Jak se změní most pod Vyšehradem? Komise už doporučila vítěze soutěže
22. září 2022 22:28
„Zasedání hodnotící komise v rámci architektonické soutěže proběhlo 16. září. Na tomto zasedání komise vyhodnotila šest předložených nabídek, stanovila jejich pořadí a doporučila jednu z nabídek jako nejvýhodnější. Bližší informace o vítězném řešení sdělíme po následných právních krocích podle zákona o zadávání veřejných zakázek, což bude nejdříve na konci října,“ uvedla mluvčí. Do té doby podle ní není možné poskytnout informace o vítězném řešení.
Mezinárodní soutěžní dialog s názvem Železniční mosty pod Vyšehradem (běžně se v souvislosti s ikonickou stavbou užívá jednotné číslo, ale ve skutečnosti se jedná o soumostí tvořené několika na sebe navazujícími mosty, pozn. aut.) vyhlásila SŽ loni v květnu.
Přihlásilo se dvanáct účastníků. Hodnotící komise, kterou tvoří zástupci SŽ, magistrátu, druhé i páté městské části, ČVUT, Klubu za starou Prahu, Národního památkového ústavu a architekti, vybrala pro finální hodnocení šest návrhů. Posuzovalo se dopravní, architektonické a urbanistické řešení i budoucí provoz přemostění, dále technické parametry nebo omezení během výstavby.Zadavatel stanovil při vyhlášení dialogu jako závazný požadavek na překonání Vltavy třemi kolejemi. Ve všech předložených konceptech byla údajně tato podmínka respektována. Stejně tak i podmínka, aby bylo možné v soumostí vybudovat na Výtoni železniční zastávku.
Podle dřívějších vyjádření SŽ je samotný začátek stavby závislý na rychlosti projednání a vydání příslušného rozhodnutí dle Stavebního zákona. Předpokládá se, že by k úpravám soumostí pod Vyšehradem mohlo dojít v roce 2025.
Předloni SŽ požádala o sejmutí památkové ochrany, pod kterou je most od konce roku 2004. Udělala to kvůli nedostatečné kapacitě a havarijnímu stavu mostu.Kloknerův ústav ČVUT doporučil stavbu odstranit a nahradit ji novým tříkolejným mostem. Ministerstvo kultury nicméně na jaře 2020 rozhodlo o nesejmutí památkové ochrany z mostu, což znamenalo ochranu před demolicí.
Železniční most propojuje vltavské břehy v úrovni Výtoně. Byl zprovozněn v roce 1872 a měl jednu kolej. To postupně přestalo stačit, a tak na začátku 20. století došlo k výstavbě nového dvoukolejného mostu.