Italský kulturní institut vzdá poctu Antoniu Canovovi
15. února 2022 11:17
Sympozium je na programu ve středu 16. února od 18 hodin v barokní kapli Italského kulturního institutu v italském a českém jazyce se simultánním tlumočením; vstup volný při dodržení aktuálně platných nařízení; pro účast je nutná rezervace na platformě Eventbrite.
Po uvítacím proslovu ředitelky IKI Alberty Lai zahájí práce ředitelka nadace Fondazione Canova Onlus a muzea Museo Gypsotheca Antonio Canova v Possagnu Moira Mascotto příspěvkem nazvaným „Antonio Canova a muzeum v Possagnu k blížícímu se 200. výročí úmrtí tohoto sochaře“, ve kterém nejprve připomene nejdůležitější okamžiky ze života Antonia Canovy a poté pohovoří o sbírkách uchovaných v muzeu v Possagnu, umělcově rodišti, kde je také pohřben.
Po ní vystoupí kurátor Sbírky grafiky a kresby Národní galerie v Praze Petr Šámal, který ve svém příspěvku „Odkaz Antonia Canovy ve střední Evropě“ ukáže, jakým způsobem a do jaké míry se tvorba zakladatele neoklasicistního sochařství promítala do výtvarné kultury střední Evropy kolem roku 1800 a v době pozdější, a bude zkoumat komunikační kanály, které v ní mohly Canovovo dílo zprostředkovat.
Sympozium uzavře kurátorka Sbírky moderního a současného umění Národní galerie v Praze Susanna Z. Wagner se svým příspěvkem nazvaným „Antonio Canova v současnosti“, v němž se nejprve dotkne současné bivalentní interpretace Canovy, která osciluje mezi ideálním a estetizujícím pojetím lidského těla a příklonem k nedokonalosti, introverzi a deformaci, a následně se bude věnovat konfrontaci mezi Canovovým napodobováním řeckého sochařství a osvojením klasických norem v současných uměleckých stylech.
Sochař a malíř Antonio Canova je hlavní představitel italského klasicismu. Jeho mistrovská díla, ovlivněná antickým uměním, byla zase inspirací pro další umělce všech dob a své místo mají v nejvýznamnějších světových galeriích od Louvru až po Ermitáž.
Nadace Fondazione Canova je kulturní organizace, která obhospodařuje a zhodnocuje velký Canovův odkaz v Possagnu. Jak si v polovině 19. století přál Giovanni Battista Sartori, nevlastní bratr Antonia Canovy, nadace vytvořila během dvou století své existence jednu z prvních velkých italských uměleckých sbírek, Gypsotheku, která představuje kompletní produkci původních sádrových odlitků děl, jež vytvořil sám Canova ve svém římském ateliéru, aby umožnil své umělecké dílně pořídit z nich mramorové repliky.