Dnes Sobota - polojasno 19°C
Zítra Neděle - obcasny-dest 16°C
Sobota 31. 7. 2021
Svátek má Ignác
Koronavirus
Aktuální informace o šíření epidemie v Praze.
Kačeny začaly vozit cestující před 35 lety, tyto pražské tramvaje fungovaly i v Severní Koreji
Praha si ponechala jednu původní KT8D5, tramvaj vypravuje do provozu jen při zvláštních příležitostech. Foto: Dopravní podnik hl. m. Prahy

Kačeny začaly vozit cestující před 35 lety, tyto pražské tramvaje fungovaly i v Severní Koreji

Obousměrná tříčlánková tramvaj KT8D5, která se lidově říká kátéčko, kachna či kačena, začala jezdit v Praze s cestujícími před 35 lety, 7. července 1986. Osminápravovou a tříčlánkovou nízkopodlažní kloubovou tramvaj vyráběla Tatra Smíchov mezi lety 1986 až 1993. Vychází to z informací pražského dopravního podniku.     

Nasazení tramvají se „snadno“ zapamatovatelným názvem KT8D5 provázely v polovině osmdesátých let minulého století důkladné zkoušky. Projekt byl schválen v září 1982, prototyp se objevil v ulicích v roce 1985, provoz s cestujícími začal o rok později.

Celkem bylo vyrobeno 199 kusů, většina z nich byla určena pro české a slovenské dopravní podniky. V Praze jich jezdilo pět desítek. Další v Mostu, Plzni, Brně, Ostravě, Liberci a v Litvínově.

Jeden vůz koupil ruský Volgograd, čtyřicet slovenské Košice a pětačtyřicet severokorejský Pchjongjang. Jeden vůz koupilo také Sarajevo. Bosenské město si později odebralo několik ojetých tramvají KT8D5 z Košic. Tyto tramvaje jezdily také v Maďarsku a Německu.

U pražské veřejnosti si tento typ tramvaje nikdy nezískal velkou oblibu. Výtky směřovaly především k uspořádání interiéru, nedostatečnému větrání v létě a užším dveřím v přední a zadní části.

Uvažovalo se proto o dodávce modifikovaných vozů, které by měly lepší profilové parametry a byly na nich vychytány další „mouchy“. K nákupu však nedošlo.

Původní tříčlánková tramvaj Tatra KT8D5 vjela do pražských ulic naposledy v úterý 21. května 2013, následně se stala součástí Muzea MHD ve Střešovicích. Zmiňovaný typ tramvají však z pražských kolejí nezmizel úplně. Cestujícím slouží rekonstruované vozy, které jsou částečně nízkopodlažní.  

Hlavní změnou oproti původnímu typu je nový střední článek s nízkopodlažní částí. Tramvaje mají označení KT8D5R.N2P. 


Opravy Chopinovy ulice

28. července 2021 v 09:18

V Chopinově ulici, mezi čísly popisnými 2 až 10, budou probíhat stavební práce.

Z dálnice D11 u Prahy se nepodařilo odklidit vybouraný materiál

26. července 2021 v 09:25

Dálnici D11, která je kvůli demolici mostu uzavřená na okraji Prahy od sobotního odpoledne, se dnes nepodařilo zprovoznit před ranní dopravní špičkou.

Před školou v Ďáblicích bude zpomalovací práh

21. července 2021 ve 14:41

Řidiči v ulici U Parkánu v Ďáblicích budou muset zpomalit. Před místní základní školou vznikne kvůli zvýšení bezpečnosti zpomalovací práh, přechod pro chodce a parkovací místa K+R (kiss and ride), uvedla ČTK.

Označování elektromobilů a dobíjecích stanic má nová pravidla

21. července 2021 v 08:47

Počet elektromobilů a dobíjecích stanic v Evropě stále roste a v této souvislosti schválila Evropská unie jednotná pravidla pro značení u dobíjecích stanic a vozidel do zásuvky (elektromobily a plug-in hybridy). Konkrétně se jedná vedle osobních vozů i o užitková vozidla, autobusy, autokary,...

V Božanovské ulici dojde k demolici mostu. Dálnice D11 bude uzavřena

20. července 2021 v 16:22

K demolici mostního objektu dojde ve dnech 24. – 25. července, kdy bude uzavřena dálnice D11 od sobotních 17 hodin do neděle do 9 hodin ráno.

Další články
Nahoru