Kdo je tvář z tramvaje? Osobnost, která pomáhala do Prahy prosadit trolejbusy
20. července 2021 11:20
František Jansa (1903 až 1998) vystudoval na Strojní a elektrotechnické fakultě ČVUT v Praze obor silnoproud. Po složení druhé státní zkoušky v roce 1926 nastoupil do Elektrotechnické továrny Kolben & spol. ve Vysočanech.
Začínal na zkušebně elektrických strojů a nedlouho po nástupu se zúčastnil zavádění elektrického provozu na pražském železničním uzlu. Od roku 1929 byl pověřen vedením dráhového oddělení firmy ČKD.
Aktivně se tehdy podílel na modernizaci elektrických a dieselelektrických kolejových vozidel. Roku 1937 získal Jansa doktorskou hodnost a následně byl jmenován technickým ředitelem v ústředí ČKD. V roce 1947 byl pověřen vedením nového projekčního útvaru, který se věnoval zejména elektrizaci železnic a budování trolejbusových systémů.
V roce 1960 byla tato škola přestěhována do Žiliny a následně přejmenována na Vysokou školu dopravní. V průběhu své pedagogické dráhy vychoval profesor Jansa desítky specialistů v oboru elektrické trakce, napsal velké množství původních vědeckých článků, vysokoškolských skript i monografií.
Byl členem mnoha národních i mezinárodních institucí a nositel řady vyznamenání. V devadesátých letech byl čestným předsedou Elektrotechnického svazu československého.
„František Jansa se v období od 20. do 90. let minulého století zásadním způsobem zasloužil o rozvoj elektrické trakce v městské dopravě i na železnici a o výchovu nových odborníků, kteří obor v dalších desetiletích pomáhali rozvíjet,“ uvedl technický ředitel pražského dopravního podniku (DPP) Jan Šurovský.
„Do Prahy pomáhal prosadit trolejbusy i moderní čtyřnápravové tramvaje a prakticky žádný větší koncepční projekt se neobešel bez jeho účasti. V DPP se významně zapsala řada jeho žáků, jako odborně zdatných elektroinženýrů připravených řešit nejsložitější úkoly. I díky profesoru Jansovi patří Praha a Česko obecně ke světovým tramvajovým velmocem. Odkaz profesora Jansy dnes v dopravním podniku stále žije v rozvoji sítě metra, tramvajové dopravy i moderních silničních vozidel s elektrickým pohonem,“ dodal.