Dnes Pátek - obcasny-dest 9°C
Zítra Sobota - obcasny-dest 8°C
Pátek 4. 10. 2024
Svátek má František
Pražské drby
Co se v Praze povídá aneb Tak trochu jiný pražský bulvár
Pro inzerenty
Inzercí na serveru www.prazskypatriot.cz cílíte na pražské zákazníky
K propojení stanic metra D Pankrác a Olbrachtova zbývá prokopat 60 metrů tunelu
Stavba linky metra D, úsek mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova. Foto: Hochtief

K propojení stanic metra D Pankrác a Olbrachtova zbývá prokopat 60 metrů tunelu

K propojení stanic metra D Pankrác a Olbrachtova zbývá prokopat 60 metrů tunelu. Na stavbě je už vykopáno zhruba 1,6 kilometru tunelů, což je polovina. Dokončena byla například ražba dvojkolejného tunelu, zahájena ražba propojovacího tunelu linek C a D nebo obratových tunelů a těch pro eskalátory. Novinářům to řekli představitelé hlavního města, dopravního podniku (DPP) a dodavatelů. Stavba začala před rokem a dosud do DPP investoval zhruba 1,8 miliardy korun. Ražby na prvním úseku metra D budou trvat ještě necelé tři roky, tedy zhruba do přelomu let 2025 a 2026. Stavbu provádějí společnosti Hochtief, Subterra a Strabag.

Na budovaný úsek z Pankráce na Olbrachtovu naváže část z Olbrachtovy na Nové Dvory. Celkové náklady by měly být při započtení inflace předběžně 52,09 miliardy korun. Přesná cena ale vzejde až z výsledku soutěže na stavebníka pro druhý zmíněný úsek. Jako poslední bude vybudován úsek z Nových Dvorů do Depa Písnice.

„Je to investice do budoucnosti pražské dopravy. Pokud vše půjde, tak jak má být, první cestující se v autonomních vozech bez řidičů, projedou už na konci roku 2029. Máme vyražených už 1,6 kilometru nových tunelů metra D. Celkem už bylo od zahájení výstavby vytěženo 67 848 metrů krychlových rubaniny a bylo použito 17 831 metrů krychlových betonu," řekl primátorův náměstek Zdeněk Hřib (Piráti).

Dělníci dokončili ražbu dvojkolejného tunelu, který spojuje budoucí stanice Pankrác a Olbrachtova. „Razíme jednotlivé jednokolejné úseky před stanicí Olbrachtova, protože tam se tunel rozdvojuje pro vjezd do stanice. A zahájili jsme ražbu tunelové propojky, která propojí trasy linky C a D. Probíhají nějaké práce na geologickém zajištění pro přípravu a zahájení ražeb jednotlivých stanic, zejména stanice Pankrác je poměrně náročná a velká, je to přestupní stanice," řekl ČTK předseda představenstva společnosti Hochtief CZ Tomáš Koranda.

Zasedá hodnotící komise, která posuzuje nabídky dodavatelů na stavbu navazujícího úseku z Olbrachtovy na Nové Dvory. „My bychom velmi rádi, ale to znamená, že vše půjde hladce, na podzim zahájili výstavbu tohoto úseku společně s přístupovými tunely z Depa Písnice," řekl ředitel DPP Petr Witowski.

Vliv na cenu má mimo jiné inflace i ceny energií a práce. DPP počítal s tím, že druhá etapa vyjde na 23 či 24 miliard, avšak podle Witowského cenové nabídky uchazečů jsou vyšší, než byl odhad DPP.

Příprava stavby metra D se potýkala s řadou problémů. Město se muselo dohodnout s vlastníky pozemků podél plánované trasy. K dohodě všechny strany, kterých se týká stavba Pankrác-Nové Dvory, dospěly v roce 2019.

Co se týče trasy z Nových Dvorů do Písnice, tam podniku chybí potřebná povolení a zároveň je potřeba ještě vyřešit majetkoprávní vztahy k pozemkům potřebným k výstavbě.

„Stoprocentní majetkové zajištění je po Nové Dvory a jak se blížíme k depu, majetkoprávního zajištění je méně a méně. Zatím nás to ale v ničem nebrzdí," řekl Witowski. Harmonogram celé výstavby to podle něj neohrožuje, neboť nejdéle potrvá mezi Pankrácem a Olbrachtovou.


Autor: ČTK

Pojištění elektromobilů nabízí specifické výhody

2. října 2024 ve 20:42

Kooperativa od začátku října nabízí nové pojištění, speciálně připravené pro elektromobily. Je určeno pro vozidla s pohonem čistě na elektřinu, ne tedy hybridy nebo plug-in hybridní vozidla a platí po celé Evropě.

Komentovaná jízda tramvají T3 Coupé

29. září 2024 v 07:49

Při příležitosti prvního výročí zahájení tramvajové trati na Dědinu se koná 2. října od 17 hodin dopravní exkurze – vyhlídková komentovaná jízda tramvají T3 Coupé.

Mlha? Nehrajte s ní závod! Je to soupeř, kterého nemůžete porazit

26. září 2024 ve 21:29

Mlha představuje pro řidiče výrazné riziko, především kvůli omezené viditelnosti a zkreslenému vnímání rychlosti i vzdálenosti jiných vozidel či překážek na silnici. „Mlžné prostředí zhoršuje orientaci řidičů, ti pak mohou neúmyslně přeceňovat své schopnosti. Zároveň dochází k zamlžení okolních...

Další články
Nahoru