Dnes Čtvrtek - oblacno 25°C
Zítra Pátek - bourky 21°C
Čtvrtek 24. 6. 2021
Svátek má Jan
Koronavirus
Aktuální informace o šíření epidemie v Praze.
Komentáře

KDU-ČSL: Výstavba je nevýhodná ve všech variantách, navíc může ohrozit i zdroje pitné vody

Lidovci nesouhlasí s plánovanou výstavbou vodního kanálu Dunaj-Odra-Labe (dále D-O-L). Zpochybňují také studii proveditelnosti celého projektu, která přinesla více nezodpovězených otázek než konstruktivních odpovědí. Studie prokázala, že záměr je investorsky a ekonomicky nevýhodný ve všech variantách. 

Podle poslance KDU-ČSL a bývalého ministra zemědělství Mariana Jurečky může navíc výstavba ohrozit okolní zdroje pitné vody, voda z průplavu se totiž dostane do kontaktu s podzemními i povrchovými vodami.

„Kanál urychlí šíření invazivních druhů a patogenů. Průplav také zasáhne do vysokého počtu vodohospodářsky významných vodních útvarů, prochází přes infiltrační oblasti zdrojů pitných vod. V praxi to znamená, že může dojít ke znečištění pitné vody,“ jmenuje rizika stavby Marian Jurečka, kterého udivuje i fakt, že kanál podle studie nepočítá s dnes realizovanými a plánovanými protipovodňovými opatřeními.

V případě povodní by se tak voda odváděla kanálem, což ale odborníci nedoporučují. Zásadní slabinou celého záměru jsou podle něj také úzká a neprůchodná místa na zahraničních úsecích na Labi, Dunaji i Odře. Pokud nedojde k odstranění těchto těžko dostupných míst, není možné části řek adekvátně využívat k dopravě. „Navíc v projektu chybí zcela zásadní posudek, který by zhodnotil vliv výstavby na půdu. Celkově se jí zabere asi 50 kilometrů čtverečních," upozorňuje.

Jurečka zmiňuje také chybějící seriózní průzkum u domácích firem, který by ukázal, jaké zboží a komodity by chtěly po kanále firmy dopravovat. Podle Jurečky bychom za 645 miliard korun měli v České republice vybudovanou vysokorychlostní železnici.

„Kromě vysokorychlostní tratě preferuji také budování dálnic a rychlostních komunikací, které přinesou na větším území zlepšení dopravy pro všechny občany a také hospodářský rozvoj regionů,“ dodal lidovecký poslanec.

Senát uspořádal na konci června veřejné slyšení, které upozornilo na závažné nedostatky studie proveditelnosti. „Odhady a předpoklady ekonomických, celospolečenských a environmentálních významů a vlivů záměrů jsou nepřesvědčivé, potřeba a pozitivní přínos záměru nebyl prokázán,“ komentuje výsledek senátorka KDU-ČSL Jitka Seitlová. Dodává, že podle odborníků není možné brát v potaz ekonomické vyhodnocení studie, chybí totiž správná metodika zpracování, která je navíc v rozporu s postupy požadovanými EU.

„Nelze než souhlasit s názorem dopravních expertů, že naše země potřebuje zajistit udržitelnou, rychlou a bezemisní mobilitu dopravních sítí po celé ploše území ČR a propojení s ostatními zeměmi. Ale finančně náročný D-O-L, ve srovnání se současnou rychlejší a energeticky méně náročnější železnicí, není řešením. Může naopak způsobit značné a nevratné škody,“ říká Seitlová.

Upozorňuje také na neobvyklý postup ministerstva dopravy, které si zadalo další studii k posouzení projektu D-O-L. „Nechalo ji ale vypracovat Sdružením DOL, které výstavbu prosazuje. Nejsem si jistá, zda takovýto posudek může být objektivní," uzavírá Seitlová.

Tisková zpráva KDU-ČSL

Články uveřejněné v rubrice KOMENTÁŘE nemusí vyjadřovat stanoviska a názory redakce


Budoucnost fotbalu na Žižkově? Koalice pro Prahu 3 předloží návrh nové smlouvy, počítá s nájmem na 30 let za korunu

29. dubna 2021 v 17:49

Koalice pro Prahu 3 (ODS+KDU-ČSL+Svobodní) přichází na dnešní jednání zastupitelstva s konkrétním návrhem řešení situace ohledně smlouvy MČ Praha 3 s Viktorií Žižkov. Smlouvu bychom rádi uzavřeli na dobu o 10 let delší, a to na 30 let za nájemné za symbolickou jednu korunu, to znamená úsporu na...

Pražská ODS: Koalice se zdražováním jízdenek lidem neříká pravdu

22. dubna 2021 ve 12:29

Pražská koalice neříká lidem pravdu, když se rozhodla o čtvrtinu zdražit jednorázové turistické jízdné. Před rokem totiž tvrdila, že k tomu, aby se stabilizovalo hospodaření dopravního podniku, je nezbytné zvyšovat cenu jednorázových jízdenek a každý rok postupně zdražovat i kupony o 365 korun....

Komentář: Doprovázení pěstounských rodin si jistě zaslouží legislativní úpravu, musí však být citlivá

13. dubna 2021 v 09:42

Téma pěstounů je v současné době více diskutované než dřív, a to je určitě dobře. Poměrně často se však pěstounství zaměňuje s adopcí dětí, a ne každý je schopen uvědomit si mezi těmito dvěma instituty rozdíly. Jedno mají ale společné: pěstouni i adoptivní rodiče nahrazují rodinné prostředí dětem,...

Černochová: Po bitvě o navrácení deseti miliard přijde ministerstvo kvůli vlastní neschopnosti o půl miliardy

7. dubna 2021 v 17:01

„Pravomocné rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) o udělení více než půlmiliardové pokuty Ministerstvu obrany za pochybení při zakázce na nákup víceúčelových vrtulníků je pohromou pro obranný rozpočet a naše ozbrojené síly. Bez ohledu na to, zda bude následovat soudní proces, a...

ODS Praha: Pražské dopravě hrozí kolaps, slibovaná koordinace dopravních omezení se nekoná

18. března 2021 ve 14:21

Radní pro dopravu Adam Scheinherr na dnešním jednání Zastupitelstva hl. m. Prahy představil rozsáhlý materiál, týkající se dopravních omezení v souvislosti s plánovanými opravami pražských komunikací. Z celkových 40 investičních akcí jich byla téměř polovina odmítnuta vedeními jednotlivých radnic...

Zajíčková: Navrženou podobu maturit vítám

7. února 2021 v 16:48

Letošní maturity budou v mnoha ohledech jiné. Studenti se toho vzhledem k situaci nestihli naučit tolik, kolik jejich spolužáci v předchozích ročnících. Nicméně nebudou prokazovat pouze objem vědomostí. Musí zvládnout ustát také stres, který s sebou zkouška dospělosti logicky...

Další články
Nahoru