
Jak bude vypadat přemostění pod Vyšehradem? Soutěž letos zamíří do finále, hodnotí se 12 návrhů
3. ledna 2022 13:25
Mezinárodní soutěžní dialog s názvem Železniční mosty pod Vyšehradem (běžně se v souvislosti s ikonickou stavbou užívá jednotné číslo, ale ve skutečnosti se jedná o soumostí tvořené několika na sebe navazujícími mosty, pozn. aut.) vyhlásila SŽ loni v květnu. V jaké fázi se nyní projekt nachází?
„Ke konci ledna předpokládáme finální ukončení jednání hodnoticí komise k předloženým konceptům řešení. Další průběh soutěžního dialogu závisí na výsledku jednání komise,“ uvedl Gavenda.
„Po vydání rozhodnutí o snížení počtu řešení a výzvy k podání upraveného konceptu by po zhruba třech měsících měli vyzvaní soutěžící prezentovat před hodnoticí komisí své upravené koncepty a po dalších dvou měsících podat finální nabídku. Ty pak budou hodnoceny a s vítězem by následně měla být uzavřena smlouva,“ pokračoval.

Čtěte také:
Bude mít Praha Havlův most? Navrhuje to radnice
V průběhu probíhající soutěže sice není možné sdělovat podrobnosti ve vztahu k jednotlivým soutěžícím, nicméně podle zjištění serveru Pražský patriot bylo hodnotící komisi předloženo celkem 12 konceptů, tedy všechny, které byly do soutěže zaslány. Všichni účastníci, kteří předložili žádost o účast v soutěžním dialogu, totiž podle Gavendy splnili požadovanou kvalifikaci a nikdo tedy nemusel být vyřazen.
Hodnocení jednotlivých konceptů podle mluvčího SŽ probíhá v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek, soutěžním řádem České komory architektů a zadávací dokumentací podle následujících kritérií: dopravní řešení, architektonické a urbanistické řešení, budoucí provoz, technické parametry, omezení během výstavby.
Zadavatel stanovil při vyhlášení dialogu jako závazný požadavek na překonání Vltavy třemi kolejemi. Ve všech předložených konceptech byla podle Gavendy tato podmínka respektována. Stejně tak i podmínka, aby bylo možné v soumostí vybudovat na Výtoni železniční zastávku.
Zda architekti navrhují vedle stávajícího mostu postavit další stavbu s jednou kolejí, nebo zda přichází s řešením rozšíření mostu, není s ohledem na pravidla soutěže možné v této fázi sdělovat.
Podle dřívějších vyjádření SŽ je samotný začátek stavby závislý na rychlosti projednání a vydání příslušného rozhodnutí dle Stavebního zákona. Předpokládá se, že by k úpravám soumostí pod Vyšehradem mohlo dojít v roce 2025.
Předloni SŽ požádala o sejmutí památkové ochrany, pod kterou je most od konce roku 2004. Udělala to kvůli nedostatečné kapacitě a havarijnímu stavu mostu.
Kloknerův ústav ČVUT doporučil stavbu odstranit a nahradit ji novým tříkolejným mostem. Ministerstvo kultury nicméně na jaře 2020 rozhodlo o nesejmutí památkové ochrany z mostu, což znamenalo ochranu před demolicí.
Železniční most propojuje vltavské břehy v úrovni Výtoně. Byl zprovozněn v roce 1872 a měl jednu kolej. To postupně přestalo stačit, a tak na začátku 20. století došlo k výstavbě nového dvoukolejného mostu.Nikdy nebyl oficiálně pojmenovaný. Když byl v roce 1909 rekonstruován, říkalo se mu Most spojovací dráhy císaře Františka Josefa. S ohledem na politický vývoj ve 20. století je zřejmé, že tento název nemohl zůstat dlouho. Mostu se lidově říká železniční nebo vyšehradský, nicméně oficiální názvy to nejsou.
Most se tedy nikdy nedočkal pojmenování, ale bohužel ani řádné péče. V posledních letech sice byly opraveny chátrající lávky pro pěší, nicméně most samotný je nadále ve špatném stavu.