K technickému muzeu na Letné dorazí desítky vozů Bugatti
Pro milovníky historie je Brescia druhé největší město v italské Lombardii, pyšnící se vzácnými památkami antické, středověké a renesanční architektury a výtvarného umění. Pro milovníky značky Bugatti je Brescia legendární závodní speciál na podvozku automobilu Bugatti 13, postavený v roce 1921.
Čtyři exempláře tohoto vozu, které Ettore Bugatti vyslal do závodu na okruhu poblíž výše zmíněného města, dojely do cíle na prvním až čtvrtém místě. Odtud pak vzešlo pojmenování těchto vozů, které působí jako typický spartánský závodní automobil z počátku dvacátých let – dokud si nevšimneme údajů o konstrukci motoru. Má totiž čtyři ventily ve válci, které jsou i v současné automobilové produkci výsadou výkonnějších a dražších vozů.
Přestože Bugatti pouhé tři roky po Brescii vyvinul prototyp ještě mnohem slavnějšího osmiválce T 35 (dodnes nejúspěšnějšího závodního vozu všech dob), lehký sportovní závodní čtyřválec rozhodně nezapadl v zapomnění. Ve dvacátých letech byl na podvozcích typů 13, 22 a 23 postaven v celkem 2000 exemplářích. Do dnešní doby ovšem vzniklo i velké množství rekonstrukcí a replik. Jednu z nejzdařilejších rekonstrukcí postavil sběratel, renovátor a prezident českého Bugatti klubu Jakub Stauch.
V Itálii a následně ve Francii se pořádá rallye s názvem Solo Brescia určená výhradně pro „pravé“ Brescie, tedy vozy Bugatti s čtyřválcovými motory o objemu 1,5 litru, rozvodem OHC, čtyřmi ventily ve válci a dvojitým zapalováním. Kromě nich jsou „v toleranci“ jen osmiválce Bugatti T 30 (které vznikly na podvozku Brescie) a některé prototypy.
„V letech 2016 a 2019 jsem byl s manželkou na dvou ročnících této rallye ve Francii a byl jsem dotázán, zda by bylo možné stejný sraz pořádat i v ČR. Myslel jsem si bláhově, že se na to zapomene a nebudu muset nic organizovat. Jenže při posledním setkání v Brescii vyšly najevo neshody mezi italským a francouzským Bugatti Clubem i přání členů klubů v dalších zemích, aby se příští ročník skutečně konal v České republice, “ vysvětlil Jakub Stauch, jak se zrodila akce s názvem Bugatti Brescia 2023 in the Czech Republic.
Jakub Stauch od loňského roku absolvoval nespočet jednání a najezdil tisíce kilometrů ve snaze najít vhodné místo pro sraz a najít zajímavé a bezpečné trasy pro týdenní akci. Dnes už má tento pozoruhodný podnik malý tým organizátorů – a především čtyři desítky účastnických vozů se smíšenými posádkami ze 17 zemí.
Díky tomu na nich uvidíme vedle známých a mezinárodních poznávacích značek B, CZ, CH, D, DK, F, I, NL, RO nebo USA značky z Irska, Litvy, Lucemburska nebo Lichtenštejnska, ale dokonce i z Nového Zélandu nebo Francouzské Polynésie. Můžeme potvrdit, že co do počtu národností bude toto setkání nejpestřejší, které se zatím konalo.
Posláním celé akce je podle Staucha nikoli měření závodních výkonů, ale představení naší země účastníkům a příznivcům akce po stránce kulturní, historické, ale například i gastronomické. Součástí akce jsou návštěvy a zastávky v západních, středních a jižních Čechách a denní trasy výletů jsou od 145 do 220 km. „Navštívíme hrady, zámky, technické a historické památky, soukromé sbírky i státní muzea. V úterý se popojede do kláštera v Plasích a v sobotu do Národního technického muzea, “ doplnil Jakub Stauch.