
Jedno z nejkrásnějších vyhlídkových míst na centrum Prahy se dočkalo úpravy
14. srpna 2020 18:22

Původní stav prostranství u letenské vyhlídky
Pro pořízení jednoho z nejhezčích záběrů Malé Strany nebo údolí Vltavy už tak nebude nutné nebezpečně přelézat kamenný stupeň a vyšlapávat horní část svahu.
Původní asfaltová plocha, která byla již ve špatném technickém stavu, byla nahrazena propustnou žulovou dlažbou. „Postupujeme tak v duchu našeho plánu adaptace na změnu klimatu,“ uvedl náměstek pražského primátora pro oblast životního prostředí Petr Hlubuček. Vyhlídka byla doplněna i o nové odpadkové koše a historizující lavičky.
Celkové náklady dosáhly 800 tisíc korun a byly plně hrazeny z rozpočtu hlavního města. Jedná se tak za poslední rok o úpravu již druhé výrazné vyhlídky v Letenských sadech.
Letos na jaře byla již dokončena rozsáhlá celková revitalizace celé východní části parku a loni v prosinci tam byla hotova nová vyhlídka v místě bývalé horní stanice lanovky. Místo bylo dlouhodobě neupravené a zanedbané, zbytky zdí se nacházely v havarijním stavu.
Vyhlídka vznikla úpravou prostoru s využitím zbytků opěrných stěn, základů původní budovy a repasovaného originálního zábradlí. Tato úprava zamezí potenciální erozi svahu. Vyhlídka má jemné noční osvětlení, symbolizující zaniklou trasu původní dráhy. Samotná stavba byla doplněna o vysazený javor. Na místě stojí dvojjazyčná informační tabule. Celkové náklady na novou vyhlídku a úpravy jejího okolí přišly na 2,3 milionu korun.
Původní lanová dráha byla zprovozněna 31. května 1891. Vedla od tehdejšího řetězového mostu k restauraci v sadech. Nejprve byla poháněna podobně jako petřínská lanovka takzvaným systémem vodní převahy, později byla v roce 1903 elektrifikována podle projektu Františka Křižíka.
Během 1. světové války byl její provoz omezen, nicméně fungovala až do roku 1922. V roce 1926 byla lanovka soukromým podnikatelem přestavěna na pohyblivé schodiště, které fungovalo do roku 1935. Často ho využívali fotbalová fanoušci. Jízdné stálo 50 haléřů.
V letech 1949 až 1951 pak obě stanice a trasa dráhy zanikly při výstavbě Letenského tunelu. Na místě zůstaly jen zbytky opěrných zdí nalézajících se v horní části trasy.