Dnes Sobota - obcasny-dest 22°C
Zítra Neděle - skorojasno 29°C
Sobota 25. 6. 2022
Svátek má Ivan
Zpravodajství
Aktuální zprávy z hlavního města
Jak bude vypadat přemostění pod Vyšehradem? Soutěž letos zamíří do finále, hodnotí se 12 návrhů
Železniční most pohledem z pravobřežní náplavky. Foto: Jan Puci

Jak bude vypadat přemostění pod Vyšehradem? Soutěž letos zamíří do finále, hodnotí se 12 návrhů

Loni zahájená architektonická soutěž na podobu železničního soumostí pod Vyšehradem pokračuje posuzováním návrhů, které odevzdalo dvanáct týmů. Zhruba v polovině letošního roku by vybraní soutěžící měli podat finální návrhy k posouzení. Následovat bude vyhlášení vítěze a uzavření smlouvy s ním. Server Pražský patriot o tom informoval Dušan Gavenda, mluvčí státní organizace Správa železnic, která soutěž vyhlásila. Samotná stavba by mohla začít zhruba za tři roky. 

Mezinárodní soutěžní dialog s názvem Železniční mosty pod Vyšehradem (běžně se v souvislosti s ikonickou stavbou užívá jednotné číslo, ale ve skutečnosti se jedná o soumostí tvořené několika na sebe navazujícími mosty, pozn. aut.) vyhlásila SŽ loni v květnu. V jaké fázi se nyní projekt nachází?

„Ke konci ledna předpokládáme finální ukončení jednání hodnoticí komise k předloženým konceptům řešení. Další průběh soutěžního dialogu závisí na výsledku jednání komise,“ uvedl Gavenda.

„Po vydání rozhodnutí o snížení počtu řešení a výzvy k podání upraveného konceptu by po zhruba třech měsících měli vyzvaní soutěžící prezentovat před hodnoticí komisí své upravené koncepty a po dalších dvou měsících podat finální nabídku. Ty pak budou hodnoceny a s vítězem by následně měla být uzavřena smlouva,“ pokračoval.

Podle dřívějších informací hodnotící komise, kterou tvoří zástupci SŽ, magistrátu, druhé i páté městské části, ČVUT, Klubu za starou Prahu a architekti vybere pro finální hodnocení maximálně šest návrhů. Mezi přizvanými odborníky jsou mimo jiné i zástupci Národního památkového ústavu.

V průběhu probíhající soutěže sice není možné sdělovat podrobnosti ve vztahu k jednotlivým soutěžícím, nicméně podle zjištění serveru Pražský patriot bylo hodnotící komisi předloženo celkem 12 konceptů, tedy všechny, které byly do soutěže zaslány. Všichni účastníci, kteří předložili žádost o účast v soutěžním dialogu, totiž podle Gavendy splnili požadovanou kvalifikaci a nikdo tedy nemusel být vyřazen.

Hodnocení jednotlivých konceptů podle mluvčího SŽ probíhá v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek, soutěžním řádem České komory architektů a zadávací dokumentací podle následujících kritérií: dopravní řešení, architektonické a urbanistické řešení, budoucí provoz, technické parametry, omezení během výstavby.

Zadavatel stanovil při vyhlášení dialogu jako závazný požadavek na překonání Vltavy třemi kolejemi. Ve všech předložených konceptech byla podle Gavendy tato podmínka respektována. Stejně tak i podmínka, aby bylo možné v soumostí vybudovat na Výtoni železniční zastávku. 

Zda architekti navrhují vedle stávajícího mostu postavit další stavbu s jednou kolejí, nebo zda přichází s řešením rozšíření mostu, není s ohledem na pravidla soutěže možné v této fázi sdělovat.

Podle dřívějších vyjádření SŽ je samotný začátek stavby závislý na rychlosti projednání a vydání příslušného rozhodnutí dle Stavebního zákona. Předpokládá se, že by k úpravám soumostí pod Vyšehradem mohlo dojít v roce 2025.

Předloni SŽ požádala o sejmutí památkové ochrany, pod kterou je most od konce roku 2004. Udělala to kvůli nedostatečné kapacitě a havarijnímu stavu mostu.

Kloknerův ústav ČVUT doporučil stavbu odstranit a nahradit ji novým tříkolejným mostem. Ministerstvo kultury nicméně na jaře 2020 rozhodlo o nesejmutí památkové ochrany z mostu, což znamenalo ochranu před demolicí.

