Kampaň cílí na sexuální obtěžování. V MHD ho zažila každá třetí žena, ukázal výzkum
17. srpna 2024 10:15 | Aktualizováno 30. listopadu -0001, 00:00
Setkali jste se někdy ve veřejné dopravě s otravnými komentáři, vědomým nepříjemným zíráním, vulgárními gesty či s nevyžádanými doteky? Pak jste dost možná zažili sexuální obtěžování. Dle výzkumu Odboru rovnosti žen a mužů Úřadu vlády zažila obtěžování ve veřejné dopravě každá třetí žena a každý desátý muž v Česku.
Třetina z lidí, kteří byli svědky takového chování, nezareagovala. Odborná veřejnost se shoduje, že jedna ze zásadních pomocí v takové situaci by byla právě reakce a podpora okolí přímo v dané situaci. Spousta z nás ale jednoduše neví, jak se zachovat, když něco takového vidíme.
„Každá třetí žena a každý desátý muž se při cestování ve veřejné dopravě v Česku stali obětí sexuálního obtěžování. Čtvrtina žen se necítí při cestování bezpečně před sexuálním obtěžováním,“ představil hlavní výsledky výzkumu z roku 2021 Radan Šafařík, ředitel Odboru rovnosti žen a mužů Úřadu vlády. Zvláště alarmujícím zjištěním bylo množství cestujících, kteří se setkali s vážnějšími formami sexuálního obtěžování či sexuálním násilím.
„S nevítanými pokusy o hlazení, líbání či fyzické sblížení se setkalo 20 procent cestujících, s veřejným sebeukájením v dopravě 19 procent cestujících, 8 procent cestujících bylo donuceno k ukojení rukou nebo jinou částí těla a 6 procent cestujících bylo donuceno násilím k sexu či se setkalo s pokusem o sexuální styk nátlakem. Oběťmi byly výrazně častěji ženy,“ doplnil Radan Šafařík.
Na 150 informačních plakátů na zastávkách pražské MHD má upozornit na sexuální obtěžování a radí cestujícím, jak se v takové situaci zachovat. Právě spolucestující jsou podle ředitelky organizace Konsent Johany Nejedlové ti, kteří mohou obtěžování ve veřejné dopravě zamezit. Velká část incidentů zůstává podle ní bez povšimnutí. „Ale ne proto, že by si toho ti cestující nevšimli, ale proto, že nevědí, jak zasáhnout," řekla.„Po úspěšně napravené chybě v definici znásilnění je pro nás obtěžování další velký problém, který se každoročně týká statisíců až milionů lidí v Česku, a který dlouhodobě řešíme. Zejména v dopravě je to ale specifická situace: kromě systémových a legislativních opatření opravdu nejvíc můžeme pomoct jako obyčejní přihlížející přímo v dané situaci,” pokračovala.
„Cestujícím kampaní říkáme tři věci. Zaprvé pojmenováváme, jak některé z forem obtěžování vlastně vypadají. Je důležité říct nahlas, že se nemusí jednat jen o dotyky, nebo komentáře, ale obtěžování je třeba i vědomé nevyžádané zírání. Zadruhé chceme pomoct normalizovat, že promluvím, když vidím něco, co by se dít nemělo. I když se mě to netýká přímo. Zatřetí pak nabízíme na webu i možnost podobnou zkušenost anonymně sdílet,” uvedla autorka kampaně Anna Hrábková z organizace Konsent.
Kampaň je k vidění od poloviny srpna do poloviny září na městských reklamních plochách, na zastávkách MHD, v autobusech i v tramvajích. Jejím odborným garantem je nevládní organizace Konsent, která se také postarala o kreativní ztvárnění. Součástí vizuálů je výzva k objevení dalších tipů pro aktivní přihlížející přes QR kód. Ten vede na web, kde jsou k dispozici data, informace o obtěžování a také možnost anonymně sdílet svoji zkušenost.