dnes
Úterý - snih-dest
6°C
zítra
Středa - prehanky-snih
2°C
pozítří
Čtvrtek - obcasny-dest
7°C
Kaprhálová popisuje nejčastější mýty a omyly při hubnutí. Tučné v dietě? Rozhodně ano!
Ilustrační foto: freeimages

Kaprhálová popisuje nejčastější mýty a omyly při hubnutí. Tučné v dietě? Rozhodně ano!

Říká se, že začít hubnout na podzim je dobré proto, že pak lépe zvládneme sváteční nápor lákavých jídel. Koučka hubnutí Lenka Kaprhálová ovšem varuje před některými zakořeněnými omyly, kterých bychom se mohli dopustit.

Mýtus č. 1:

Zhubnout mohu i bez pohybu – pouze dietou

Tento přístup je doporučován většinou u extrémních diet, kdy je velmi nízký příjem energie. Chceme-li upravit hormonální odezvu v organismu a zbavit se kilogramů navždy, je pohyb žádoucí.

Tuk se likviduje ve svalové hmotě, navíc díky pravidelnému zatěžování (pozor – to už je třeba jen obyčejná chůze) se tělo naučí jinak nakládat s přijatou energií, než když sedíme za volantem či počítačem.

Mýtus č. 2:

Při hubnutí nesmím jíst tuk a tučná jídla

Tyto rady sahají do sedmdesátých let minulého století, kdy se začala masivně doporučovat konzumace nízkotučných jídel. Doporučení je však v rozporu se způsobem trávení a nakládání s přijatými živinami.

Čím méně tuku ve stravě, tím je větší potřeba sacharidů – organismus nereaguje na dostatek přijaté energie. Trik je v tom, že tuk obsažený ve stravě, dává informaci hormonům, které reagují na přijatou potravu, a mozek registruje sytost. To suchou rýží nedocílíme.

Není nutné jíst tučná masa či vrstvy sádla a másla na pečivu, jen je potřeba zařadit ho do našeho jídelníčku ve vhodném množství.

Mýtus č. 3:

Čím intenzivněji sportuji, tím více zhubnu

Omyl. Zde záleží na tom, odkud si organismus pokryje požadovanou spotřebu energie. Pracují-li svaly intenzivně a nadoraz bez přísunu kyslíku, bude jejich práce vždy hrazena ze zásob cukrů, nikoli z tuků. Pro hubnutí posilováním je nutné dodržovat naprosto striktní pravidla stravování, aby si organismus tuky využil po cvičení.

Čtěte také: Ostravák (nejen) Pražákům: kalorie a BMI? Zapomeňte! Pětkrát? Ne, jezte třikrát denně 

Mýtus č. 4:

Čím méně spím, tím méně budu „ukládat“

Představa, že čím déle jsem vzhůru, tím kratší čas je k ukládání tuků, je také velmi rozšířená. Opak je pravdou. Čím více vydatného spánku si dopřejeme, tím dodáme tělu větší množství vyloučených hormonů, které se starají o růst a regeneraci.

Tyto hormony vyžadují ke své práci dostatek energie, a pokud věnujeme pozornost skladbě posledního jídla, můžeme ve spánku hubnout. Takže zapomeňte na rizoto nebo těstoviny. Kvůli nim se hormony vyloučí v minimálním množství.

Ideální je v tomto případě libová bílkovina a potraviny s obsahem vitamínu C. Například plátek krůtího či kuřecího masa se zeleninovým salátem.

Mýtus č. 5:

Čím méně energie sním, tím lépe zhubnu

Takto se dá zhubnout ve chvíli, kdy jsme během několika týdnů nárazově přibrali pár kil. Organizmus má nastavenou optimální váhu a při snížení přísunu energie nebo jejím zvýšení bude rychle reagovat a vrátí se na svoji původní váhu.

V případě dlouhodobé obezity je však situace jiná. Nízkoenergetickou dietou hrozí tělu jo-jo efekt, organismus navíc s přijatou energií pracuje nestandardně. Tloustnutí a hubnutí není o přijaté a vydané energii. Je především o aktivitách hormonů (inzulinu, glukagonu a růstového hormonu).