Železniční most propojuje vltavské břehy v úrovni Výtoně. Byl zprovozněn v roce 1872 a měl jednu kolej. To postupně přestalo stačit, a tak na začátku 20. století došlo k výstavbě nového dvoukolejného mostu. 

Nikdy nebyl oficiálně pojmenovaný. Když byl v roce 1909 rekonstruován, říkalo se mu Most spojovací dráhy císaře Františka Josefa. S ohledem na politický vývoj ve 20. století je zřejmé, že tento název nemohl zůstat dlouho. Mostu se lidově říká železniční nebo vyšehradský, nicméně oficiální názvy to nejsou.

Most se tedy nikdy nedočkal pojmenování, ale bohužel ani řádné péče. V posledních letech sice byly opraveny chátrající lávky pro pěší, nicméně most samotný je nadále ve špatném stavu.


Autor: Jan Puci

Debata: Soutěž 4. kvadrant Vítězného náměstí

Dnes v 09:49

Jak se promění 4. kvadrant Vítězného náměstí a jak jeho nová podoba naváže na historický vývoj území i již vytvořené studie? V úterý 28. června od 19 hodin v Ballingově sále NTK se můžete seznámit s připravovanou mezinárodní architektonickou soutěží na dostavbu 4. kvadrantu Vítězného...

Zákaznické centrum PVK přesune se na Floru, v Dykově ulici bude do konce července uzavřeno

Včera ve 14:10

Zákaznické centrum Pražských vodovodů a kanalizací v Dykově ulici bude od středy 29. června do 31. července uzavřeno. „Důvodem je rekonstrukce objektu. Zákaznické centrum bude dočasně umístěno v sídle PVK na adrese Hradecká 1, Praha 3 v blízkosti stanice metra linky A Flora,“ informoval tiskový...

V Praze platí do odvolání zákaz rozdělávání ohňů na rizikových místech

Včera ve 12:57

Na základě výstrahy před nebezpečím požáru, kterou vydal Český hydrometeorologický ústav, platí od čtvrtka 23. června od až do odvolání na území Prahy nařízení týkající se zákazu rozdělávání ohňů na místech zvýšeného nebezpečí vzniku požáru. Výstraha platí také pro výskyt silných...

V Participativním rozpočtu Prahy 15 lze podpořit až tři návrhy

Včera v 11:47

Revitalizace hřiště, knihobudka, stůl na ping-pong, venkovní sezení. V Praze 15 se hlasuje o participativním rozpočtu.

Hanspaulský festival

Včera v 11:16

Hudba, občerstvení a koutek pro děti 26. června na louce pod Hanspaulským zámečkem.

Zlíchovský tunel bude několik nocí uzavřen

Včera v 08:48

Ve Zlíchovském tunelu probíhá výměna sodíkového osvětlení za osvětlení s LED zdroji včetně napájení, probíhají proto noční uzavírky tunelu.

Letní uzavírka části Hornoměcholupské ulice

Včera v 08:42

V pondělí 4. července 2022 zahájí Technická správa komunikací (TSK) první fázi opravy Hornoměcholupské ulice.

PIKI příběhy v parku Portheimka

23. června 2022 ve 13:35

Pátá městská část podpořila projekt „PIKI příběhy v parku“ nad nímž přezvali záštitu místostarostové Lukáš Herold a Lubomír Brož. Tento projekt tak úspěšně navazuje na jiné městské části Prahy. Na Smíchově je poprvé s cílem zavést novou letní tradici v parku...

Praha 4 zavlažuje trávníky

22. června 2022 ve 20:03

Radnice Prahy 4 pořídila v loňském roce závlahy travních porostů do pěti svých revitalizovaných parků. Jedná se o parky na Zeleném pruhu, zahrada Jeremenkova, parku Halasova, na Roztylské náměstí a do parku před ZŠ Jižní na Spořilově.

Festival sportu pro Dvojku nabídne řadu sportovních disciplín

22. června 2022 v 17:33

Přehlídka sportovních aktivit z městské části Praha 2 a okolí pro děti i dospělé se koná ve čtvrtek 23. června od 10 do 17 hodin v Sokole Královské Vinohrady. Vstup je zdarma.

V Praze 13 testovali paměť

22. června 2022 v 15:30

Praha 13 díky spolupráci s Českou alzheimerovskou společností opět pořádala měření paměti obyvatel třináctky starší 40 let. Měření se díky velkému zájmu uskutečnilo ve dvou dnech přímo v budově radnice.

Další články
Nahoru