Dnes Pátek - zatazeno 28°C
Zítra Sobota - obcasny-dest 25°C
Sobota 13. 7. 2024
Svátek má Markéta
Pražské drby
Co se v Praze povídá aneb Tak trochu jiný pražský bulvár
Nabídka pro inzerenty
Inzerujte na serveru www.prazskypatriot.cz za zvýhodněné ceny.
Kapacitu železničního mostu lze podle studie spolku zvýšit i bez třetí koleje
Takto by měl vypadat železniční most po rekonstrukci podle představ spolku. Vizualizace: Nebourat

Kapacitu železničního mostu lze podle studie spolku zvýšit i bez třetí koleje

Požadovanou kapacitu železničního mostu na Výtoni je možné zajistit i bez rozšíření ze dvou na tři koleje, které plánuje Správa železnic (SŽ). Novinářům to ve středu řekli zástupci spolku Nebourat, který bojuje proti plánovanému nahrazení mostu novým a požaduje jeho rekonstrukci. Iniciativa si k tomu nechala zpracovat dopravní studii, podle které stačí na trati provést technologické úpravy spočívající například ve zvýšení počtu návěstidel.

SŽ na další řešení mostu uspořádala architektonickou soutěž, ve které uspěl projekt počítající se zachováním pouze spodní části mostu s pilíři a nahrazením historické vrchní nýtované konstrukce novou.

Proti záměru se vzedmula vlna odporu mezi místními obyvateli, komunálními politiky či památkáři. Spolek Nebourat proti nahrazení konstrukce uspořádal on-line petici, kterou dosud podepsalo asi 18 800 lidí.

Jedním z argumentů pro nahrazení konstrukce je i nutnost rozšíření nyní dvoukolejného mostu o třetí kolej, což by v případě rekonstrukce znamenalo nutnost postavit další konstrukci vedle té stávající. Třetí kolej požaduje i vedení hlavního města.

Spolek si podle svého zakladatele Pavla Štorcha nechal ohledně nutnosti třetí koleje zpracovat dopravní posouzení, které zatím SŽ nepředložila. „Občanský sektor tady supluje práci státu," řekl dnes.

Prověření měl na starosti dopravní odborník Jiří Pospíšil, jehož tým využil podklady pro připravovanou studii železničního uzlu Praha. V roce 2035 chce SŽ podle experta přes most převádět 479 vlaků za den a 17 souprav v jednom směru za hodinu ve špičce. Nyní tam jezdí denně 315 vlaků a 11 souprav za hodinu v jednom směru ve špičce.

Požadované kapacity je podle výpočtů odborníka možné zajistit zvýšením návěstidel ze současných pěti na osm, což umožní průjezd až 20 vlaků v jednom směru za hodinu ve špičce. Předpokladem k této kapacitě jsou také sjednocení rychlosti vlaků na 60 kilometrů v hodině a další technické úpravy trati. Potřebné kapacity je podle Pospíšila možné dosáhnout i v případě plánované vlakové zastávky Vyšehrad s pomocí úpravy nástupišť.

Štorch dodal, že k prověření nutnosti vybudování třetí koleje již vyzvala SŽ vědecká rada Národního památkového ústavu (NPÚ), ale organizace zatím žádné výpočty nepředložila.

„Vyzýváme SŽ k tomu, pokud disponují výpočty, které ukazují nutnost vybudování třetí koleje, tak ať je prezentují," řekl. Dodal, že spolek nyní předložil konkrétní a faktické důkazy, že třetí kolej nezbytná není.

Železniční most na Výtoni byl ve své původní podobě zprovozněn 15. srpna 1872. Na přelomu 19. a 20. století byl nahrazen mostem, který se klene přes Vltavu dosud.

SŽ má most ve správě od roku 2008, v roce 2004 byl prohlášen kulturní památkou. Statut se SŽ od roku 2010 pokusila dvakrát neúspěšně sejmout. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) dříve uvedl, že chce o dalším postupu rozhodnout do konce roku.


Autor: ČTK

Aplikace KOOPILOT funguje už přes rok, užívá ji už deset tisíc řidičů

10. července 2024 ve 12:46

Vloni v květnu představila pojišťovna Kooperativa unikátní aplikaci KOOPILOT, která vyhodnocuje styl jízdy řidiče. Klienti si ji zdarma nainstalují do svého chytrého telefonu při sjednání pojištění vozidla a na základě hodnocení této aplikace mohou získat část zaplaceného...

Sládkovičovu ulici čeká několikaměsíční rekonstrukce

10. července 2024 v 10:25

Na tři etapy z různým dopravním režimem je rozdělena celková rekonstrukce Sládkovičovy na sídlišti Krč. První etapa začíná ve středu 10. července a potrvá až do pátku 9. srpna. Druhá, navazující etapa, by měla být hotova do pondělí 9. září a poslední etapa pak skončí v úterý...

Praha 14: Letní čištění ulic

8. července 2024 ve 12:17

Letní blokové čištění ulic bude v Praze 9 probíhat v termínu od 29. července do 9. srpna.

Oprava kanalizační stoky ve Vrbově pokračuje

3. července 2024 ve 14:20

V průběhu letních prázdnin pokračuje oprava kanalizační stoky ve Vrbově ulici. Výraznější změnu řidiči i chodci zaznamenají na úrovni čerpací stanice EuroOil na jedné straně ulice, a Střední školy gastronomické a hotelové na straně druhé.

Další články
Nahoru