Mýtus č. 6:

Sauna a důkladné zahřívání mi pomohou zhubnout

Díky vysokým teplotám se musí organizmus ochlazovat, vydá tak velké množství potu, aby snížil vnitřní teplotu a ochránil tak životně důležité orgány. Bohužel se to netýká tuku, který na zahřátí nereaguje. Jakýkoli úbytek saunováním odpovídá ztrátě tekutin při samotném pocení.

Mýtus č. 7:

Pitím velkého množství vody zhubnu

Příjem většího množství vody má vliv na snížení hladiny cukru v krvi a celkově urychluje metabolismus, ovšem za jakou cenu. Málokdo si totiž uvědomí, že pití velkého množství tekutin je náporem na krevní oběh a práci ledvin.

Doporučované tři litry tekutin denně jsou překvapivě pro většinu z nás nežádoucí. O pitném režimu rozhoduje stavba těla a fyzická aktivita daného jedince. Čím větší objem svalů a větší jejich práce, tím více vody spotřebují.

Tekutiny jsou obsaženy i v pevné stravě, proto si většinou vystačíme s doporučovaným 1,5 l denně. Pitím až tří litrů denně si můžeme zadělat na problémy s ledvinami.

Více informací najdete na www.dietolozka.cz

Čtěte také:

Ráno a večer nejezte, hladověním a po light potravinách zhubnete! Devět největších mýtů o tloustnutí vyvráceno 

Další zaručená dieta? To ne, ale odbornice Slimáková ví, jak hubnout a nedřít u toho

Vaše tělo se v létě zaneslo toxiny, které způsobují podzimní únavu. Jak se probrat z této letargie, radí známý lektor ájurvédy


Různým stupněm onemocní téměř každý druhý člověk starší padesáti let, většina lidí ale vůbec neví, že touto nemocí trpí. Podle Tomanové se dá rozvoji předcházet

29. prosince 2017 v 18:46

Primářka Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí Michaela Tomanová formou otázek a odpovědí bolest nohou u dětí, bezpečné lyžování u lidí nad 65 let a jak předcházet osteoporóze, která hrozí každému druhému člověku staršímu padesáti let.

Absurdní požadavek: Vraťte mi peníze, potkala jsem totiž arabské hosty, což mne šokovalo

25. prosince 2017 v 09:08

Na odlehčení mezi svátky si přečtěte kuriozity a vtipné příhody klientů ERV Evropské pojišťovny. Některé případy jen potvrzují, že jsme někdy národem skutečně vynalézavým.

Novoroční předsevzetí tentokrát vydrží

21. prosince 2017 v 10:42

Příchod nového roku je pro většinu z nás spjat s bilancováním roku předešlého. Co se nám podařilo, v čem jsme úspěšní či naopak, co nám v životě chybí a co nám na sobě samých vadí. Zkrátka co bychom mohli změnit v roce nadcházejícím. Není tedy divu, že právě milník mezi dvěma roky je příhodný...

Jeho doporučení mohou znít až strašidelně, ale je dobré o nich vědět. Nyní jsou totiž jedním z nejohroženějších orgánů, neodborné provedení může vést ke katastrofě, ne k úspěšnému vstupu do nového roku

20. prosince 2017 v 08:17

Oslavy vánočních svátků a příchodu nového roku jsou plné radosti a veselí, mnohdy ale bohužel i úrazů. Oči jsou v tomto období jedním z nejohroženějších orgánů. I když podle statistik vedou zranění rukou a prstů, poranění očí má častěji fatální následky. Největší hrozbou jsou amatérské ohňostroje....

innogy: Odhalte včas hrozbu požáru nebo otravy oxidem uhelnatým

19. prosince 2017 ve 14:58

Jedovatý plyn CO je jako tichý zabiják. Není vidět, ani cítit. Bez detektoru oxidu uhelnatého nemají lidé ani zvířata šanci zaznamenat jeho přítomnost. Většina případů proto končí otravou, a dokonce i smrtí.

Další články
Nahoru