Dnes Pátek - zatazeno 18°C
Zítra Sobota - jasno 22°C
Pátek 29. 3. 2024
Svátek má Taťána
Nabídka pro inzerenty
Inzerujte na serveru www.prazskypatriot.cz za zvýhodněné ceny.
Kdo je tvář z tramvaje? Osobnost, která pomáhala do Prahy prosadit trolejbusy
V průběhu své pedagogické dráhy vychoval profesor Jansa desítky specialistů. Foto: archiv DPP

Kdo je tvář z tramvaje? Osobnost, která pomáhala do Prahy prosadit trolejbusy

Následujících deset let ponese jedna z tramvají 15T jezdící po Praze pojmenování po profesorovi Františkovi Jansovi. Jaká byla pracovní kariéra této velké osobnosti elektrické trakce v někdejším Československu?    

František Jansa (1903 až 1998) vystudoval na Strojní a elektrotechnické fakultě ČVUT v Praze obor silnoproud. Po složení druhé státní zkoušky v roce 1926 nastoupil do Elektrotechnické továrny Kolben & spol. ve Vysočanech. 

Začínal na zkušebně elektrických strojů a nedlouho po nástupu se zúčastnil zavádění elektrického provozu na pražském železničním uzlu. Od roku 1929 byl pověřen vedením dráhového oddělení firmy ČKD. 

Aktivně se tehdy podílel na modernizaci elektrických a dieselelektrických kolejových vozidel. Roku 1937 získal Jansa doktorskou hodnost a následně byl jmenován technickým ředitelem v ústředí ČKD. V roce 1947 byl pověřen vedením nového projekčního útvaru, který se věnoval zejména elektrizaci železnic a budování trolejbusových systémů.

V lednu 1948 byl jmenován docentem a zahájil pedagogickou dráhu. V roce 1953 byla založena Vysoká škola železniční, kde se František Jansa stal prorektorem. V roce 1956 byl jmenován profesorem a o tři roky později získal akademický titul DrSc. za dvojsvazkové dílo „Dieselelektrická vozba I. a II.“. 

V roce 1960 byla tato škola přestěhována do Žiliny a následně přejmenována na Vysokou školu dopravní. V průběhu své pedagogické dráhy vychoval profesor Jansa desítky specialistů v oboru elektrické trakce, napsal velké množství původních vědeckých článků, vysokoškolských skript i monografií. 

Byl členem mnoha národních i mezinárodních institucí a nositel řady vyznamenání. V devadesátých letech byl čestným předsedou Elektrotechnického svazu československého. 

„František Jansa se v období od 20. do 90. let minulého století zásadním způsobem zasloužil o rozvoj elektrické trakce v městské dopravě i na železnici a o výchovu nových odborníků, kteří obor v dalších desetiletích pomáhali rozvíjet,“ uvedl technický ředitel pražského dopravního podniku (DPP) Jan Šurovský.

„Do Prahy pomáhal prosadit trolejbusy i moderní čtyřnápravové tramvaje a prakticky žádný větší koncepční projekt se neobešel bez jeho účasti. V DPP se významně zapsala řada jeho žáků, jako odborně zdatných elektroinženýrů připravených řešit nejsložitější úkoly. I díky profesoru Jansovi patří Praha a Česko obecně ke světovým tramvajovým velmocem. Odkaz profesora Jansy dnes v dopravním podniku stále žije v rozvoji sítě metra, tramvajové dopravy i moderních silničních vozidel s elektrickým pohonem,“ dodal.


Autor: TZ, red

Na Štěrboholské spojce budou opravena svodidla

25. března 2024 v 06:58

V termínu od 28. března do 28. dubna bude na Štěrboholské spojce probíhat oprava svodidel a zábradlí mostní konstrukce přes Hostavický potok.

Výměna plynového potrubí na Lehovci a omezení dopravy v Kukelské

24. března 2024 v 07:47

V termínu od 6. dubna do 30. dubna bude postupně pro veškerý automobilový provoz i parkování uzavírána Kukelská ulice na Lehovci. Důvodem postupného uzavírání ve 3 fázích je výměna starého plynového potrubí, které vede ve vozovce.

Koncem března se mění vedení dopravy v Komořanské ulici

22. března 2024 v 09:35

Technická správa komunikací hl. m. Prahy (TSK) naplno obnoví po zimní přestávce práce na Komořanské ulici. V pondělí 25. března se změní aktuální vedení dopravy, a to s ohledem na postup stavebních prací. Spočívat bude v převodu automobilové dopravy ve směru do centra na novou komunikaci...

Další články
Nahoru