dnes
Sobota - zatazeno
4°C
zítra
Neděle - prehanky-snih
3°C
pozítří
Pondělí - snih
2°C
Kamiony na Spořilově přerostly v boj o podobu Pražského okruhu
Obyvatelé Spořilova bojují proti neúnosnému nárůstu dopravy v této oblasti už dlouho. Foto: archiv SOS Spořilov

Kamiony na Spořilově přerostly v boj o podobu Pražského okruhu

Kudy by měl vést plánovaný úsek Pražského okruhu, který propojí brněnskou a hradeckou dálnici? Podle místostarosty Prahy 4 Jiřího Bodenlose je navrhované řešení vyhovující, ulevilo by to tisícovkám spořilovských občanů, kterým projíždí pod okny množství aut a kamionů. Zastupitelky z Prahy 14 či Běchovic ale říkají, že okruh, tak, jak je plánován, by zatížil zase tisíce lidí ze sídliště Černý most a dalších míst.

Úsek Pražského okruhu s označením 511 je naplánován tak, že se ve své jižní části napojí na již fungující část, která vede mezi brněnskou a plzeňskou dálnici a ve své severní části na hradeckou dálnici u Běchovic.

Až bude tato zhruba dvanáctikilometrová rychlostní komunikace hotova, nebudou muset kamiony a další doprava z brněnské a hradecké dálnice, která nemá cíl v Praze, vůbec zajíždět do metropole.  

Odpovědi na letitý problém, jak systémově vyřešit tíživou situaci, kdy Spořilovskou ulicí denně projíždějí tisícovky aut včetně kamionů, hledali účastníci veřejného slyšení, které se pod záštitou senátorky Evy Sykové (za ČSSD) konalo na začátku týdne v Senátu.

Prezentovány byly petice dvou občanských sdružení: SOS Spořilov a Za zdravý Spořilov. Jana Růžičková z SOS Spořilov uvedla, že ročně – vedle milionů aut – místem projede i na tři miliony kamionů, což velmi ohrožuje zdraví lidí.

Situaci podle ní uleví, že zanedlouho bude padesát procent dopravy odkloněno do ulice 5. května, o čemž Pražský patriot už informoval. S tím ale nesouhlasí Pavla Kačabová ze sdružení Za zdravý Spořilov  – podle ní není řešení část dopravy odklonit do míst, kde žijí zase jiní lidé.

Žádné řešení nevyhoví všem?

Podle místostarosty Prahy 4 Jiřího Bodenlose (ČSSD) je nutné dokončit Pražský okruh, aby se výrazná část dopravy přesunula především tam. Optimistický výhled je podle něj rok 2019.

Ján Skovajsa z ministerstva dopravy uvedl, že pokud se nevyskytnou žádné komplikace, v roce 2018 by mohly být – v souvislosti s výstavbou Pražského okruhu – vyřešeny ty nejpalčivější dopravní problémy. Ty další pak následně.

„Chápu občanská sdružení z Běchovic a jinde, která chystaný Pražský okruh nechtějí, ale tam se to týká asi 800 lidí, jsou chystaná protihluková a další opatření. V Praze 4 se ale problém týká 15 tisíc lidí, kteří jsou vyloženě ohroženi na životě,“ řekl Bodenlos.

Náměstek hlavního města pro dopravu Josef Nosek (ODS) dokončení Pražského okruhu podporuje. Uvedl, že žádné řešení ale nevyhoví všem. „Hluk a emise nelze vyřešit, lze je jen omezit,“ dodal.

Okruh opravdu kolem Prahy?

Zastupitelka Prahy 14 Ilona Picková (SZ) uvedla, že podporuje opatření, která by pomohla Spořilovu, je ale podle ní nutné, aby se problém nepřesunul na jiné sídliště.

„Pražský okruh, tak jak je plánován, by se netýkal jen osmi stovek lidí. Pražský okruh je špatně naplánován, protože by nebyl veden kolem Prahy, ale Prahou. Dotklo by se to například lidí ze sídliště Černý most, kde jich na dvou kilometrech čtverečních žije 25 tisíc,“ řekla.

Petra Šubrtová, která je zastupitelkou Běchovic, dodala, že řešením by byla stavba takzvaného rozumného okruhu kolem Prahy, který by vzal na vědomí, že hlavní město se od šedesátých let, kdy byl okruh naplánován, dvaapůlkrát zvětšilo a přibylo čtvrt milionu obyvatel.

Takové řešení podporuje dvanáct starostů, jejichž částí by se nyní plánovaný okruh týkal. Okruh by vedl nejen Běchovicemi a Prahou 14, ale například i Horními a Dolními Počernicemi.

Kamiony na železnice?

V rámci veřejného slyšení také zaznělo, že je třeba, aby se řešilo komplexní řešení pro celou Prahu, nikoli aby byli obyvatelé jednotlivých městských částí stavěni proti sobě tím, kam mají být kamiony odkloněny.

Kupříkladu Anna Šindelářová v diskusi uvedla, že základem je, aby se v ČR začalo řešit omezení kamionové i automobilové dopravy. „Přibývají onemocnění, je třeba to řešit systémově, aby se doprava nemusela jen někam odklánět,“ řekla.

V diskusi zazněl i návrh na převedení kamionové dopravy na železnici. Skovajsa z ministerstva dopravy reagoval, že v současné době je v rámci resortu připravována dlouhodobá dopravní strategie, kde lze v rámci připomínek takový návrh vznést.


Autor: Anna Skálová
Další články
Nahoru