dnes
Úterý - zatazeno
27°C
zítra
Středa - polojasno
32°C
pozítří
Čtvrtek - polojasno
31°C
Byznys

K EET se přihlásilo přes 39 tisíc podnikatelů. Opozdilcům hrozí až půlmilionové pokuty

Od 1. prosince začala fungovat elektronická evidence tržeb. Jen během prvního dne restauratéři a hoteliéři do systému odeslali 2,8 milionu účtenek, za čtyři dny provozu už to bylo přes 10 milionů a ve středu 7. prosince evidovalo Generální finanční ředitelství k sedmé hodině ranní přes 16 milionů účtenek. Do EET se zatím připojilo 39 015 podnikatelů. 

Podle dřívějších odhadů se první vlna elektronické evidence tržeb dotkla kolem 40 tisíc podnikatelů.
Podle Asociace hotelů a restaurací ČR ukončí kvůli EET činnost 15 až 20 procent podnikatelů. Někteří se rozhodli povinnost evidovat tržby ignorovat. Těm, kteří se do systému přihlásí pozdě, hrozí pokuty.

„Podnikateli vzniká povinnost zaevidovat tržbu v okamžiku jejího přijetí. To znamená, že restaurace, která měla například od 1. prosince zavřeno a otevře až v příštím roce, nemusí být zatím v systému zaregistrována. Pokud však podnikatel běžně přijímá tržby podléhající evidenci, a přitom je neeviduje, porušuje tím zákon. A za porušení zákona mu hrozí sankce. Za nezasílání datových zpráv o evidované tržbě nebo za nevystavování účtenek hrozí sankce v rozmezí od jedné koruny až do půl milionu. Pokud bude docházet k záměrnému a opakovanému porušování zákona, může sankce dosáhnout právě maximální hranice 500 tisíc korun, v extrémních případech může dojít i k dočasnému uzavření provozovny,“ varovala Blanka Štarmanová, daňová poradkyně společnosti TaxVision a portálu www.eDane.cz.

Ostrý start elektronické evidence tržeb proběhl téměř bez problémů. Někteří podnikatelé si ale stěžují na nárůst byrokracie a zvýšení nákladů.

„Během prvních dní provozu jsme měli menší problémy s připojením na finanční úřad. Poskytovatel si nás nechal až na konec, proto jsme se v jedné restauraci připojovali na modul elektronické evidence tržeb den předem, ve druhé až k 1. prosinci. Po připojení systém fungoval téměř bez problémů. Řadu povinností bylo ale třeba splnit před samotným spuštěním elektronické evidence tržeb. Bylo třeba udělat nový jídelní lístek, zaplatit grafika, překlady a tisk, nutné bylo připravit data do kasy a předat informace o změně v legislativě zaměstnancům – to vše samozřejmě stálo spoustu času a peněz,“ popsal přípravy Tomáš Vobořil, majitel restaurací Podolka a Podolka Karlín.  

Podnikatelé mohou jako kompenzaci vzniklých nákladů uplatnit jednorázovou slevu. Podle nich je ale výše slevy nedostatečná a vzniklé náklady nepokryje.

„Podnikající fyzické osoby, kterým v daném roce vznikla povinnost evidovat tržby, mohou uplatnit jednorázovou slevou na dani ve výši pět tisíc korun. V souvislosti se zákonem o evidenci tržeb došlo také k 1. prosinci ke snížení DPH v oblasti stravovacích služeb z 21 na 15 procent s výjimkou alkoholických nápojů,“ popsala Štarmanová.

Kontroly se zatím neplánují. Finanční správa začne kontrolovat, jak provozovny dodržují elektronickou evidenci tržeb, až po sběru potřebných dat. „V prvních dnech po ostrém startu EET musí být nejdříve sesbírána data z účtenek a vytvořena základna pro jejich další vyhodnocení. Analýza došlých dat a sběr podnětů umožní následně správci daně efektivně a cíleně provádět kontroly přímo v provozovnách,“ uvedla Petra Petlachová, tisková mluvčí Generálního finančního ředitelství.

