zimní přestávce práce na Komořanské ulici. V pondělí 25. března se změní aktuální vedení dopravy, a to s ohledem na postup stavebních prací. Spočívat bude v převodu automobilové dopravy ve směru do centra na novou komunikaci...

Hornokrčská ulice bude uzavřena

21. března 2024 v 15:47

V pondělí 25. března zahájí Technická správa komunikací (TSK) opravu dalšího úseku vozovky a chodníků v ulici Hornokrčská v Městské části Praha 4, a to v úseku od křižovatky U Krčské vodárny po ulici Budějovická. 

Další články
Nahoru