dnes
Úterý - skorojasno
19°C
zítra
Středa - oblacno
24°C
pozítří
Čtvrtek - bourky
22°C
Internet zaplavila instruktážní videa si cvičením „pro každého“, netrénovaní lidé však riskují úrazy
Cvičení naboso napomáhá správnému vývoji nožní klenby, ale je nutné se vyvarovat chybám. Ilustrační foto: archiv

Internet zaplavila instruktážní videa si cvičením „pro každého“, netrénovaní lidé však riskují úrazy

Lidí se ocitli ze dne na den „uvězněni“ mezi čtyřmi stěnami, bez možnosti pokračovat ve svých obvyklých pohybových aktivitách. Mnozí z nich se v tom snaží pokračovat alespoň doma a cvičí podle volně dostupných cvičebních videí, která zaplavila internet. Lékaři různých odborností ale varují: cvičte s ohledem na své limity, není vhodná doba zjišťovat, kde jsou vaše hranice a riskovat úraz.

„Opravdu obdivuji rychlou reakci trenérů a lektorů a snahu udržet kontakt se svými klienty, často bez nároku na honorář. Bohužel opakovaně vídám videa s přívlastky „pro každého“ a „na každý den“, která jsou pro netrénovaného člověka naprosto nevhodná. Každý máme své pohybové a výkonnostní omezení, a to nemluvím o onemocněních, ať už interních či pohybového aparátu. Je třeba si uvědomit, že nejde o trénink na olympiádu,“ říká Veronika Pudilová z Kliniky rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN.

Lektoři nevidí, jak člověk před obrazovkou cvik provádí. Každý, kdo se pro domácí cvičení rozhodne, by podle Pudilové měl vzít v úvahu svůj předchozí stupeň aktivity a omezení vyplývající z dlouhodobých onemocnění. Je na místě se i poradit s lékařem.

Lékaři obecně jedincům s nižší kondicí a bez větší zkušenosti se cvičením pod dohledem profesionála doporučují volit sestavy využívající jednoduché pozice v základní variantě cviku a bez závaží. Je důležité soustředit se na pokyny lektora, který by měl neustále připomínat správné postavení těla a provedení cviku. Lidé by měli dovolit tělu jen takový rozsah pohybu, který nevyvolává bolest, nelámat tělo do poloh, na které není zvyklé a nezadržovat dech. Účinek cviku spočívá v jeho kvalitním provedení, nikoliv v dosažení maximální pozice.

Česká společnost tělovýchovného lékařství (ČSTL) a také Česká asociace preventivní kardiologie (ČAPK) pohyb každopádně doporučují. „Pravidelná a přiměřená pohybová aktivita je nejen základem prevence řady onemocnění, ale také podporuje správnou funkci imunitního systému a snižuje tak pravděpodobnost onemocnění infekční chorobou. Pohyb pomáhá odplavit úzkost a tím zvládat lépe stresové situace. Tvoří proto nedílnou součást psychické hygieny, která je v náročných podmínkách karantény zásadní,“ říká profesor Michal Vrablík, předseda ČAPK.

Lékaři různých odborností se obávají, že hrozí všeobecný pokles pohybové aktivity, jejíž udržování je v moderní společnosti už tak pro vysoké procento lidí problematické. „Kila“ přitom nejsou zdaleka to jediné, co odborníky trápí. „Mohlo by se zdát, že pohyb je jen prostředek k redukci hmotnosti nebo ,osvalení´, a že se současná situace týká pouze lidí s nadváhou či obézních a lidí se sportovními ambicemi. To je obrovský omyl,“ zdůrazňuje docent Vladimír Tuka, lékař Centra zátěžové kardiologie II. interní kliniky kardiologie a angiologie 1. LF UK a VFN v Praze.

„Pohyb je něco, co naše tělo potřebuje pro správnou funkci všech jeho součástí a soustav, od srdečně-cévní přes hormonální po vlastní pohybový aparát. Nedostatek pohybu, ke kterému současná situace přispívá, jeho obranyschopnost zhoršuje,“ vysvětluje.

Česká společnost tělovýchovného lékařství (ČSTL) a Česká asociace preventivní kardiologie (ČAPK) sestavily základní pravidla, jimiž by se lidé měli při cvičení řídit:

  • Vyhněte se pohybovým aktivitám o vysoké intenzitě, nejde o trénink na olympiádu.
  • Při známkách začínající virózy (kašel, zvýšená teplota, zimnice) necvičte.
  • Po odeznění virózy zahajujte pohybovou aktivitu pozvolna.
  • Intenzitu a náročnost pohybové aktivity přizpůsobte předchozímu stupni tréninku.
  • Je nutné respektovat omezení vyplývající z vašich onemocnění, ať už interních či onemocnění pohybového aparátu, případně se předem poradit se svým lékařem.
  • Pokud se při konkrétní pohybové aktivitě nebo cviku objeví bolest, nesnažte se ji překonat.
  • Nezapomeňte na pravidelný pitný režim, racionální stravu a dostatek spánku.
  • I po uvolnění karantény se raději vyhýbejte uzavřeným tělocvičnám a místům s vyšší koncentrací osob, zejména máte-li nějaké chronické onemocnění a/nebo jste-li staršího věku.
  • Buďte pozitivně naladěni. Nezapomeňte, že „veselá mysl je půl zdraví"

Na cvičení Tai chi zdarma zve Praha 4

Dnes v 19:27

Od 1. června v pondělí od 18 do 19:30 hodin a úterý od 9 do 10:30 hodin probíhají v parku Na Pankráci u Café Na půl cesty lekce Tai chi. Vhodné jsou pro všechny věkové kategorie i fyzickou kondici.

Praha 11: Ve třídě Pomněnek je karanténa, učitel je pozitivní na covid

Dnes v 19:19

Na základě pokynu hygienické stanice Praha z důvodu pozitivního výsledku u pedagoga ze třídy Pomněnky MŠ Markušova je tato třída od dnešního dne od 13 hodin v karanténě. Uzavřena bude do 12. 6. Hygienická stanice bude všechny rodiče docházejících dětí do Pomněnek...

Praha 6: Odběrový kontejner na testování protilátek ukončil provoz

Dnes v 06:48

Včera ukončilo provoz odběrové místo na Vítězném náměstí. Dle rozhodnutí ministerstva zdravotnictví musí praktičtí lékaři nově ukončovat karanténu již jen PCR testem (test z výtěru z nosohltanu), nikoliv rapidtesty.

Při kontrolách restaurací bylo nejčastějším prohřeškem nedodržování odstupů

26. května 2020 v 18:55

Krajská hygienická stanice Středočeského kraje se v období od 15. do 22. května zaměřila na kontroly dodržování mimořádných opatření Ministerstva zdravotnictví v provozovnách stravovacích služeb.

Další články
Nahoru