Každá pátá nově založená společnost patří ženám
9. září 2016 13:31
Vyplývá to z analýzy, kterou provedla společnost CRIF na základě dat portálu www.informaceofirmach.cz.
Ženy vlastní 14 % společností registrovaných v České republice a u dalších 18 % společností jsou jejich spoluvlastníky. Více než dvě třetiny společností (68 %) jsou potom ve vlastnictví mužů. V prvním pololetí letošního roku bylo přitom založeno 1 877 firem ve výlučném vlastnictví žen, což je 19 % z celkového počtu společností založených v tomto období. Dalších 10 % firem (974) vzniklo ve společném vlastnictví žen a mužů a 71 % (7105) bylo založeno výhradně muži.
„V posledních letech zaznamenáváme zajímavý trend. Ženy, které se rozhodnou založit svoji firmu, ji v mnohem menší míře než dříve zakládají spolu s muži a preferují spíše samostatné vlastnictví. Díky tomu, že každá pátá nově vzniklá firma je ve výlučném vlastnictví žen, se bude jejich váha mezi všemi firmami v budoucnu zvyšovat,“ říká Věra Kameníčková, analytička společnosti CRIF Czech Credit Bureau.
Ženy také spoléhají při vlastnictví svých firem více samy na sebe a méně na spoluvlastnictví než muži. Mezi společnostmi vlastněnými ženami je pouze 12 % těch, které mají dva a více vlastníků. Naproti tomu muži vlastní firmu spolu s jedním či více společníky téměř ve třetině případů (31 %). „Ženské priority v podnikání se od těch mužských často liší. Ženy mají větší pocit odpovědnosti za své zaměstnance a více vnímají širší společenské dopady svého podnikání, zatímco muži jdou nejčastěji v první řadě za ziskem. A protože mají muži sklon dominovat, podnikatelky si raději udržují kontrolu nad svými prioritami a záměry tím, že firmy vlastní samy,“ uvádí Helena Kohoutová, zakladatelka projektu Ocenění Českých Podnikatelek.
Ženy jako podnikatelky
„Ženy se do podnikání často pouštějí z různých důvodů, ať je to přání a nutnost postarat se o svoji rodinu a být paní svého času, nebo si přejí splnit svůj sen. Často je přinutí okolnosti a převezmou rodinné podnikání, které by jinak zaniklo, či se vypracují z běžné pozice. Ženy podnikají uvážlivě a díky své trpělivosti, pracovitosti a odhodlání jsou schopny obstát v globální konkurenci. Proto je podle mého názoru zapotřebí podnikatelky podporovat a zviditelňovat jejich úspěchy a pozitivní společenský dopad,“ doplňuje Helena Kohoutová.
Ženy přitom ve větší míře začínají podnikat teprve v posledních deseti letech. Téměř dvě třetiny (64 %) firem vlastněných ženami bylo založeno právě v posledních deseti letech, zatímco u mužů tvoří firmy se stářím do deseti let pouze 53 % všech firem, které jsou v jejich výlučném vlastnictví.
„Ženy své podnikatelské projekty pečlivěji promýšlejí a více si všímají detailů. Muži běžně zakládají více firem a pouštějí se do byznysu živelněji. Nástup ženského podnikání proto byl po revoluci pomalejší, ale o to jsou ženské firmy zdravější. Ženské podnikání bude dále vytrvale a mírným tempem růst,“ říká Helena Kohoutová.
Co se týče počtu zaměstnanců, mezi ženami převládají společnosti s jedním až pěti zaměstnanci, které tvoří 82 % všech firem v jejich vlastnictví. Čtyři procenta žen nezaměstnávají ve svých firmách nikoho a 13 % zaměstnává více než 6 lidí. Muži přitom nikoho nezaměstnávají v 5 % případů, v 71 % zaměstnávají jednoho až pět zaměstnanců a ve čtvrtině případů (24 %) potom vlastní firmy s více než 6 zaměstnanci.