Podle analýz by měla finanční správa nejprve vytipovat podnikatele, kteří hotovostní tržby vůbec neevidují – ti by tak v hledáčku kontrolorů měli skončit jako první. Po provozovatelích restaurací a hotelů začnou v březnu tržby evidovat maloobchody a velkoobchody. A podnikatelé z této oblasti už se na nástup elektronické evidence připravují. K 5. prosinci si potřebné autentizační údaje vyzvedlo celkem 51 788 podnikatelů.


Rádio Expres FM zaznamenává nejvyšší poslechovost za svou historii. Dopomohla i nová večerní show

14. srpna 2018 v 10:50

Pražské rádio Expres FM má nejvyšší poslechovost ve své šestnáctileté historii. Vyplývá to z aktuálních výsledků průzkumu Radioprojektu, které potvrdily vzestupnou tendenci v rámci denní i týdenní poslechovosti stanice. 

Bezpečné dodávky plynu jistí každý den 230 pracovníků pohotovostní služby

8. srpna 2018 v 15:33

Více než dvě stě plynařů je připraveno v jakoukoli denní dobu okamžitě vyrazit a co nejrychleji prověřit hlášení o závadách nebo úniku plynu, které lidé oznamují prostřednictvím nonstop linky plynové pohotovosti na čísle 1239. Pracovníci společnosti GridServices se v rámci skupiny innogy starají...

Sledujte sdílení kol a automobilů v aplikaci Moje Praha

8. srpna 2018 v 09:14

Po více jak půlročním provozu přichází aplikace Moje Praha s novinkami, které přinášejí Pražanům nové praktické informace. Vedle přehledu kulturního dění v metropoli a navigační služby na nejbližší místa ve veřejném prostoru, jako jsou úřady, volná parkovací místa, dětská hřiště, lékárny nebo...

Daniel Barták je bezpečnostním ředitelem DPP

3. srpna 2018 v 09:43

Dopravní podnik má od 1. srpna nového bezpečnostního ředitele. Nově bude funkci vykonávat Daniel Barták. Nahradil tak Antonína Fedorka, který k 31. červenci ukončil v DPP pracovní poměr.

V pololetí přibylo nejvíce podnikatelů za poslední tři roky

3. srpna 2018 v 08:17

V prvním pololetí roku 2018 začalo v České republice podnikat 31 187 fyzických osob, zatímco své podnikání ukončilo 24 698 lidí. Díky tomu v České republice přibylo během prvního pololetí 6 492 fyzických osob podnikatelů, o 43 % více než před rokem a nejvíce za poslední tři roky. Počet podnikatelů...

Počet českých firem s britským vlastníkem stále roste

1. srpna 2018 ve 12:05

Velká Británie by měla opustit Evropskou unii koncem března 2019. Poradenská společnost Bisnode, která dlouhodobě sleduje vzájemné vazby a propojení mezi ekonomickými subjekty, zveřejnila analýzu, ve které porovnává, jak se brexit vyvíjí z pohledu podnikání britských firem v České republice....

GasNet se soustředí na podporu seniorů. Za 10 let už firma věnovala více než 25 milionů korun

27. července 2018 ve 12:10

Polohovací lůžka, antidekubitní a zdravotní matrace a hygienické pomůcky – to jsou nejčastější položky nákupů pořizovaných z finančních darů pro domovy seniorů, hospice a další zdravotní a sociální zařízení. Takové zjištění vyplynulo z průzkumu společnosti GasNet ze skupiny innogy. Největší...

V prvním pololetí vzniklo 16 154 nových firem, hodně společností ale také zaniká

25. července 2018 v 15:19

V roce 2017 vzniklo nejvíc firem od předkrizového roku 2007. Loňský rekord v počtu nově registrovaných firem se zřejmě letos překonat nepodaří, přesto podnikatelé zakládají nové firmy stále rychlým tempem. V prvním pololetí jich vzniklo 16 154, což je o 7 procent méně než ve srovnatelném období...

Další články
Nahoru