dnes
Sobota - zatazeno
8°C
zítra
Neděle - skorojasno
5°C
pozítří
Pondělí - jasno
4°C
IPR: Metro D by nemuselo jet na Žižkov, lépe ho obslouží tramvaje
Plánovaná podoba stanice metra D Náměstí Míru. Vizualizace: Metroprojekt

IPR: Metro D by nemuselo jet na Žižkov, lépe ho obslouží tramvaje

Plánovaná linka pražského metra D nemá ve své druhé fázi vést přímo na Žižkov, ale z náměstí Míru přes hlavní nádraží na náměstí Republiky. Vyplývá to z analýzy, kterou vytvořil Institut plánování a rozvoje (IPR) a kterou má ČTK k dispozici. Důvodem je lepší využitelnost trasy D při vedení na náměstí Republiky, navíc Žižkov podle dokumentu lépe dopravně obslouží tramvaje. Novou trasu chystá město řadu let, kdy ale vznikne a v jaké variantě, není jasné. V první fázi se má stavět mezi Písnicí a Pankráci.

„Ze sledovaných variant rozbory jednoznačně ukazují na nevhodnost směřování metra D… na Žižkov. Jednoznačně nejlépe vychází zavedení trasy do centra a obsloužení hlavního nádraží… a dále provázání déčka s trasou B prostřednictvím stanice na náměstí Republiky," píše se v materiálu.

IPR porovnal několik variant trasy, mezi nimi vedení z náměstí Míru na Žižkov, ukončení trasy na náměstí Republiky, další pak počítá s úvratí z náměstí Republiky na Žižkov a poslední s obloukem z náměstí Republiky přes Karlín na Žižkov. Nejlépe z posouzení vyšla druhá varianta.

Proti vedení metra přímo na Žižkov hovoří například propočty, kdy by jako spádový dopravní prostředek vozilo z Žižkova do centra asi 33 000 cestujících denně. U ostatních tras je to přes 100 000 lidí – například trasa C jich ve směru z Hájů převeze až 274 000, trasa B od Zličína přes 200 000 a až trojnásobek cestujících veze od obou konečných i trasa A. „Provedené analýzy prokazují, že plánovat metro na Žižkov není nezbytné ani jinak dopravně opodstatněné," tvrdí dokument.

Kvalitní dopravu jsou prý schopny zvládnout tramvaje, a to i v případě další bytové výstavby na Žižkově. „Tramvaje na rozdíl od metra ve všech variantách nabízejí rychlejší a výhodnější přímé napojení do centra," píše se v materiálu.

Jako první se má začít stavět část z Depo Písnice na Pankrác, poté přijde na řadu etapa z Pankráce na náměstí Míru. Podle IPR je ale nutné, aby se stavěl úsek přes hlavní nádraží na náměstí Republiky, a to souběžně s částí z Pankráce na Vinohrady – teprve ve chvíli, kdy lidé nebudou muset na Pankráci přestupovat na přetíženou trasu C, tak jí trasa D ulehčí.

Metro D spojí centrum s jižní částí města. Stavba první části by měla být hotova do roku 2022. Projektanti náklady předběžně odhadují na zhruba 50 miliard korun. Praha chce na stavbu čerpat dotace z evropských fondů.

Dopravní podnik (DPP) nyní řeší výkup pozemků. Radní nedávno rozhodli, že na nové lince budou jezdit vlaky bez řidiče. Pro cestující se nedávno otevřely nové stanice metra A do Motola za zhruba 20 miliard korun.


Další články
Nahoru