Jiří Kovanda proti zbytku světa
4. dubna 2014 07:14
Jiří Kovanda (* 1953), jeden z nejvýznamnějších umělců žijících v České republice, uskutečňoval koncem sedmdesátých let nenápadné akce v interiéru i ve veřejném prostoru. Tyto akce se často jen nepatrně lišily od běžného života: vrážení do kolemjdoucích, čekání na zazvonění telefonu, pokus seznámit se s dívkou nebo útěk před skupinou přátel. Kovandova poetická a zároveň politická gesta se zabývala jednáním jednotlivce v rámci společnosti a osamělostí v moderním světě, čímž přesáhl kontext života v totalitním Československu.
Přesto byl tehdy Kovanda se svou tvorbou izolovaný a vzdálený vrstevníkům i umělecké komunitě. Z této situace vycházeli autoři výstavy, která Kovandově tvorbě dává překvapivý nový rámec. Jeho vybrané rané práce jsou zasazeny do kontextu reprodukcí a fotokopií výtvarných děl mnoha světoznámých tvůrců. Každé jeho dílo vyvolává vizuální odezvu a intuitivní propojení s díly ostatních umělců minulosti i současnosti. Tvorba Jiřího Kovandy tak v centru sítě z obrazů dokládá svou univerzálnost.
Tato výstava je autorským projektem francouzských kurátorů Guillauma Désangese a Françoise Pirona. Poprvé se konala v září 2006 v galerii gb agency v Paříži, poté putovala do De Appel Arts Centre v Amsterdamu, do Passerelle Centre d’art contemporain v Brestu, na Akademii výtvarného umění ve Valence a do Centro de Arte Santa Mónica v Barceloně. Výstava je rozšířena o umělcovo site-specific dílo a o jeho nové koláže a skulptury vycházející z raných prací.
V horním patře výstavních prostor představí Jiří Kovanda ukázky z nové tvorby, pojaté jako volná a znepokojivá reakce na hlavní část výstavy. Soubor pohrávající si s topografickou podobností obou prostor zahrne koláže, objekty a instalace tvořící jakési deformované ozvěny raných děl vystavených o patro níž.
Podstatou je tu snaha o setrvalou přítomnost silných, byť podprahových, vazeb existujících v Kovandově dí-le napříč časem a bez ohledu na volbu techniky.