
K zakrytí Spořilovské máte liknavý přístup, vše se zdrží o další rok. Vedení města kritiku od Prahy 4 odmítá
1. ledna 2020 21:59
„Vlažný liknavý postup města v přípravě stavby mě velmi mrzí. Už v roce 2019 mohla být po potvrzení EIA spuštěna tvorba dokumentace k územnímu řízení (DUR). Bohužel se jen přešlapuje na místě a dochází k vymlouvání. Pro Prahu 4 a její značnou část obyvatel zásadní ekologická a dopravní stavba tak spí jako šípková Růženka,“ uvedl Zdeněk Kovářík, podle kterého má co nejrychlejší zastřešení spojky již dvě volební období po sobě podporu celého zastupitelstva čtvrté městské části.
V prosinci při projednání pražského rozpočtu navrhl, aby se znásobily prostředky určené v roce 2020 na projekt zastřešení spojky z pěti na padesát milionů korun. Peníze by podle něj mohly jít z investiční rezervy magistrátního odboru dopravy na správu komunikací. Tento odbor má podle Kováříka rezervu přes 150 milionů korun. Jeho návrh si na prosincovém pražském zastupitelstvu osvojila opoziční ODS, ale nakonec nebyl těsně přijat, i když pro něj hlasovali někteří členové koalice.

Praha 4 se podle Kováříka účastní všech jednání. „Nemůžeme však takto velkou investici ani řídit, ani financovat. Snažíme se všemi cestami přispívat ke zdaru přípravy akce a k jejímu urychlenému zahájení i dokončení,“ dodal. Předpokládané náklady na celý projekt přesahují tři miliardy korun.
Podle náměstka primátora pro dopravu Adama Scheinherra hlavní město projekt nezdržuje. „Loni jsme získali pravomocné stanovisko EIA a práce na zastřešení Spořilovské budou dále pokračovat i v roce 2020. Momentálně zjišťujeme povahu konkrétních dopravně inženýrských opatřeních, kdy a za jakých okolností by fungovaly potenciální změny v dopravě na Spořilovské a v jejím okolí během výstavby. Tedy kudy bude vedena doprava, až bude spojka neprůjezdná. Projekt dále běží,“ uvedl Scheinherr.
Podle svých slov zadal pražskému dopravnímu podniku, aby projektant připravil rozfázování stavby tak, aby se některé části mohly realizovat už před stavbou úseku Pražského okruhu mezi D1 a Běchovicemi.„První etapou by mohla být stavba tramvajové trati, která by lokalitě ulehčila. Nicméně 511 je samozřejmě prioritou, protože odvede 60 procent dopravy, a především pak tranzitní kamionovou dopravu,“ dodal.
Navýšení částky na zakrytí Spořilovské na začátku loňského roku požadoval už Kováříkův předchůdce ve funkci místostarosty Prahy 4, Pirát Tibor Vansa. I tehdy náměstek Scheinherr navýšení odmítl. Argumentoval tím, že projekt není dostatečně připraven. Za navýšení financí na projekt se neúspěšně přimlouval i opoziční pražský zastupitel Radomír Nepil z hnutí ANO.