dnes
Sobota - zatazeno
4°C
zítra
Neděle - prehanky-snih
3°C
pozítří
Pondělí - snih
2°C
Dočká se Praha MHD zdarma? Vyplatí se to, tvrdí ekonom
MHD v Praze. Ilustrační foto: Aktron / Wikimedia Commons

Dočká se Praha MHD zdarma? Vyplatí se to, tvrdí ekonom

Praha má ročně téměř čtyřmiliardový zisk z městské hromadné dopravy. Kdyby byla pro místní zadarmo, podle dopravního experta Stanislava Humla by se to hlavnímu městu nevyplatilo. Ekonom Stanislav Heczko by byl naopak takovému kroku nakloněn – město by podle něj ušetřilo třeba na předražených zakázkách.

V Praze jezdí zdarma senioři a děti

Pro děti od 6 do 15 let a seniory od 65 do 70 let, kteří mají opencard s nahraným platným „Dokladem o nároku na zvláštní ceny jízdného“ v ceně 120 korun je cena jízdného pro cesty po Praze zdarma.

Základní jízdenka po Praze stojí 32 korun na 90 minut – pro studenty či lidi starší 60. let jsou slevy. Standardní krátkodobá jízdenka na 30 minut stojí 24 korun. Roční opencard stojí 4750 korun.

Pražská hromadná doprava zdarma pro místní? Chiméra, nebo relevantní varianta? Ušetřilo by se za tisk jízdenek, revizory? Dostalo by to do veřejné dopravy i ty, kteří ji dnes málo využívají? Ubylo by aut? Snížil by se počet černých pasažérů? Nebo by naopak městská kasa zaplakala a Praha by to nezvládla, protože by jí ubylo miliard?

Podle údajů, které poskytl serveru Pražský patriot mluvčí Dopravního podniku hlavního města Prahy Petr Vorlíček, tržby z jízdného za loňský rok činily bezmála 3,8 miliardy korun, v roce 2011 to bylo téměř 3,9 miliardy.

„Propočty k případu, kdyby bylo jízdné zdarma, nemáme, neboť se tímto nápadem ještě nikdo reálně nezabýval. Roční náklady na tarifní a odbavovací systém se však řádově pohybují v desítkách, maximálně stovkách milionů korun,“ uvedl tiskový mluvčí Ropidu-Pražské integrované dopravy Filip Drápal. Propočty nedisponuje ani Dopravní podnik hlavního města Prahy.

Názory dopravního experta a ekonoma se liší

stanislav-huml-nahled

Stanislav Huml

„Podle mého názoru na dopravu zdarma hlavní město nemá. Ušetřilo by se opravdu jen na množství revizorů. Ekonomicky by to ale bylo výrazně ztrátové. Jsem pro to, aby jízdné zůstalo stejné, nějaká dotace by samozřejmě měla být, aby byli lidé motivováni jezdit MHD, jízdné bych tedy nezvyšoval,“ uvedl dopravní expert a poslanec Stanislav Huml.

Naopak ekonom z Vysoké školy ekonomické Stanislav Heczko by byl jízdnému zdarma pro místní, za předem stanovených podmínek, nakloněn. „Ušetřilo by se na různých předražených zakázkách, pomohlo by to životnímu prostředí, lidé by více jezdili veřejnou dopravou. Dotace města do bezplatné hromadné dopravy by se podle mého osobního názoru vyplatila,“ uvedl Heczko.

Praha bezplatnou dopravu nikdy neřešila

Podle vyjádření tiskového centra magistrátu Praha nikdy jízdné zdarma neřešila. „Dá se ale předpokládat, že náklady na inkaso jízdného budou řádově nižší než inkaso z jízdného,“ uvedlo mediacentrum pro náš portál. „Pro hlavní město je veřejná hromadná doprava jednou z největších nákladových položek rozpočtu, inkaso od cestujících představuje v krytí nákladů sice jen část, ale rozhodně nikoli nepodstatnou,“ dodalo.

V roce 2005 rozjel kampaň za pražské jízdné zdarma Komunistický svaz mládeže. „Chod dopravního podniku je z klíčové části financován z dotací hlavního města Prahy – v minulém roce (2004 – pozn. red.) se jednalo konkrétně o 6,117 miliard korun, ze státního rozpočtu přitom plynulo 510 milionů korun. Příjem z jízdného, který byl v minulém roce 2,765 miliard korun, tudíž pokryl jen necelou čtvrtinu nákladů dopravního podniku,“ uvedl tehdejší předseda KSM Milan Krajča.

Pro místní je jízdné zdarma ve Frýdku-Místku

Od března 2011 nemusejí za městskou dopravu platit občané statutárního města Frýdek-Místek. Stačí, aby prokázali bezdlužnost vůči městu, zakoupili si čipovou kartu za 299 korun a pak ji na každý rok dobili kuponem za jednu korunu.

mhd-frydek-mistek-nahled

Mapa MHD ve Frýdku – Místku

Podle tiskové mluvčí města Jany Matějíkové tím došlo ke zvýšení počtu přepravovaných o 37 procent, přičemž roční kupon si od zavedení tarifu pořídilo celkem 15 tisíc osob a veřejnou dopravou nově užívá 5 tisíc lidí.

„I přes zvýšené výdaje na dopravní obslužnost se snižují náklady na přepravu jednoho cestujícího díky zvýšenému vytížení jednotlivých spojů,“ řekla. Systém po vzoru Frýdku-Místku byl rozšířen i do některých okolních obcí – Hukvaldy, Krásná, Sviadnov, Řepiště a Staré Město.

„V případě obce Krásná zajíždějí spoje městské hromadné dopravy do 30 kilometrů od města. I na těchto spojích lze přitom využívat roční kupón za jednu korunu,“ dodala Matějíková.

Za dopravu neplatí v estonském Talinu

Bývalý hejtman Středočeského kraje David Rath zavedl ve Středočeském kraji žákovské jízdné zdarma – pro žáky a studenty, kteří cestují autobusy do školy a zpět.

V pozměněné podobě platil projekt s názvem „Stipendium Středočeského kraje na dojíždění do školy“ i v uplynulém školním roce. Školáci si museli nově platit žákovské a studentské jízdné, které jim bylo na základě žádosti a potvrzení školní docházky vráceno.

tallinn-estonsko

Talin

Jediným hlavním městem, kde je jízdné pro místní zdarma, je estonský Talin, kde žije kolem půl milionu obyvatel. Zavedli ho tam asi před půl rokem – kdo má potvrzení o trvalém bydlišti, za dopravu neplatí.

Ačkoli jsou slyšet nářky, že na to město bude muset doplácet o 12 milionů euro ročně více, většina politiků i dopravních expertů si chválí skutečnost, že se zlepšilo životní prostředí a už nejsou tak velké dopravní zácpy.


Autor: Anna Skálová
Další články
Nahoru