Jak si z Black Friday neudělat černý pátek
21. listopadu 2023 09:03
„Lidé kvůli slevě nakoupí i to, co vůbec nepotřebují. Proti zbytečnému utrácení může pomoci stručný seznam toho, co můžeme opravdu potřebovat. Falešný tlak mohou vytvářet informace o omezené dostupnosti zboží a uváděné procento slevy. Přitom cena po slevě v jednom e-shopu může být ve výsledku klidně vyšší cena než v jiném bez slevy. Proto je dobré se – i když nám e-shop oznamuje, kolik zbývá kusů – vždy na chvíli zastavit a porovnat ceny z jiných obchodů,“ doporučuje Ondřej Tichota, ředitel Evropského spotřebitelského centra Česko, které se zabývá právy spotřebitelů při nakupování na jednotném trhu EU.
Ze zákona jsou prodejci povinni uvádět míru slevy oproti nejnižší ceně daného produktu v posledních 30 dnech. Soulad s tímto pravidlem kontroluje Česká obchodní inspekce, při které ESC Česko působí. Prodávající by si pak měli sami zkontrolovat, kam jsou dle obchodních podmínek povinni zaslat zboží při odstoupení od smlouvy do 14 dnů nebo při reklamaci.
„Stále se na nás obrací spotřebitelé s tím, že e-shop byl v češtině a zboží přišlo ze skladu v Česku, ale že až následně zjistili, že zboží musí zaslat například do Slovinska, Rumunska nebo Číny. S náklady na zásilku do zahraničí nepočítali a také mají náhlou obavu, aby odstoupení nebo reklamace dopadlo dobře. Porozhlédnout se před nákupem v e-shopu přitom zabere chvilku,“ připomíná Ondřej Tichota.
Základní poučka podle něj zní: podívat se krátce do obchodních podmínek a také do recenzí předchozích zákazníků daného prodejce. Vedle hodnocení počtem hvězdiček je dobré si několik recenzí také přečíst. To platí dvojnásob u nabídek na sociálních sítích, kde se schovává řada anonymních prodejců.
Na webu ESC Česko www.evropskyspotrebitel.cz/podvod je návod, jak si prověřit dosud neznámého, pro spotřebitele nového prodejce. Například lze zjistit datum založení daného e-shopu – pokud je starý jen pár měsíců, je třeba se mít na pozoru.
Někteří nakupující stále více zvažují podporu firem s etickými a udržitelnými postupy, šetrným přístupem k životnímu prostředí, zaměstnaneckou kulturou a podobně. I tato vodítka mohou spotřebitelům pomoci minimalizovat rizika podvodů a nevhodných nákupních rozhodnutí během Black Friday.