Karlův most má nové dřevěné strážce, stromy pro ledolamy vyrostly na Moravě
11. listopadu 2019 20:25
V nejhorším stavu byly šikmé klády nad hladinou. Dřevo se kvůli neustálému stoupání a klesání vody ve Vltavě rozpadalo a bylo nutné jej vyměnit. Část prací ale probíhala i pod vodou, proto museli být k výměně povoláni i potápěči.
Ti měli za úkol především upravit jednotlivé žlaby ve dřevě tak, aby přesně odpovídaly rozměrům připravených pilotů a jiných částí ledolamů pod vodou, ke kterým se musely nové klády ukotvit.
S výměnou se začalo letos v červnu a hotová měla být až na přelomu listopadu a prosince. Práce ale postupovaly bez větších problémů, i díky tomu se podařilo vše s předstihem.
U každého ledolamu se musely nejprve odmontovat jeho svrchní části, pak bylo třeba odtěžit zához a sedimenty, prohlédnout staré piloty a poté namontovat svislé prvky pilotu pod vodou, což byla nejsložitější část celé operace.
Poté už se jen namontovala zpět vrchní část ledolamu a práce se dokončily doplněním kamenného záhozu, který zajistí stabilitu. Součástí prací byla i demontáž a montáž slavnostního osvětlení.
Stromy, z nichž se staly nové ledolamy, pocházely z polesí Moravského Krumlova a okolí Strážnice. Každý z nich museli lesníci pečlivě prohlédnout, aby neměl vady. Klády byly před potopením do Vltavy ještě chemicky ošetřeny. Vzhledem k charakteru použitého materiálu z dubu letního a zimního je každý z nových ledolamů originálem.
V příštích dnech už staveniště kolem ledolamů čekají jenom zkoušky plavební hloubky, které provede Povodí Vltavy se svou speciální vyměřovací lodí Valentýna.