Kačeny začaly vozit cestující před 35 lety, tyto pražské tramvaje fungovaly i v Severní Koreji
7. července 2021 09:19
Nasazení tramvají se „snadno“ zapamatovatelným názvem KT8D5 provázely v polovině osmdesátých let minulého století důkladné zkoušky. Projekt byl schválen v září 1982, prototyp se objevil v ulicích v roce 1985, provoz s cestujícími začal o rok později.
Celkem bylo vyrobeno 199 kusů, většina z nich byla určena pro české a slovenské dopravní podniky. V Praze jich jezdilo pět desítek. Další v Mostu, Plzni, Brně, Ostravě, Liberci a v Litvínově.
Jeden vůz koupil ruský Volgograd, čtyřicet slovenské Košice a pětačtyřicet severokorejský Pchjongjang. Jeden vůz koupilo také Sarajevo. Bosenské město si později odebralo několik ojetých tramvají KT8D5 z Košic. Tyto tramvaje jezdily také v Maďarsku a Německu.
U pražské veřejnosti si tento typ tramvaje nikdy nezískal velkou oblibu. Výtky směřovaly především k uspořádání interiéru, nedostatečnému větrání v létě a užším dveřím v přední a zadní části.
Původní tříčlánková tramvaj Tatra KT8D5 vjela do pražských ulic naposledy v úterý 21. května 2013, následně se stala součástí Muzea MHD ve Střešovicích. Zmiňovaný typ tramvají však z pražských kolejí nezmizel úplně. Cestujícím slouží rekonstruované vozy, které jsou částečně nízkopodlažní.
Hlavní změnou oproti původnímu typu je nový střední článek s nízkopodlažní částí. Tramvaje mají označení KT8D5R.N2P.