dnes
Pátek - jasno
4°C
zítra
Sobota - zatazeno
3°C
pozítří
Neděle - zatazeno
1°C
Jedna z lávek pro pěší na železničním mostě je znovu otevřena
Zábradlí je oproti zbytku mostu natřeno zeleně. To bylo na popud památkářů, neboť most měl tuto barvu v době, kdy byl postaven. Foto: TSK

Jedna z lávek pro pěší na železničním mostě je znovu otevřena

Pražská Technická správa komunikací (TSK) ve čtvrtek otevřela pro pěší jižní lávku na železničním mostě z Podskalí na Smíchov. Oprava vyšla na asi 10 milionů korun. Novinářům to dnes řekl náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD) a představitelé radnic Prahy 2, 5 a TSK. Lávky na mostě byly kvůli havarijnímu stavu uzavřeny loni v prosinci. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), které most patří, řeší osud památkově chráněného mostu. V minulosti se objevily návrhy na jeho zbourání. Proti jsou památkáři.

Lávky na železničním mostě u Výtoně TSK uzavřela 15. prosince 2017 z důvodu jejich havarijního stavu, který odpovídal stupni VII. „Lávky byly již ve stavu, že byly nebezpečné, proto jsme se rozhodli je uzavřít. Bylo potřeba vyměnit zrezlé části konstrukce a opatřit je protikorozním nátěrem. Rekonstruovat se musela i zdeformovaná dřevěná mostovka a schodiště,“ uvedl radní pro dopravu Petr Dolínek. 

Části lávky, které se měnit nemusely, potřebovaly alespoň základní ošetření a důkladné vyčištění. Ani to však nebyl lehký úkol, protože barva, kterou byl most natřený, byla jedovatá. „Abychom nekontaminovali Vltavu, musel dodavatel pracovat pod plachtami a most čistit nikoliv vodou, ale pískem. Tato metoda se nazývá otryskání a používá se při ní zvláštní kompresor, který dokáže použitý písek znovu nasát a opakovaně ho použít,“ popsal proces prací generální ředitel TSK Petr Smolka „Také vzhledem k památkové ochraně mostu byla použita unikátní metoda takzvaného nýtování, která se již normálně nevyužívá,“ dodal.

„Pro obyvatele Prahy 5 je pěší lávka na železničním mostě klíčovou spojnicí mezi dolním Smíchovem a Výtoní na Praze 2, a vždy byla velmi využívána. Proto jsem dlouhodobě stál o co nejrychlejší rekonstrukci a její znovuotevření. Jsem rád, že se tak podařilo ještě letos na podzim,“ doplnil starosta Prahy 5 Pavel Richter.

Železniční most spravuje Správa železniční dopravní cesty. TSK spravuje pouze lávky pro pěší. Oprava severní lávky je naplánována od jara příštího roku.

Problémy se stavem mostů řeší Praha dlouhodobě. Na začátku loňského prosince dokonce spadla lávka pro pěší mezi Císařským ostrovem a Trojou. Při nehodě byli zraněni čtyři lidé. Praha řeší opravu například Libeňského mostu, u kterého čeká, zda jej ministerstvo kultury prohlásí památkou. Ve špatném stavu je i Hlávkův a Palackého most.

Mostaři loni uskutečnili 1019 prohlídek mostů, a to jak běžných, mimořádných tak i takzvaně zrychlených. Náklady na údržbu byly loni přes 210 milionů a v roce 2016 to bylo 229 milionů.


Odtah vozidla při havárii na vodovodní či kanalizační síti hradí PVK

Včera ve 12:11

Pražské vodovody a kanalizace musí havárii na vodovodní či kanalizační síti neprodleně odstranit. V této souvislosti mají podle zákona o vodovodech a kanalizacích možnost rozhodnout o odtahu vozidla, které brání opravě. „Vůz vždy zamíří na odstavné parkoviště, kde je bezplatně vydán majiteli....

Na střeše Kliniky chce skupina pěti aktivistů zůstat i další dny

15. ledna 2019 v 11:15

Na střeše bývalé plicní kliniky v Jeseniově ulici na pražském Žižkově nadále zůstává skupina pěti aktivistů, pro které bylo Autonomní sociální centrum Klinika domovem. Obávají se, že budova vlastněná Správou železniční dopravní cesty (SŽDC) zůstane po vyklizení prázdná, proto plánují na střeše...

Další články
Nahoru