dnes
Neděle - jasno
20°C
zítra
Pondělí - jasno
18°C
pozítří
Úterý - obcasny-dest
14°C
Byznys

K EET se přihlásilo přes 39 tisíc podnikatelů. Opozdilcům hrozí až půlmilionové pokuty

Od 1. prosince začala fungovat elektronická evidence tržeb. Jen během prvního dne restauratéři a hoteliéři do systému odeslali 2,8 milionu účtenek, za čtyři dny provozu už to bylo přes 10 milionů a ve středu 7. prosince evidovalo Generální finanční ředitelství k sedmé hodině ranní přes 16 milionů účtenek. Do EET se zatím připojilo 39 015 podnikatelů. 

Podle dřívějších odhadů se první vlna elektronické evidence tržeb dotkla kolem 40 tisíc podnikatelů.
Podle Asociace hotelů a restaurací ČR ukončí kvůli EET činnost 15 až 20 procent podnikatelů. Někteří se rozhodli povinnost evidovat tržby ignorovat. Těm, kteří se do systému přihlásí pozdě, hrozí pokuty.

„Podnikateli vzniká povinnost zaevidovat tržbu v okamžiku jejího přijetí. To znamená, že restaurace, která měla například od 1. prosince zavřeno a otevře až v příštím roce, nemusí být zatím v systému zaregistrována. Pokud však podnikatel běžně přijímá tržby podléhající evidenci, a přitom je neeviduje, porušuje tím zákon. A za porušení zákona mu hrozí sankce. Za nezasílání datových zpráv o evidované tržbě nebo za nevystavování účtenek hrozí sankce v rozmezí od jedné koruny až do půl milionu. Pokud bude docházet k záměrnému a opakovanému porušování zákona, může sankce dosáhnout právě maximální hranice 500 tisíc korun, v extrémních případech může dojít i k dočasnému uzavření provozovny,“ varovala Blanka Štarmanová, daňová poradkyně společnosti TaxVision a portálu www.eDane.cz.

Ostrý start elektronické evidence tržeb proběhl téměř bez problémů. Někteří podnikatelé si ale stěžují na nárůst byrokracie a zvýšení nákladů.

„Během prvních dní provozu jsme měli menší problémy s připojením na finanční úřad. Poskytovatel si nás nechal až na konec, proto jsme se v jedné restauraci připojovali na modul elektronické evidence tržeb den předem, ve druhé až k 1. prosinci. Po připojení systém fungoval téměř bez problémů. Řadu povinností bylo ale třeba splnit před samotným spuštěním elektronické evidence tržeb. Bylo třeba udělat nový jídelní lístek, zaplatit grafika, překlady a tisk, nutné bylo připravit data do kasy a předat informace o změně v legislativě zaměstnancům – to vše samozřejmě stálo spoustu času a peněz,“ popsal přípravy Tomáš Vobořil, majitel restaurací Podolka a Podolka Karlín.  

Podnikatelé mohou jako kompenzaci vzniklých nákladů uplatnit jednorázovou slevu. Podle nich je ale výše slevy nedostatečná a vzniklé náklady nepokryje.

„Podnikající fyzické osoby, kterým v daném roce vznikla povinnost evidovat tržby, mohou uplatnit jednorázovou slevou na dani ve výši pět tisíc korun. V souvislosti se zákonem o evidenci tržeb došlo také k 1. prosinci ke snížení DPH v oblasti stravovacích služeb z 21 na 15 procent s výjimkou alkoholických nápojů,“ popsala Štarmanová.

Kontroly se zatím neplánují. Finanční správa začne kontrolovat, jak provozovny dodržují elektronickou evidenci tržeb, až po sběru potřebných dat. „V prvních dnech po ostrém startu EET musí být nejdříve sesbírána data z účtenek a vytvořena základna pro jejich další vyhodnocení. Analýza došlých dat a sběr podnětů umožní následně správci daně efektivně a cíleně provádět kontroly přímo v provozovnách,“ uvedla Petra Petlachová, tisková mluvčí Generálního finančního ředitelství.

Podle analýz by měla finanční správa nejprve vytipovat podnikatele, kteří hotovostní tržby vůbec neevidují – ti by tak v hledáčku kontrolorů měli skončit jako první. Po provozovatelích restaurací a hotelů začnou v březnu tržby evidovat maloobchody a velkoobchody. A podnikatelé z této oblasti už se na nástup elektronické evidence připravují. K 5. prosinci si potřebné autentizační údaje vyzvedlo celkem 51 788 podnikatelů.


Libor Dvořák se Štěpánem Landíkem nově řídí ERV Evropskou pojišťovnu

10. dubna 2019 v 10:39

Libor Dvořák je od dubna novým předsedou představenstva a generálním ředitelem ERV Evropské pojišťovny, Štěpán Landík v představenstvu už od ledna zodpovídá za obchod a marketing. Nové vedení chce pokračovat v nastavené cestě specializované pojišťovny, která se zaměřuje na kvalitu služeb...

Podnikatelům poradí nové webové stránky

8. dubna 2019 v 15:15

Magistrát hlavního města Prahy a jím zřízené Podnikatelské a inovační centrum hl. m. Prahy spouštějí nové webové stránky, které jsou určeny nejenom pro začínající podnikatele. Poradí startupovým projektům, pomohou firmám s inovacemi a propojí pražské a zahraniční podnikatele.  Nová doména...

innogy go! Ve Varšavě je největší polský carsharing elektromobilů

4. dubna 2019 v 16:28

Ve Varšavě zahájila provoz nová služba na sdílení automobilů s názvem innogy go!, která obyvatelům polské metropole nabídne pro přesuny po městě výhradně elektromobily. Flotilu v bílozelených barvách bude tvořit 500 vozů BMW i3. Pro sportovní nadšence bude brzy k dispozici také 30 vozů...

V březnu bylo vyhlášeno 73 bankrotů obchodních společností, nejvíce od listopadu 2017

4. dubna 2019 v 07:54

V březnu letošního roku bylo vyhlášeno 73 bankrotů obchodních společností, 441 bankrotů fyzických osob podnikatelů a 1 219 osobních bankrotů. Zároveň bylo podáno 95 návrhů na bankrot obchodních společností, 418 návrhů na bankrot fyzických osob podnikatelů a 1 168 návrhů na osobní bankrot. Vyplývá...

Skupině innogy se vloni na českém trhu dařilo, kvůli teplému počasí však vydělala méně

3. dubna 2019 ve 14:34

Energetická skupina innogy v loňském roce na českém trhu utržila celkem 42,5 miliardy korun, potvrdila tak úroveň tržeb z roku 2017. Velmi teplé počasí se však podepsalo na meziročním poklesu prodeje zemního plynu domácnostem a maloodběratelům o 1,9 TWh a snížení zisku po zdanění o 14 % na...

Albert v Dejvicích otevřel pro zákazníky zcela v novém

29. března 2019 v 08:12

Zákazníci dejvického supermarketu Albert v ulici Československé armády si od středy 27. března mohou užívat nákupy v novém. Obchod se po třítýdenní přestavbě představil v modernější a přehlednější podobě.

Další články
Nahoru