Dnes Pátek - oblacno 27°C
Zítra Sobota - obcasny-dest 21°C
Pátek 19. 8. 2022
Svátek má Ludvík
Zpravodajství
Aktuální zprávy z hlavního města
Kdo je tvář z tramvaje? Osobnost, která pomáhala do Prahy prosadit trolejbusy
V průběhu své pedagogické dráhy vychoval profesor Jansa desítky specialistů. Foto: archiv DPP

Kdo je tvář z tramvaje? Osobnost, která pomáhala do Prahy prosadit trolejbusy

Následujících deset let ponese jedna z tramvají 15T jezdící po Praze pojmenování po profesorovi Františkovi Jansovi. Jaká byla pracovní kariéra této velké osobnosti elektrické trakce v někdejším Československu?    

František Jansa (1903 až 1998) vystudoval na Strojní a elektrotechnické fakultě ČVUT v Praze obor silnoproud. Po složení druhé státní zkoušky v roce 1926 nastoupil do Elektrotechnické továrny Kolben & spol. ve Vysočanech. 

Začínal na zkušebně elektrických strojů a nedlouho po nástupu se zúčastnil zavádění elektrického provozu na pražském železničním uzlu. Od roku 1929 byl pověřen vedením dráhového oddělení firmy ČKD. 

Aktivně se tehdy podílel na modernizaci elektrických a dieselelektrických kolejových vozidel. Roku 1937 získal Jansa doktorskou hodnost a následně byl jmenován technickým ředitelem v ústředí ČKD. V roce 1947 byl pověřen vedením nového projekčního útvaru, který se věnoval zejména elektrizaci železnic a budování trolejbusových systémů.

V lednu 1948 byl jmenován docentem a zahájil pedagogickou dráhu. V roce 1953 byla založena Vysoká škola železniční, kde se František Jansa stal prorektorem. V roce 1956 byl jmenován profesorem a o tři roky později získal akademický titul DrSc. za dvojsvazkové dílo „Dieselelektrická vozba I. a II.“. 

V roce 1960 byla tato škola přestěhována do Žiliny a následně přejmenována na Vysokou školu dopravní. V průběhu své pedagogické dráhy vychoval profesor Jansa desítky specialistů v oboru elektrické trakce, napsal velké množství původních vědeckých článků, vysokoškolských skript i monografií. 

Byl členem mnoha národních i mezinárodních institucí a nositel řady vyznamenání. V devadesátých letech byl čestným předsedou Elektrotechnického svazu československého. 

„František Jansa se v období od 20. do 90. let minulého století zásadním způsobem zasloužil o rozvoj elektrické trakce v městské dopravě i na železnici a o výchovu nových odborníků, kteří obor v dalších desetiletích pomáhali rozvíjet,“ uvedl technický ředitel pražského dopravního podniku (DPP) Jan Šurovský.

„Do Prahy pomáhal prosadit trolejbusy i moderní čtyřnápravové tramvaje a prakticky žádný větší koncepční projekt se neobešel bez jeho účasti. V DPP se významně zapsala řada jeho žáků, jako odborně zdatných elektroinženýrů připravených řešit nejsložitější úkoly. I díky profesoru Jansovi patří Praha a Česko obecně ke světovým tramvajovým velmocem. Odkaz profesora Jansy dnes v dopravním podniku stále žije v rozvoji sítě metra, tramvajové dopravy i moderních silničních vozidel s elektrickým pohonem,“ dodal.


Autor: TZ, red

Provoz hlídaného parkoviště v Krči bude pokračovat s novým provozovatelem

Včera v 10:27

Provozování hlídaného parkoviště v Krči při ulici Štúrova bude mít nového provozovatele. Toho v současné době Praha 4 vybírá. Provoz parkoviště není přerušen.

Petržílkova je dočasně uzavřena

11. srpna 2022 v 09:07

V rámci probíhající rekonstrukce lávky Petržílkova je celá ulice do 23. srpna uzavřena. Objízdná trasa vede ulicí V Hůrkách.

Vodítkem přivázal fenku k sedačce auta

28. července 2022 v 09:26

Když procházel mladý pár ulicí po Dvořákově nábřeží, všiml si na zadním platě kufru ležícího psa. Auto stálo na přímém slunci, venkovní teplota se blížila k 30 stupňům, všechna okna byla zavřená, proto zhruba po 15 minutách muž kontaktoval tísňovou linku...

Další články
Nahoru