Dnes Sobota - zatazeno 7°C
Zítra Neděle - obcasny-dest 11°C
Sobota 17. 4. 2021
Svátek má Rudolf
Koronavirus
Aktuální informace o šíření epidemie v Praze.
Internet zaplavila instruktážní videa si cvičením „pro každého“, netrénovaní lidé však riskují úrazy
Cvičení naboso napomáhá správnému vývoji nožní klenby, ale je nutné se vyvarovat chybám. Ilustrační foto: archiv

Internet zaplavila instruktážní videa si cvičením „pro každého“, netrénovaní lidé však riskují úrazy

Lidí se ocitli ze dne na den „uvězněni“ mezi čtyřmi stěnami, bez možnosti pokračovat ve svých obvyklých pohybových aktivitách. Mnozí z nich se v tom snaží pokračovat alespoň doma a cvičí podle volně dostupných cvičebních videí, která zaplavila internet. Lékaři různých odborností ale varují: cvičte s ohledem na své limity, není vhodná doba zjišťovat, kde jsou vaše hranice a riskovat úraz.

„Opravdu obdivuji rychlou reakci trenérů a lektorů a snahu udržet kontakt se svými klienty, často bez nároku na honorář. Bohužel opakovaně vídám videa s přívlastky „pro každého“ a „na každý den“, která jsou pro netrénovaného člověka naprosto nevhodná. Každý máme své pohybové a výkonnostní omezení, a to nemluvím o onemocněních, ať už interních či pohybového aparátu. Je třeba si uvědomit, že nejde o trénink na olympiádu,“ říká Veronika Pudilová z Kliniky rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN.

Lektoři nevidí, jak člověk před obrazovkou cvik provádí. Každý, kdo se pro domácí cvičení rozhodne, by podle Pudilové měl vzít v úvahu svůj předchozí stupeň aktivity a omezení vyplývající z dlouhodobých onemocnění. Je na místě se i poradit s lékařem.

Lékaři obecně jedincům s nižší kondicí a bez větší zkušenosti se cvičením pod dohledem profesionála doporučují volit sestavy využívající jednoduché pozice v základní variantě cviku a bez závaží. Je důležité soustředit se na pokyny lektora, který by měl neustále připomínat správné postavení těla a provedení cviku. Lidé by měli dovolit tělu jen takový rozsah pohybu, který nevyvolává bolest, nelámat tělo do poloh, na které není zvyklé a nezadržovat dech. Účinek cviku spočívá v jeho kvalitním provedení, nikoliv v dosažení maximální pozice.

Česká společnost tělovýchovného lékařství (ČSTL) a také Česká asociace preventivní kardiologie (ČAPK) pohyb každopádně doporučují. „Pravidelná a přiměřená pohybová aktivita je nejen základem prevence řady onemocnění, ale také podporuje správnou funkci imunitního systému a snižuje tak pravděpodobnost onemocnění infekční chorobou. Pohyb pomáhá odplavit úzkost a tím zvládat lépe stresové situace. Tvoří proto nedílnou součást psychické hygieny, která je v náročných podmínkách karantény zásadní,“ říká profesor Michal Vrablík, předseda ČAPK.

Lékaři různých odborností se obávají, že hrozí všeobecný pokles pohybové aktivity, jejíž udržování je v moderní společnosti už tak pro vysoké procento lidí problematické. „Kila“ přitom nejsou zdaleka to jediné, co odborníky trápí. „Mohlo by se zdát, že pohyb je jen prostředek k redukci hmotnosti nebo ,osvalení´, a že se současná situace týká pouze lidí s nadváhou či obézních a lidí se sportovními ambicemi. To je obrovský omyl,“ zdůrazňuje docent Vladimír Tuka, lékař Centra zátěžové kardiologie II. interní kliniky kardiologie a angiologie 1. LF UK a VFN v Praze.

„Pohyb je něco, co naše tělo potřebuje pro správnou funkci všech jeho součástí a soustav, od srdečně-cévní přes hormonální po vlastní pohybový aparát. Nedostatek pohybu, ke kterému současná situace přispívá, jeho obranyschopnost zhoršuje,“ vysvětluje.

Česká společnost tělovýchovného lékařství (ČSTL) a Česká asociace preventivní kardiologie (ČAPK) sestavily základní pravidla, jimiž by se lidé měli při cvičení řídit:

  • Vyhněte se pohybovým aktivitám o vysoké intenzitě, nejde o trénink na olympiádu.
  • Při známkách začínající virózy (kašel, zvýšená teplota, zimnice) necvičte.
  • Po odeznění virózy zahajujte pohybovou aktivitu pozvolna.
  • Intenzitu a náročnost pohybové aktivity přizpůsobte předchozímu stupni tréninku.
  • Je nutné respektovat omezení vyplývající z vašich onemocnění, ať už interních či onemocnění pohybového aparátu, případně se předem poradit se svým lékařem.
  • Pokud se při konkrétní pohybové aktivitě nebo cviku objeví bolest, nesnažte se ji překonat.
  • Nezapomeňte na pravidelný pitný režim, racionální stravu a dostatek spánku.
  • I po uvolnění karantény se raději vyhýbejte uzavřeným tělocvičnám a místům s vyšší koncentrací osob, zejména máte-li nějaké chronické onemocnění a/nebo jste-li staršího věku.
  • Buďte pozitivně naladěni. Nezapomeňte, že „veselá mysl je půl zdraví"

Praha 3 rozdává respirátory lidem v nouzi

Včera v 10:22

Respirátory pro lidi v nouzi jsou přichystány v Infocentru Prahy 3.

Farmářské trhy se otevírají za přísných opatření

Včera v 09:25

Na náplavce u Rašínova nábřeží bude v sobotu spuštěn provoz tržitě s farmářskými produkty. Vstup je však možný při dodržování všech vládních nařízení pouze pro nákup potravin, nikoliv pro procházení a konzumaci občerstvení.

Světový den hemofile. Červená světla rozzáří Petřínskou rozhlednu nebo Tančící dům

15. dubna 2021 v 09:21

Obavy z krvácení, které může přijít kdykoliv a kdekoliv, provázejí život více než tisícovky hemofiliků v České republice. Pokud v krizové situaci okamžitě nedostanou svůj lék, hrozí jim závažná poškození kloubů, vnitřních orgánů i smrt. Rizika spojená s těžkými formami krvácivých onemocnění, ke...

Praha 2 pomůže seniorům 65+

14. dubna 2021 v 17:36

Senioři 65 let a více mohou kontaktovat radnici na bezplatné informační lince 800 604 604. Linka je v provozu každý všední den od 8 hod do 16 hodin.

Praha 4: Zdarma cvičení s prvky Tai chi na Pankráci se vrací

14. dubna 2021 v 11:47

Pro všechny sportovní nadšence je i letos, stejně jako vloni, připraveno outdoorové Tai chi cvičení v parku Na Pankráci pod vedením Vlasty Pechové. První lekce proběhne 17. května od 18 hodin.

Běh nebo procházka pro miminka do dlaně

14. dubna 2021 v 07:58

První květnovou neděli se uskuteční charitativní běh a procházka organizace Nedoklubko na podporu neonatologických oddělení pečujících o předčasně narozená miminka. Akce se může zúčastnit každý, trasa i místo jsou libovolné, stačí se pouze zaregistrovat a své startovné věnovat jedné z 33 nemocnic...

Další články
Nahoru