dnes
Pondělí - zatazeno
9°C
zítra
Úterý - zatazeno
4°C
pozítří
Středa - mlha
6°C
Nejmladší pražská vozovna s unikátní střechou půjde na podzim k zemi
Hlavní hala hloubětínské vozovny. Do loňského ledna v ní ještě byly tramvaje. Foto: Jan Puci

Nejmladší pražská vozovna s unikátní střechou půjde na podzim k zemi

Demolice nejmladší pražské tramvajové vozovny v Hloubětíně už je nevyhnutelná. Unikátní skořepinová betonová konstrukce střechy haly je v havarijním stavu, potvrdila analýza Kloknerova ústavu ČVUT, kterou si nechaly pražský dopravní podnik (DPP) a město vypracovat. Je paradoxem, že stavbu z roku 1951 čeká demolice, zatímco staré modernizované vozovny z dob Rakouska-Uherska či první republiky bez problémů fungují.

Střechu budovy z roku 1951 tvoří železobetonové monolitické skořepiny, u kterých hrozí, že se zřítí. „Výsledky (analýzy) ukazují, že stavbu nemá cenu zachraňovat. Deformace střechy jsou až do velikosti 150 milimetrů a dochází tam k viditelným deformacím. Vozovna a její střecha nejsou bezpečné. Je to trochu smutné, že je to nejmladší vozovna, kterou máme, ale je z období krize, kdy byl nedostatek materiálu a šetřilo se," řekl náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě).

Neobvyklý průhyb střešní konstrukce budovy byl zjištěn už před pěti lety, ale dlouho byla snaha hledat možná řešení. Pro záchranu by bylo nutné nad i pod konstrukcí použít dost betonu, takže by se sice původní střechu podařilo zachránit, ale nebyla by vidět. Takže jaksi by se vytratil původní záměr. A jelikož novou konstrukci střechy nejde nelze osadit na nynější budovu, tak musí dojít k demolici celého objektu. Navíc se zjistilo, že poškozena je kromě střechy i samotná konstrukce haly.

vozovna-hloubetin-strecha Odlehčenou konstrukci střechy tvoří celkem 65 železobetonových monolitických skořepin navržených po sovětském vzoru z důvodu nedostatku oceli v tehdejším Československu. Tato neobvyklá konstrukce dosluhuje, na vině je i nedodržení technologií při stavbě. Tloušťka betonové konstrukce byla v projektu navržena pouze pět centimetrů, přičemž podle současných technických norem by již takováto konstrukce nesměla být navržena.

Po demolici začne výstavba nové vozovny, která by měla být hotova v roce 2022. Do jejího dokončení budou tramvaje umístěny na nově vybudovaných odstavných kolejích v ústředních dílnách DPP v Hostivaři. Ze stávajících budov hloubětínské vozovny zůstanou zachovány haly s myčkou tramvají a soustruhem pro údržbu kol.

Nové koleje v Hostivaři budou hotovy do léta a následně sem budou přesunuty všechny tramvaje z Hloubětína. Na podzim začne samotná demolice haly.

Celkové předpokládané náklady stavby činily před dvěma lety zhruba 1,6 miliardy korun, až 85 procent nákladů by mohly být hrazeny z dotačních programů Evropské unie. Vzhledem ke zdražení stavebních prací a inflaci se dá předpokládat, že náklady budou nakonec vyšší.

vozovna-hloubetin


Tunely Strahovský, Brusnický a Dejvický mimo provoz

6. prosince 2019 v 09:33

Od soboty 7. prosince od 23 hodin do neděle 8. prosince do 5 hodin proběhne úplná uzavírka Strahovského, Brusnického a Dejvického tunelu.

Dopravní omezení na ulici Milady Horákové začne v prosinci

30. listopadu 2019 v 08:36

Pokračující výstavba světelné křižovatky na ulici Milady Horákové si vyžádá v úseku rampy Tunelového komplexu Blanka – U Sparty další dopravní opatření.

Vysočany a Libeň: Konec platnosti karet pro parkování a vydání nových

29. listopadu 2019 v 05:05

Odbor dopravy Úřadu městské části Praha 9 oznámil, že platnost stávajících vydaných parkovacích karet pro oblasti Vysočany a Libeň bude ukončena 5. ledna 2020.

Další články
Nahoru