dnes
Neděle - prehanky-snih-dest
5°C
zítra
Pondělí - obcasny-dest
6°C
pozítří
Úterý - obcasny-dest
10°C
Jak postupovat, když máte oprávněné výhrady k pronajímanému bytu, ale s majitelem to nehne
Někteří nájemníci bytů musí v zimě ráno utírat hodně vody u oken, na zdech jsou fleky. Protože špatně větráte, slyší někdy od vlastníků. Foto: archiv

Jak postupovat, když máte oprávněné výhrady k pronajímanému bytu, ale s majitelem to nehne

Žijete v bytě, patřícímu některé z městských částí nebo soukromému majiteli, máte v něm vlhko, zlobí vás okna nebo třeba trouchnivějí podlahy, a jste si jisti, že za to nemůžete? Oslovíte pronajímatele a ten vás „vyprovodí“ s tím, že špatně větráte, nároky neuzná, nedostatky neodstraní a nájem nesníží? Pokud ano, tak je nejprve potřeba zjistit, zda jste postupovali opravdu důsledně. Přinášíme i další rady…

„Pokud takový spor vznikne, obě strany si mohou říkat, že mají pravdu. Jedna strana bude říkat, že se tam má větrat, druhá bude reagovat, že tak činí,“ uvedl pro server Pražský patriot předseda Sdružení nájemníků ČR Milan Taraba. Obecně podle něj platí, že pokud je závada v bytě, nájemce by měl pronajímatele oslovit prokazatelně a zároveň s nápravou chtít také sdělení termínu či lhůtu, kdy bude náprava provedena.

Nejlepší je podat žádost přes podatelnu

Jedná-li se o městskou část, je podle něj nejlepší odnést žádost do podatelny a nechat si pořídit orazítkovanou kopii. „V žádosti by mělo být zřetelně napsáno, co vlastně nájemce po pronajímateli chce, a to v návaznosti na smlouvu. Ta má velký význam, je důležité, co v ní je obsaženo. Nový občanský zákoník, který je hodně liberální, totiž nezrušil ani v minulosti uzavřená práva a povinnosti, je tedy třeba znát podmínky ujednání vztahu,“ řekl.

Pokud se jedná o závadu, která není drobná a nepatří do běžné údržby, měl by ji pronajímatel na žádost nájemce odstranit – havarijní závadu co nejdříve, jinou, která vyžaduje větší zásah (třeba mimo zimní období), pak v době, kdy ji vykonávat lze. „Pokud je závadou snížena kvalita bytu, nájemce může žádat uplatnění slevy z nájemného bytu,“ uvedl.

Jednat s pronajímatelem, ne se správcem

flek-zed-nahled Jednat by měl ale opravdu s pronajímatelem, nikoli třeba se správcovskou firmou. „Stávají se chyby, že lidé volají nějakému správci, občanský zákoník je ale postaven jasně – vztah pronajímatel versus nájemce. Jen kdyby pronajímatel doložil, že dal plnou moc správci, je nájemce oprávněn jednat se správcem a má to stejný charakter, jako by jednal s pronajímatelem,“ uvedl.

„V našich poradnách jsme zažili i to, že nám mnoho lidí říkalo, že mají závadu v bytě, uplatnili ji před deseti lety a dodnes se nic neděje. To je ale špatně. I v těchto závadách existuje lhůta promlčitelnosti, člověk se musí snažit, aby kauzu dotáhl do konce tak, aby to netrvalo déle než tři roky. Jinak jsou nároky promlčeny,“ řekl Taraba.

Nejzazší způsob: Stavební úřad nebo soud

Pokud to vše člověk podnikne a pronajímatel mu přesto nevyjde vstříc, zbývá podle předsedy Sdružení nájemníků ČR nejzazší způsob – požádat stavební úřad o místní šetření, případně uplatnit nárok sporu u soudu. „Nájemce by měl mít ale opravdu jasně prokázáno, že s pronajímatelem jednal, že odstranění závady nárokoval, ale nedostal odpověď nebo ji dostal zápornou či nedostatečnou. Nestačí říkat, že s ním jednal, je třeba to doložit,“ dodal.

Sdružení nájemníků ČR má po celé republice poradny, kam se mohou lidé obrátit s konkrétním dotazem. Za konzultaci s právníkem se platí 300 korun. V Praze je stálé Celostátní informační centrum pro bydlení (Nám. W. Churchilla 2, Praha 3, tel: 234 463 343, 733604828), stálá je i poradna CICB – Praha 1 (Těšnov 5, Praha 1).

Obrátit se můžete i na poradny

fleky-okno-nahled Občasná poradna se nachází v Informační kanceláři Praha 6 (Bělohorská 94, 728 722 298, 732 338 998, 733 604 828). Všechny tyto poradny mají jednotný e-mail: son@cmkos.cz. Občasná poradna Sdružení nájemníků ČR se nachází také v Praze 8, kde jsou konzultace pouze na základě telefonického objednání (602363066, 733604828, 603735613, bd-info@bd-info.cz). I zde se za konzultaci s právníkem platí 300 korun.

Sociální a bytové bezplatné poradenství poskytuje Život 90, organizace pomáhající seniorům – v přízemí Domu Portus (Karolíny Světlé 18, Praha 1, tel.: 222 333 500, e-mail: poradna@zivot90.cz).

Lidé se mohou obrátit i na bezplatnou internetovou sociálně právní poradnu KSČM – stačí napsat na mail poradna@kscm.cz. Odborníci se snaží zareagovat na dotazy do pěti pracovních dnů, v případě složitějších dotazů může být doba delší. Nadto je poskytováno bezplatné poradenství v právní, bytové a sociální oblasti každou středu od 16 hodin v Politických vězňů 9, Praha 1 (místnost 152, 3. patro, 222 897 471).

Čtete také na serveru Pražský patriot:

Právní poradna: Jaké máte možnosti obrany, když váš soused nezná význam slova ohleduplnost?

Právní poradna: Když vám počasí nedovolí být v práci, co s tím (ne)může dělat zaměstnavatel?


Autor: Anna Skálová
Další články
Nahoru