Dnes Pátek - mlha 17°C
Zítra Sobota - obcasny-dest 18°C
Pátek 7. 10. 2022
Svátek má Justýna
Zpravodajství
Aktuální zprávy z hlavního města
Kačeny začaly vozit cestující před 35 lety, tyto pražské tramvaje fungovaly i v Severní Koreji
Praha si ponechala jednu původní KT8D5, tramvaj vypravuje do provozu jen při zvláštních příležitostech. Foto: Dopravní podnik hl. m. Prahy

Kačeny začaly vozit cestující před 35 lety, tyto pražské tramvaje fungovaly i v Severní Koreji

Obousměrná tříčlánková tramvaj KT8D5, která se lidově říká kátéčko, kachna či kačena, začala jezdit v Praze s cestujícími před 35 lety, 7. července 1986. Osminápravovou a tříčlánkovou nízkopodlažní kloubovou tramvaj vyráběla Tatra Smíchov mezi lety 1986 až 1993. Vychází to z informací pražského dopravního podniku.     

Nasazení tramvají se „snadno“ zapamatovatelným názvem KT8D5 provázely v polovině osmdesátých let minulého století důkladné zkoušky. Projekt byl schválen v září 1982, prototyp se objevil v ulicích v roce 1985, provoz s cestujícími začal o rok později.

Celkem bylo vyrobeno 199 kusů, většina z nich byla určena pro české a slovenské dopravní podniky. V Praze jich jezdilo pět desítek. Další v Mostu, Plzni, Brně, Ostravě, Liberci a v Litvínově.

Jeden vůz koupil ruský Volgograd, čtyřicet slovenské Košice a pětačtyřicet severokorejský Pchjongjang. Jeden vůz koupilo také Sarajevo. Bosenské město si později odebralo několik ojetých tramvají KT8D5 z Košic. Tyto tramvaje jezdily také v Maďarsku a Německu.

U pražské veřejnosti si tento typ tramvaje nikdy nezískal velkou oblibu. Výtky směřovaly především k uspořádání interiéru, nedostatečnému větrání v létě a užším dveřím v přední a zadní části.

Uvažovalo se proto o dodávce modifikovaných vozů, které by měly lepší profilové parametry a byly na nich vychytány další „mouchy“. K nákupu však nedošlo.

Původní tříčlánková tramvaj Tatra KT8D5 vjela do pražských ulic naposledy v úterý 21. května 2013, následně se stala součástí Muzea MHD ve Střešovicích. Zmiňovaný typ tramvají však z pražských kolejí nezmizel úplně. Cestujícím slouží rekonstruované vozy, které jsou částečně nízkopodlažní.  

Hlavní změnou oproti původnímu typu je nový střední článek s nízkopodlažní částí. Tramvaje mají označení KT8D5R.N2P. 


Autor: Jan Puci
Další články
Nahoru