dnes
Sobota - zatazeno
6°C
zítra
Neděle - obcasny-dest
5°C
pozítří
Pondělí - obcasny-dest
6°C
Jarní únava vás letos nedostane! Rady nad zlato
Důležitou součástí prevence proti jarní únavě je pohyb. Foto: Jindřich Dvořák

Jarní únava vás letos nedostane! Rady nad zlato

I když si to možná nechcete připustit, váš organismus je po letošní dlouhé zimě zesláblý a vyčerpaný. Snáze tak na něj doléhá jarní únava. Té se však můžete jednoduše bránit. Společně s poradkyní zdravého životního stylu Janou Tamchynovou vám poradíme, jak na to.

Stop jarní únavě

Věnujte se sami sobě

Buďte pozitivní

Hýbejte se

Odpočívejte

Smějte se

Dodržujte pitný režim

„Svou stravu nyní odlehčete. Vyvarujte se živočišných a nekvalitních tuků, to znamená vepřového a hovězího masa, jakýchkoli uzenin, bílé mouky a bílého cukru,“ říká Jana Tamchynová.

Podle ní pocity únavy po zimě způsobuje z velké míry strava. V předchozích měsících se pravděpodobně v jídelníčku mnoha Pražanů objevilo větší množství těžkých a energetických jídel. Lidský organismus je v zimě nastaven tak, že potřebuje vydatnější „zásobování“, aby přečkal toto období.

Co však v zimě nevadilo, na jaře způsobuje přibývání na váze a s tím související únavu. Jestliže musíte sladit, pak hnědým nerafinovaným cukrem či javorovým sirupem. Jezte „živá“ jídla, tedy saláty, syrovou listovou zeleninu, lehce stravitelné polévky, obiloviny, luštěniny a ovoce.

Přirozená strava

Ideální jsou také různé obilné kaše ochucené mákem, rozinkami, ovocem, medem, kokosem, anebo také s česnekem, osmahnutou cibulkou, houbami, či rajčatovým protlakem.

Do salátů a polévek přidávejte čerstvé lístky prvních zelených bylinek, kopřiv, pampelišek a květů sedmikrásek. Vše čerstvě zelené působí v tomto období na organismus blahodárně.

„Strava by měla být nyní co nejpřirozenější a odpovídající našim podmínkám, ve kterých žijeme a kterými prochází jarní období,“ pokračuje Jana Tamchynová. Vyvarujte se na určitou dobu konzumaci exotického ovoce. Vysaďte také mléko, mléčné výrobky a tučné sýry, aby se vnitřnosti snáze čistily od zimních nánosů kalorických a tučnějších jídel.

Vaše strava by měla být bohatá na vitamín C, který zvyšuje odolnost a snižuje hladinu cholesterolu v krvi. „Céčko“ dostanete do organismu například z hlávkového salátu, papriky, kapusty či kysané zelí. Na jaře je důležitý víc než kdy jindy také přísun vitamínů A a D.

Pozor na nápor energie

„Mějte na mysli, že jarní únava neškodí, pokud není abnormální. Na jaře je síla přírody obzvlášť velká a může být až destrukční, protože se nemilosrdně zbavuje všeho, co není životaschopné a co je pro tělo „odpadem“. Je proto dobré respektovat rytmus svého těla, chodit pravidelně spát, pravidelně se rozhýbávat po zimě a nic nepřehánět,“ sděluje Jana Tamchynová.

Obzvláště jarní slunečné dny jsou nebezpečné. Slunce stimuluje hluboce očistné procesy v těle. Nápor energie však nemusí vždy dobře působit na právě se probouzející orgány v těle, které sotva stačily přepnout na režim zvýšené aktivity. Jenže náš rozum a mozek stimulovaný sluncem to nevnímá a začne nerozvážně rozhazovat energii, neregistruje vtíravý chlad, nedostatečné oblečení.

Od země je ještě hodně zima, ale to pocitově stěží rozpoznáme. Respektujte únavu, nepřepínejte se a myslete na pozitivní věci. „S veselou myslí dokáže být i únava příjemná,“ dodává poradkyně zdravého životního stylu Jana Tamchynová.

Pitný režim a pohyb

Dodržujte pitný režim, nedostatek tekutin totiž způsobuje únavu i bolesti hlavy. Vyzkoušejte čerstvou šťávu z červené řepy a mrkve, čaj z vilcacory, lapacha a svízele syřišťového. V tomto období jsou vhodné také čaje z mladých kopřiv, listů břízy, smetanky lékařské, řebříčku, sedmikrásky a řeřichy.

Mezi nejúčinnější prostředky, jak se zbavit následků zimy a zabránit hrozící únavě, patří pohyb. Pobyt v probouzející se přírodě vás pozitivně psychicky ovlivní. Mělo by jít o cílené a pravidelné procházky svižnějším tempem, alespoň půl hodiny denně na čerstvém vzduchu, nejlépe v lese, či parku.

K tomu přidejte jízdu na kole, práci na zahrádce a dechová cvičení, propojená s jógovými cviky. Přiměřená fyzická aktivita povzbudí krevní oběh, díky čemuž se zbavíte nejen pocitů únavy a vyčerpání, ale i špatné nálady, stresu a úzkosti. V jarní přírodě si uvědomíte, jak se prodlužuje den, což vás pozitivně psychicky ovlivní, takže deprese a únava nemají šanci


Autor: Dalibor Kracík
Další články
Nahoru